Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-26, 21:42
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej!
Vi är ett gäng vuxna och en 6 månaders baby som ska resa till Grekland och fira min 50-års dag.
Känner mig lite förvirrad på vart. Skulle vilja ha tips på ställen som passar med en liten kille. Jag skulle vilja att det är lite restauranger att välja på i byn och fina badstränder.
Sen inte öde eftersom det är en liten med men gärna lite lungnare och gemytligt med mindre boenden.
Hoppas ni vill ge mig lite tips... Stort tack på förhand!

Kram till er !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-26, 23:12
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej Maddit!

Vad roligt att ni vill åka till Grekland och fira din födelsedag! Finns ju massor av ställen att åka till i hela Grekland, det borde inte vara några problem med att ta med er en 6-månaders baby, så det är nog ni andra som får välja

Har några motfrågor innan jag (och säkert några andra) undrar över:

1. När på året tänker ni åka?
2. Charter- eller reguljärt?
3. Hur länge vill ni vara borta?
4. Har du/ni varit i Grekland tidigare, och vad gillar ni i så fall? (Resp ogillar om det nu skulle finnas något ). Alltså eventuella favoritöar/platser du vill eller inte vill åka till.

Spontant säger jag öar med direktflyg, men det beror ju delvis på vad ni vill ha och på frågorna ovan.

Vill gärna hjälpa till om jag kan

Helena S
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-26, 23:26
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej Helena!

Ja det ska bli så roligt då jag sett fram emot detta att få ta med mig mina vuxna barn och bara vara tillsammans i en härlig miljö och umgås.

Vi tänker resa slutet av augusti/början september. Dels inte så varmt då och lite billigare priser då oxå.

Tar gärna charter då det är lite smidigare.. känns det som.
Vi har varit i Grekland alla av oss tror jag. Vi gillar (flesta av oss) lite mindre, genuint och gärna mindre hotell. Inte stora komplex med en massa Bamse osv.. om du förstår mig.
Jag o sambon har varit på Kreta, Skiathos, Lesvos o Kefalonia. Besökt över dagen Skopelos och Alonissos.
Håller med om direktflyg och framför allt nu när en liten plutt ska med. Innan vi visste att jag skulle få ett litet barnbarn (som är en sån stor lycka och kärlek) så hade jag i tankarna ön Tilos men den får vi ta en annan gång.
Vill nog inte ha för lång transfer.
Mysiga tavernor och jag tror lite lugnare byar sen så klart inte helt dött..
Oerhört tacksam o glad att du vill hjälpa mig Helena
Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-26, 23:55
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Det er ikke alt for mange øyer som har direktefly, men om en båttur på en time ikke skremmer, er mulighetene mange.
Flyr dere til Santorini eller Mykonos er mange av øyene i Kykladene innen rekkevidde.
Mine favoritter er Naxos og Antiparos.
Begge øyene har fine strender og gode restauranter og er ikke alt for turistifiserte.
På Antiparos er alt i Antiparos "by" innen gåavstand.
Det tar ikke mer enn 10 minutter å gå fra bosted til en bra strand uansett hvor i byen du bor.

Om dere blir et par uker, kan kanskje en uke på hver øy være trivelig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-27, 10:09
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej Maddit!

Mitt förslag är Karpathos. Direktflyg dit. Kolla på boende i Amopi, som är lugnt och barnvänligt. Vill man se något annat och t.ex. shoppa, är det inte svårt att ta sig in till huvudorten Pigadia. Bussförbindelse finns, och taxi de 7-8 km kostar inte mycket. (Ev. kommer jag att åka till Amopi med son och barnbarn i augusti.)

Lycka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-27, 10:45
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Tror ni skulle gilla Parga.Bra restauranger och fina bad. Mer genuint än Amopi, tycker jag men var på karpathos 2009. Dock 1,5 H i buss från flygplatsen. Samos, Kefalonia, Karpathos har jätte nära Transfer .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-27, 14:59
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hei
Samos er vel en øy som har mye å by på,både for små og store.
Flyplass på øya og direkte fly fra både Sverige og Norge. Til Phytagorion tar det bare ca 10 min med taxi fra flyplassen.
Flere små bosteder sentralt i Phytagorion.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-27, 17:45
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Tipsar om Samos jag med
Lugn vacker ö!
Välj Pythagorion om ni vill ha lite bykänsla med gränder etc, eller Votsalakia om stranden är viktigast där finns tavernor längs hela stranden så promenadavstånd vilket hotell ni än väljer
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-27, 19:21
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Samos er bra, men Skiathos med de flotte strendene er enda bedre .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-27, 20:46
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Åh tack alla för era svar! Va glad jag blir. Ska genast kolla upp! Har varken varit på Samos eller Karpathos så nu dyker jag ner i datorn och läser på!
Tack alla gulliga ni!
Kram på Er!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-28, 00:19
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej igen!

Tänker också Samos, Karpathos eller Skiathos (men där hade ni varit, men det fanns en trevlig barnvänlig strand där som hette Troulos, tror jag).

Kan även rekommendera östra Kreta, Apollo har börjat flyga dit. Sitia heter flygplatsen. (Tyvärr hade de inget bra erbjudande på Greklandsmässan förra helgen, annars hade jag bokat en resa dit i oktober).

Ni kommer säkert att hitta nåt bra! Välkommen att ställa frågor här på forumet igen!

Lycka till!

Helena S
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-28, 19:38
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej igen,

Tack Helena och tack alla för era tips. Jag funderade lite på hur det är med sjukvård på öarna... man tänker ju lite på den lilla killen som endast är ett halvår när vi åker.
Tack
Vad fantastiskt Kalimera är !
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-28, 19:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Hej,

Jag tänker lite extra på den lille killen. Om resan blir behaglig för honom så blir han glad och nöjd, ...... och då blir hans föräldrar glada och nöjda, ....... och då blir du glad och nöjd.

Därför hade jag valt att prioritera direktflyg, ingen transfer med båttur eller lång busstur. Om lilleman varit glad och pigg på flyget så ska man väl inte fresta hans tålamod ytterligare. Därför förslår jag några ställen som stämmer med det.

T ex som tidigare nämnts Samos, eller Skiathos som jag själv bara besökt för transfer till Skopelos. Men Skiathos har ju direktflyg, korta transfersträckor och fina stränder enligt dem som varit där.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-04-02, 22:48
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Citat:
Ursprungligen postat av Maddit Visa inlägg
Hej igen,

Tack Helena och tack alla för era tips. Jag funderade lite på hur det är med sjukvård på öarna... man tänker ju lite på den lilla killen som endast är ett halvår när vi åker.
Tack
Vad fantastiskt Kalimera är !
Halloj!

Jag har aldrig behövt uppsöka sjukvård under mina resor, och skulle inte vara orolig alls om det skulle hända! Är ni oroliga för lillkillen eller för något/någon annan? Det finns många apotek, och de är duktiga.

Helena S
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-04-03, 07:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Jag skulle rekommendera Agii Apostoli på Kreta👍👍
Sen är ju vätska och skugga väldigt viktigt för den lilla killen.
Och trivs hans resekompisar och föräldrar så trivs han med
Sjukvård och apotek har jag bara hört gott om!
Trevlig resa! Berätta gärna om er bokning.
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-04-03, 08:30
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Jeg er blitt litt eldre og bestemor nå, og bekymrer meg når de tar med de små på allslags reiser.
Det er vel så at man tenker - det skjer ikke noe. Men jeg har opplevd sykdom både hos små og store barn. Og jeg er glad vi var på Sunwing på Kypros med barnelege til stede daglig når 2 åringen fikk streptokokkinfeksjon. Og vi var også på Kypros når datteren vår fikk anfall av epilepsi første gang. Takk og pris - for det var spesialister på plass med en gang. Dette skyldes nok at Kypros har et vel utbygd privat helsetilbud som vi turister kan nyte godt av.
Vi har vært på private klinikker med barna både på Gran Canaria og Mallorca.
Og vi har vært på Kreta som voksne. Det er ikke overalt at kvaliteten er den beste. Det mangler blodprøvetaking, men øses ut med antibiotika og andre medikamenter som vi ikke ville fått hos legen hjemme.
Så jeg sier bare at det KAN skje, og at ting ikke er som i Norge.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-04-12, 22:13
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Resa till Grekland med en 6 månaders baby

Gokväll Kalimera vänner

Nu efter funderande så har jag bokat och tack alla för er input!
Det blev Karpathos och Karpathos stad med närhet till som det verkar en mycket trevlig grekisk liten by
Jag har bokat lägenhet Parasol med Apollo som ser superfint ut. Ska bli så kul och längtar sååå till denna resa.

Tack alla fina vänner! Önskar er alla en fin sommar
Kramar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT