Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-03, 12:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Att bli igenkänd ...

Apropå det ÅkeP skrev om att bli igenkänd så har jag två speciella minnen från Karpathos.

Sommaren 2007 fanns det en för mig ny servitör på La Corte. En kväll när det var ganska lugnt på kaféet slog han sig ner och berättade att han hade serverat mig och en väninna på Athinon Arena i Aten i januari, när vi var där och såg Antonis Remos och Marinella! Athinon Arena tar 3 000 sittande och det var flera föreställningar i veckan. Hur Aris hade kunnat lägga märke till just oss är en gåta. Visst, vi var uppe på scenen och pratade med Remos, men det gjorde ju fler än vi ...

En annan sommar, långt senare men fortfarande på La Corte. Vi satt och såg på fotboll på storbilds-tv och en kypare gick förbi med en drink som såg god ut, med mängder av tomtebloss och parasoll. Så jag sa till George, managern, att "jag vill ha en sån drink, men strunta i fyrverkerierna". Och efter en stund kom kyparen till mig med en sådan drink utan extra dekorationer. Två år senare. Min man mådde inte bra en kväll utan stannade på hotellrummet och min son och jag gick själva ut och åt middag. Sen tyckte vi inte att vi kunde gå hem fullt så tidigt utan vi slank in på La Corte. Sonen ville ha en glass och jag beställde en drink av George. Sen kom servitören med glassen och drinken med orden "jag tycker mig minnas att du inte gillar fyrverkerier, men jag tog med ett par vid sidan av, bara utifall ..." och där låg två tomtebloss på fatet bredvid drinken. Så vi satte tomteblossen i glassen och lät dem brinna där. Men vilket minne!

Karin
fortfarande förbluffad
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-03, 16:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Att bli igenkänd ...

Karin! Du har genom åren gjort starkt intryck på mig här på Kalimera. Det har då förvisso inte berott på personliga möten med dig utan på ditt omtänksamma och trevliga bemötande och din stora kunskap om Grekland i allmänhet och Karpathos i synnerhet. Det är därför för mig ingen överraskning, men så klart väldigt trevligt, att få veta att också personliga möten med dig stannar i folks minne.

Masse, inte alls förbluffad
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-03, 18:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att bli igenkänd ...

Håller med Masse!!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-03, 22:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 996
Standard Sv: Att bli igenkänd ...

Och du minns väl våra brinnande drinkar, 2004 ?


Vi om några, vet ju att du har en igenkänningsfaktor på Karpathos. Vi var med EN gång på Pelagos, och vi var väl inte direkt torrlagda var gäller det vi drack den vansinnigt trevliga kvällen vi hade där. Maken till underhållning är svårt att uppbringa.


Brinnande drinkar har vad jag menar, ingenting med Pelagos att göra, de var nere i hamnen i Pigadia. Underhållningen rent musikaliskt på Pelagos är någonting alldeles extra och den är äkta.


Vad du Karin, har utfört efter detta för 15 år sedan kommenterar jag inte men den igenkänning du skriver om är inte alls särskilt sensationell, så att säga. Du har kunskaper i bl.a språk, lokal musik och vanor mm. så därigenom är dina erfarenheter inte direkt överraskande.


/ Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-03, 22:29
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Att bli igenkänd ...

karinafp Du kan ju prata en hel del Grekiska också - klart DET uppskattas och gör att de kommer i håg dig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-05, 13:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Att bli igenkänd ...

Ja, det är helt otroligt vilket ansiktsminne många greker har. Har varit med om typ samma som du Karin flera gånger.

Den märkligaste händelsen var på Paros för väldigt många år sedan. Jag och min dåvarande flickvän brukade spendera 2-4 veckor i Naoussa under några år. Vissa kvällar tog vi bussen till Parikia för att äta där, och titta lite i affärer som inte fanns i Naoussa på den tiden. I en affär fanns det ett grymt snyggt schackbräde med pjäser som kom från den grekiska mytologin. Vi blev mycket förtjusta i det, men tyckte det var för dyrt. Nästa gång vi åkte in till Parikia slog vi ändå till och köpte det.

Runt 10 år senare gick jag och Camilla runt i Naxos gamla stadsdelar. Ur en av butikerna kommer en man fram och säger: hej, det var du som köpte ett schackbräde av mig i Parikia för cirka 10 år sedan. Minns du det?

Visst mindes jag, och visst kom jag ihåg honom, men att han skulle komma ihåg mig var, och är fortfarande, en gåta. Efter så lång tid, och efter att han träffat hur många kunder som helst under åren.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT