Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-21, 17:51
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Patmos

Hej!
Jag har hört lite olika om Patmos och har tillsammans med det och de mindre bra båtförbindelserna med kykladerna börjat tveka lite. Det verkar som att byn Skala inte är så mycket att hänga i julgrannen och att byn inte är så mysig heller.

Hur är annars baden? Resturangutbud och folklivet måntro?
Vad tycker ni som har varit på Patmos om ön och varför?

Jag hoppas verkligen att så många som möjligt tar sig tid att svara så att jag kan bli lite klarare över om det är något för oss.

Den som vill får gärna maila lite bilder till mig
/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-21, 18:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Patmos

Tänker du på det nån skrev i forumet, att hon inte gillade Patmos? Du kan inte ta in ALLT. Upplevelser av ett resmål är så otroligt subjektiva, för varje ö kan du säkert rada upp lika många supportrar som folk som inte gillar stället. Och ingen av dem kan ändå säga nåt om vad DU kommer att tycka.

Jag har bara varit på Patmos en gång och tyckte mycket om ön. Skala är en mysig hamnby, baden i olika vikar runt ön jättefina. Patmos var en perfekt moppeö för vart man än åkte hamnade man i härliga badvikar.

Det enda som jag inte tyckte var jättebra var restaurangutbudet. I Skala hade jag svårt att hitta riktigt, riktigt god mat. Däremot åt jag väldigt gott till lunch på olika strandtavernor. Men med restaurangerna har det säkert hänt massor sen jag var där så jag vågar inget säga om Skala i dag.

(Fast om jag var du hade jag nog skippat Patmos ändå, det ligger avigt till från de andra öar du funderar på om jag minns rätt).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-21, 18:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Patmos

Jag vidhåller fortfarande att Patmos är en helt underbar ö!!! Dit ska jag igen, fast jag varit där 2 ggr....
Det jag minns om maten från första besöket var att de hade jätteroliga bröd till salladen ..som om det var tunnbröd, stekta i stekpanna...Lite flottiga men goda!Det var på torget i Skala, undet den stora platanen (?)..Så minns jag min förvåning över att det var rivna morötter i tzatzikin!! Billigaste maten åt vi uppe i Chora inne på ett litet torg..förrätt, varmrätt, efterrätt, kaffe och 1 liter vin...110kr motsvarande..FÖR 2!!!..och då fick vi även se några äldre greker dansa för oss!!! Detta var 1992 så prisnivån har säkert stigit skyhögt!!
Men OJ vilken härlig ö!!!

Spar Patmos till den resan då ni är på Samos, Patmos, Lipsi och Leros..kanske även Kalymnos kan rymmas då eller Ikaria....! DET vore en perfekt öluffning!!

Lissi- som aldrig glömmer synintrycket vid ankomsten till Skala!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-21, 23:41
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Patmos

Tack för svar, ön verkar vara trevlig med badvikar osv... Grejen är den att min pojkvän har den ön som enda önskemål så det hade vart fint om man kunde ta sig dit. Jag vet att det går båtar från Mykonos dit vi antagligen åker. Det enda är ju att det är åt "fel" håll om man jämför med de andra öarna vi planerar att åka till. Sen är det jobbigt om man måste stanna jätte länge för att avgångarna är så få...
Tack för svar får fundera lite och vänta på tidtabellerna Annars tar vi det ett annat år, kul att ha något att längta efter

/Alexandra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-22, 00:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Patmos

I det läget skulle jag nog har valt att åka till Patmos + ytterligare en ö i närheten - och sedan åkt tillbaka till Kykladerna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-22, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Patmos

Patmos går bra att kombinera med Fourni som många beskriver som en liten pärla. Går båtar dagligen från 24 maj.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-22, 14:11
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Patmos

Måste instämma i hyllningskören. Jag har varit på Patmos en vecka ungefär (2002) och tyckte det var en underbar ö. Hade gärna åkt tillbaka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-22, 17:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Patmos

Jodå!!! Patmos är en läckerhet för den som gillar genuint lugna och stilla Greköar!!!

Vi hålla Patmos för en av de allra mest trivsamma öarna. Vi taga oss alltid boende på Patmos Garden Hotel. Hög klass, men ej alls så dyrt om man pris och kvalitet-komfort infoga!!!

Ön ha många fina stränder inom 6€-s taxiavstånd.

Lägg därtill Citadellet högst uppe på klippan där kvällsvarden med fördel kunna intagas på "Jimmys" taverna. Utsikten mer än formidabel liksom solnedgången. Buss upp till Citadellet en gång i timmen fram till 20.00, därefter taxi a 5€.

Nere i byn är Loukas Taverna vår favorit!! Alltid bra och mycket prisvärd mat!!

Lite Patmosbilder http://www.sendpix.com/albums/06032209/dfw0pmx0ug/



Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-23, 01:08
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Patmos

Fristende! Dersom en er på Kalymnos; går båten fra Kalymnos by eller Myrties? Går det hurtigbåt dit? Og bør man booke overnatting på forhånd for et par dagers avstikker til Patmos i august?
Malou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-23, 08:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Patmos

Citat:
Dersom en er på Kalymnos; går båten fra Kalymnos by eller Myrties? Går det hurtigbåt dit?
Båten går från Kalymnos by (Pothia), det finns både färjor och hurtigbåt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-23, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Patmos

Arnes fina bilder gör naturligtvis att det måste bli ett par dagar på ön och hotellet som flera talat sig lyriska över. Minns att någon av väninnorna, Brige kanske, skrev ett lyriskt sms om badrum i vacker sten och vackra omgivningar. Flera av mina grekiska vänner gillar ön trots att det inte är födda där.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-23, 11:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Patmos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Ön ha många fina stränder inom 6€-s taxiavstånd.
Ja, exempelvis Lambi med den delikata ouzoflamberade saganakin som du har på bild. Dit kan man bli sms:ad av goda kalimerakamrater om man har tur
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-23, 11:29
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Patmos

[Nere i byn är Loukas Taverna vår favorit!! Alltid bra och mycket prisvärd mat!!

Arne[/quote]

Loukas är oxå mun absoluta favorit på Patmos.Cia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-23, 11:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Patmos

Arne eller någon annan som varit där:
Är det två vikar man ser på denna bild, eller är det "innanhav"?:
http://www.sendpix.com/albums/060322...dium&img=7.jpg
Jättefint ser det ut!

(Hoppsan, det går inte att visa bilden i egen länk från forumet i min dator, om detsamma gäller hos andra, så är det bild nr 0609 i Arnes album jag menar, den visas som 8de bild.)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-03-23, 12:32
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Patmos

[INDENT]Just vid staden är ön så smal att man kan gå från "kust t kust" på 5 min,så det är havet från två håll.Cia
[/INDENT]
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-03-23, 12:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Patmos

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Just vid staden är ön så smal att man kan gå från "kust t kust" på 5 min, så det är havet från två håll.
Häftigt!! Nu är det andra gången på bara en dryg vecka jag vill just till Patmos på grund av nån bild jag sett! Måste nog räkna reskassan en gång till
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-03-23, 22:35
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Patmos

Jag postade den här länken på forumet för länge sedan, men det känns som att det är läge igen. 360-gradersbilder från Patmos:

http://www.vrpatmos.co.uk/main_info_center.html
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-03-26, 15:50
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Patmos

Vår familj (2 vuxna o 3 döttrar 10, 14, 16 år) var på Patmos 2003. Vilken underbar ö! Bodde i mysiga Scala och tog buss till olika fantastiska stränder på dagarna. Flickornas favoritstrand blev Kampos Bay. Vi upptäckte förresten, under våra sista dagar där, att taxi till stränderna blev billigare och det var bara att bestämma med chauffören när vi ville bli hämtade!
Patmos var vårt sista stopp på resan (Aten-Amorgos-Kalymnos-Patmos) och blev det absolut bästa tycker hela familjen, dit åker vi gärna igen!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-04-13, 14:56
catarina catarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 9
Standard Sv: Patmos

Låter härligt. Är nyfiken på patmos garden hotel som en del nämner. Jag kan inte hitta någon adress el annan information. Någon som vet?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-04-13, 16:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Patmos

Hotellet saknar hemsida men jag har emailadressen till Eva som äger hotellet tillsammans med sin man samt telefonnr. Antar att det är ok att skicka dessa uppgifter till din inbox.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT