Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-05, 14:25
viveka viveka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 22
Standard Båtluff

Hejsan
Jag och min man planerar en 2 1/2 veckas lång båtluff i början av september. Mina funderingar är om vi ska boka färja från pireus till Milos(som är vårt första mål) hemifrån,eller om vi kan göra det när vi kommer till pireus?
Sen funderar jag på om vi ska boka boende i förväg? Hört någonstans att det inte är som förut med en massa uthyrare som står i hamnen och väntar.
De andra öarna vi tänkt besöka är folegandros,Ios och avslut på Santorini.
Mvh.Viveka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-06, 07:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Båtluff

I september bör det inte vara någon fara med att få tag i båtbiljetter. Troligtvis inte boende heller, men visst. Det är inte som förr och de bästa boendena bör man boka i förväg. Vi förbokar numera alltid, då vi blivit rätt kräsna med åren. Hur det är på Milos, ska jag låta vara osagt då jag aldrig besökt ön.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-06, 09:26
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av viveka Visa inlägg
Hejsan
Hört någonstans att det inte är som förut med en massa uthyrare som står i hamnen och väntar. De andra öarna vi tänkt besöka är folegandros,Ios och avslut på Santorini.
Mvh.Viveka
En ”massa” rumsuthyrare som står i hamnen och väntar finns bara på några öar (Naxos, Paros, Patmos, etc), men några rumsuthyrare står och väntar i nästan alla öar. Förra året båtluffade jag tre gånger (en gång med barn och barnbarn i början av juli, 2 veckor). Totalt besökte jag 14 öar förra året, det fanns rumsuthyrare vid hamnen på alla öar förutom på Ikaria (anlände i Agios Kyrikos i början av oktober och jag tror jag var ensam turist som steg av färjan), men det var inga problem, en promenad på 200-300 m och 20 minuter senare hade jag en stor studio med balkong mot havet. Finns det ingen rumsuthyrare i hamnen? No problem! Promenera en liten bit från hamnen och så får ni tag i rum/studio inom 10-20 minuter. Bästa pris får ni alltid på plats och då framförallt i september. Och ni ser vad ni betalar för. Se alltid till att transport tillbaka till hamnen ingår i "avtalet" (transport från hamnen till hotellet ingår förstås alltid, om det inte är en kort promenad från hamnen, förstås). Det är absolut inga problem att få tag på rum/studio i september. Färjor behöver man definitivt inte boka i förväg.
Nästa lördag åker jag iväg och skall besöka Samothraki, Thasos, Agios Efstratios, Limnos och Lesbos. Inga bokningar i förväg och jag är 100% säker på att det inte blir några problem.

Ha en trevlig resa!

Senast redigerad av RobEri den 2018-05-06 klockan 09:39.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-06, 09:30
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Båtluff

Färjan tror jag inte är något problem.
När det gäller bokning så gör vi det alltid innan, tycker det ger stor valfrihet både, gällande avstånd, pool o pris. Vi använder booking.com. Det går ju alltid att avboka någon dag innan om planerna ändrar sig.
Inte vår grej att inte veta var vi ska bo o leta runt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-06, 11:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Inga bokningar i förväg och jag är 100% säker på att det inte blir några problem.
Det blir det säkerligen inte. Om det är något land i världen där man inte behöver oroa sig att man inte ska hitta tak över huvudet, så är det Grekland.

Det har faktiskt aldrig hänt mig, även om det var nära en gång på Kos, men efter orolig slummer i solstolar på en strand fann vi oss ett rum kl 6 på morgonen!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-06, 11:55
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om det är något land i världen där man inte behöver oroa sig att man inte ska hitta tak över huvudet, så är det Grekland.
/Netwolf
Det är riktigt.
Jag förbokar dock i Atén, det är för stora avstånd, mycket folk, stress och nästan alltid mycket dålig kvalité för rum mellan 50-70 €. Och då blir Airbnb.
Jag förbokar i Piraeus, om det är ankomst sen på kvällen och avgång mycket tidigt på morgonen dagen efter, för då vill jag vara nära kajen jag åker ifrån.
Ute på öarna har jag aldrig varit utan tak över huvudet, och då har vi under många år varit 2 v och 3 b. Åkte alltid under juni/juli, en enda gång i augusti. Det går alltid att få till något, åtminstone för natten. Men visst, vissa öar under vissa perioder (augusti!) kan ta lite tid och tålamod och hitta något. Annars är det inga problem, inom 1/2 timma har jag redan fått tag i logi.
Numera åker jag aldrig under riktig HÖG säsong. Maj/juni eller september/oktober är det som gäller. Inga problem med logi.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-06, 13:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Det är riktigt.
Jag förbokar dock i Atén, det är för stora avstånd, mycket folk, stress och nästan alltid mycket dålig kvalité för rum mellan 50-70 €. Och då blir Airbnb.
Jag förbokar i Piraeus, om det är ankomst sen på kvällen och avgång mycket tidigt på morgonen dagen efter, för då vill jag vara nära kajen jag åker ifrån.
Ute på öarna har jag aldrig varit utan tak över huvudet, och då har vi under många år varit 2 v och 3 b. Åkte alltid under juni/juli, en enda gång i augusti. Det går alltid att få till något, åtminstone för natten. Men visst, vissa öar under vissa perioder (augusti!) kan ta lite tid och tålamod och hitta något. Annars är det inga problem, inom 1/2 timma har jag redan fått tag i logi.
Numera åker jag aldrig under riktig HÖG säsong. Maj/juni eller september/oktober är det som gäller. Inga problem med logi.
Var bokar du i Pireus?
Tyvärr är hotel Phidias fullbokad när vi kommer i september. Om vi inte vill ha 2 enkelrum,,,,,,

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-06, 14:48
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Var bokar du i Pireus?
Birgitta.
Det är sällan jag/vi hamnar i den situation (landar sent på kvällen i Atén). Juli förra året hände det, och med besked! Vi (4 v och 2 små barn) kom kraftigt försenade till Piraeus, kl. 1 på natten, och skulle vidare till Naxos med första färjan. Så, det blev Ionion som ligger på gatan nästan mittemot färjeterminalen, inget jag rekommenderar dock (jag rekommenderar aldrig logi eller hotell), nöden har inga gränser. Vi hade förbokat 2 rum, vi sov 3-4 timmar.
Nästa lördag landar jag sent i Aten, men då sover jag en natt i Aten (Airbnb) och tar flyget till Alexandroupolis dagen efter.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-06, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Båtluff

Vi bokar numer alltid rum i förväg. Första boendet bokas hemifrån, och sedan bokar vi resten från Grekland, när vi vet när vi ska åka vidare. Av de öar ni ska åka till skulle jag ha bokat på Folegandros, för där kan det vara knöligt att hitta bra rum på egen hand. Santorini tycker jag också ska bokas i förväg eftersom där alltid är så kaotiskt i hamnen.

Båt har vi bara bokat vid stora helger.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-06, 17:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Var bokar du i Pireus?
Tyvärr är hotel Phidias fullbokad när vi kommer i september. Om vi inte vill ha 2 enkelrum,,,,,,

Birgitta.
Vi har bott på Prieus Dream Hotel som vi tyckte var mycket prisvärt och med bra läge. Vill minnas att det var efter tips från er Birgitta! Är det också fullbokat eller har ni valt bort det?

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-06, 22:55
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Båtluff

Är ni tvungna att åka till Pireus Birgitta? Annars upplever vi att Rafina är en mycket lugnare start/avslut på resan. Och där finns ju både hotell Corelli och Avra.

MVH zakka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT