Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-04-08, 22:08
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Tack! Hur det än blir så tror jag att jag skulle ångra mer om jag inte iaf försökte hitta honom, sen hur det går det får vi se
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-04-08, 23:45
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Hej, har ett svagt minne av att någon,någongång,sagt att ska man söka en person så ska man söka på mammans namn,alltså din farmors namn.Kan vara att alla barn regestreras under moderns namn. Men det hjälper förstås inte om du bara vet att han heter Nikos...Men tror ändå att du har en stor chans.Hur många byggfirmor fanns det -81 i Analipsi?
Önskar dig lycka till!
Anki
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-04-09, 07:22
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

ok, nä det hjälper ju inte mycket eftersom jag varken vet vad nån av hans föräldrar hette ens till förnamn.. eller om han hade syskon.

Ska försöka lista ut hur många byggfirmor det fanns -81 men det är lite klurigt, för de behöver ju inte haft firman i Analipsi bara för att de bodde där. Den kan ju likväl legat inne i Heraklion, och då blir det genast svårare.
Fast ofta kanske folk vet vilka som jobbat med vad i byn iofs.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-04-09, 08:06
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Ett stort Lycka till från mig också!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-04-09, 10:07
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Att använda Facebook kontakter tror jag skulle vara en framkomlig väg. Där hittar Du säkert hundratals personer som känner till folk på Din tillverkningsort.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-04-09, 19:41
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag har försökt att hitta folk som bor i Analipsi på facebook, men jag vet inte riktigt hur man ska hitta dem för man måste ju söka på namn.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-04-09, 22:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaCarin Visa inlägg
Jag har försökt att hitta folk som bor i Analipsi på facebook, men jag vet inte riktigt hur man ska hitta dem för man måste ju söka på namn.
Vid sökning på Analipsi får jag fram åtta olika grupper som på ett eller annat sätt har anknytning till Analipsi, varje grupp har flera medlemmar, kanske värt att testa?
// Helén- som håller tummarna för dig
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-04-10, 07:31
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag har också sökt på Analipsi men problemet är att jag inte vet vilket Analipsi det är gruppen menar. Finns tydligen två Analipsi på Kreta, och ett på fastlandet. Sen tror jag att det är lite fel målgrupp, eftersom de flesta är så unga...
/ Anna-Carin
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-04-10, 07:54
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

De kanske har föräldrar eller andra äldre släktingar som de i sin tur kan fråga?
Gunilla
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-04-10, 08:21
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Ja, det är sant... Jag har försökt kontakta några stycken bla skaparna till grupperna på facebook, men fått väldigt lite eller ingen respons. Kan iofs försöka igen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-04-10, 10:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

AnnaCarin, det finns inget bättre än personlig kontakt. Då blir det ju direkt tydligt att du är en trevlig ung kvinna som vill veta mer om sin bakgrund. Men, precis som JohnS säger, får du gå försiktigt fram...jag sitter och funderar på hur jag skulle reagera om det kom en person, trevlig eller ej, och sa att min man var hennes pappa...förhoppningsvis positivt, men jag vet familjer som har splittrats på grund av ett identiskt fall.
Lycka till , mitt råd är att du inte blandar in varenda människa i detta, du vet ju inte hur de inbördes relationerna är kring personen du söker.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-04-10, 11:54
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Mycket spännande detta!
Naturligtvis ska man gå varsamt fram, men inte hur varsamt som helst. Rätt som det är finns det inget att gå varsamt fram med, och då är det ju försent att ångra.
Vår släkt försökte för några år sedan jaga rätt på en anfader, eller rättare sagt min mormors far, som står som "Okänd" i födelseattesten, men där berättelserna säger att det var en dräng som fick en slant för att åka till Amerika. Det är ju liksom inte så mycket att gå varligt fram med, vi var ju då så sent ute att han troligtvis inte var i livet, eller med så mycket vatten under broarna att familjen inte skulle bli lidande.
Nåväl, den där jakten gick väl sådär, men när min mormors MOR dog några år senare, dök det helt plötsligt upp en hel drös okända syskon, syskon som min mormor hade kontakt med in i det sista, och som vi i släkten fortfarande hör av och träffar.
Jag tror din far kommer bli glad över att få se dig. Gudarna ska veta att jag skulle bli det om det en dag dök upp en okänd dotter på min trapp.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-04-10, 14:28
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Du har helt rätt i det Henric, i mitt fall är det svårt att gå försiktigt fram eftersom det nästan krävs att ryktet ska göra jobbet om man säger så.
Jag är självklart inte ute efter att såra någon i hans nuvarande familj, och jag har ibland tänkt att jag kanske gör detta enbart för min egen del, lite själviskt..
men det är ju så att man kan inte ta ansvar för någon annan än sig själv.
Om han eller hans familj tar illa upp kan inte jag ta ansvar över, jag finns ju till oavsett om de vill det eller inte, och vad de väljer att göra med den informationen får vara deras ansvar. Självklart tycker jag ju att det skulle vara jättetråkigt om familjen splittrades pga detta, och jag skulle säkert också känna skuld även om jag egentligen inte tycker det vore mitt "fel"...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-04-10, 17:45
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Ja, var och en får väl stå till svars för sina ungdomssynder (som i det här fallet då skulle vara...du? ). Slå på stora trumman bara, skulle det inte funka att viska får du väl skrika - upp med anslag, fråga runt på byns ljugarbänkar, ta till vilka medel du vill.
Hur pass hemma i grekiska språket är du?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-04-10, 18:33
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Måste säga att jag håller verkligen med HenricG
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-04-10, 19:52
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaCarin Visa inlägg
Du har helt rätt i det Henric, i mitt fall är det svårt att gå försiktigt fram eftersom det nästan krävs att ryktet ska göra jobbet om man säger så.
Jag är självklart inte ute efter att såra någon i hans nuvarande familj, och jag har ibland tänkt att jag kanske gör detta enbart för min egen del, lite själviskt..
men det är ju så att man kan inte ta ansvar för någon annan än sig själv.
Om han eller hans familj tar illa upp kan inte jag ta ansvar över, jag finns ju till oavsett om de vill det eller inte, och vad de väljer att göra med den informationen får vara deras ansvar. Självklart tycker jag ju att det skulle vara jättetråkigt om familjen splittrades pga detta, och jag skulle säkert också känna skuld även om jag egentligen inte tycker det vore mitt "fel"...
Helt rätt tänkt!
Självklart har du all rätt att få veta vem din pappa är. Antar att du saknat honom länge nog.
LYCKA TILL!
Anki
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-04-10, 23:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag hoppas för din skull att din pappa blir glad om du hittar honom, enda anledningen till att han inte skulle bli det är väl om du är yngst eller mitt i "syskonskaran" Men det är naturligtvis ingenting du kan stå till svars för.
Hoppas du meddelar här hur det går/gick. Väntar med spänning på ett lyckligt slut.
// Helén
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-04-11, 10:05
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Ja, jag hoppas ju såklart att det blir ett bra möte om jag skulle hitta honom, men det är ju sånt man aldrig kan veta i förväg.

Jag kan ingen grekiska alls, så det är ett litet problem när det kommer till att prata med de äldre, men jag får hoppas att det löser sig på något vis.
Självklart meddelar jag här hur det går!

/ Anna-Carin
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-04-12, 12:01
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag har varit med om situationen ”ta till vilka medel du vill” och den skapade många tråkigheter.
Självklart hoppas och önskar jag att du hittar din pappa och blir väl mottagen. Du har all rätt till det. Men det är en komplex situation som kan involvera och beröra så många andra.
Min egen erfarenhet är för privat att skriva om här men du får gärna kontakta mig om du vill.

Hälsningar
Mica
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-04-13, 19:49
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Mener du Analipsi på Kreta?

Om du kan si meg for - navnet på faren er det enkelt! I Hellas blir man registrert med farens fornavn i tillegg til sitt eget. Selv om halve Kreta heter Giorgos, Nikos eller Janis er det da enklere!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT