Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2018-04-18, 17:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

onsdag 18 april
Hej igen!! Solig dag idag, och igar haemtade jag 20 aegg, som jag tog med mej i morse....Sen visade det sej att det aer imorrn jag ska till tannlaekarn....haha....
Navel, jag stack upp till den nya jaernvarushoppen ungefaer mittemot gamla bensinmacken peau vaeg mot Amopi....Haller pa att fixa till pergolan vid gamla stavlon peau Garden Villa, for det danska paret Bo och Ann ankommer (!) peau mandag, och da vill jag forstas ha grejat klart....Det blir lite reparationsjobb, tills vi kan bygga om pergolan, for den aer ju 25 ar, och en del balkar, etc maste bytas ut, fast det far vael bli i september eller seau.....
Soeau jag kom lite sent till Zephyros idag. En dorr nere i den nersaenkta delen av hotellet hade lacken spruckit, sa vi lyfte av dorrn och lade den pa ett jettetungt marmorbord, sen slipade jag i nan timme, och nu har jag lackat dorrn.....Det aer perfekt torkvaeder, lagom varmt och lagom vind, sa det skulle inte forvana mej om vi kan lyfta peau dorrn i kvaell.....
Det borjar komma lite turister, det aer saekert raett manga som s.a.s tar sig hit peau egen hand, med flyg antingen till Athen eller Rhodos, och sen bat eller flyg over till Karpathos...
Andreas trodde att det var idag dom skulle riva gamla hotell Limiatis som aer ungefaer tjugo ar, och sa ska det bli nat nytt monsterhotell peau fem vaningar....
Nu aer klockan sex haer, sa jag ska ta och scootra mej ivaeg upp till Jonathans hons och katter......
Mvh
Mikke
Svara med citat
  #42  
Gammal 2018-04-18, 18:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Så otroligt flitig du är!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2018-04-18, 18:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
En dorr nere i den nersaenkta delen av hotellet hade lacken spruckit, sa vi lyfte av dorrn och lade den pa ett jettetungt marmorbord, sen slipade jag i nan timme, och nu har jag lackat dorrn.....Det aer perfekt torkvaeder, lagom varmt och lagom vind, sa det skulle inte forvana mej om vi kan lyfta peau dorrn i kvaell.....
Det skulle verkligen inte förvåna mig heller eftersom det förutom Perfekt torkväder, Lagom varmt och Lagom vind, dessutom är en Perfekt hantverkare som har varit igång.

Hördu Mikke! Du får mig att tänka på en mysig dansk kille som vi har kunnat skåda på svensk Tv under ett tag. Programmet heter "100%Bonde" tror jag (kan ha fel, men strunt samma!). Men när du är i Grekland så får du mig att tänka på honom. Han fixar och lagar och grejar, och oftast med ursprungliga och naturliga material och hjälpmedel. Han åker och hämtar virke, stenar, bjälkar mm mm mm. Skillnaden är möjligen att jag har aldrig sett honom på en moppe, vilket tycks vara ditt vanligaste fordon på Karpathos. T o m när du släpar iväg trädgårdsavfall! Hej och Hå!!!!

Ha det jättegott!

Masse

PS. När du nån gång känner behov av en veckas semester med riktig avkoppling och absolut inget att göra så får du väl överväga att förlägga den till något avlägset ställe i Sverige. DS.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2018-04-19, 14:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Thursday 19.4
Hejsan!!
Blasigt och lite kallt idag. Ivaeg till tandkirurgen kl 1o.30....Dimitris Spanos, han grejade peau och sa till mej att kika upp peau mon-tisdag. Det finns en hel del tandlaekare haer, sa varfor inte ta och ga till nan och fa gaddarna kollade...?? Ca fem ggr billigare aen hemma,sa jag tjaenar nog in en eller annan Karpathosresa genom att ga till tannlaekarn varje gang jag aer her....
Vad belangar min eventuella flitighet, seau vill jag peaupeka att jag INTE jobbar speciellt mycket for det mesta, utan har laaanga sovmornar och i genomsnitt kanske jag jobbar 2-3-4 timmar om dan, och ibland inte alls...
For till Zephyros och vinden hade mojnat, fast det aer ett jaevlans vasen fran hotellet som dom river....Nu har jag malat en sektion bredvid porten, sen fick Andreas tva trasektioner, som kan anvaendas uppe pa Garden Villa....
Nu borjar solen skina, sa jag ska upp och vaerma lite soppa, innan jag ger mej i kast med pergolan pa Garden Villa.....
Och Masse, jag ser ocksa pa det danska programmet om den unge bonnen...mkt intressant !!
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2018-04-20, 03:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018



Masse
Svara med citat
  #46  
Gammal 2018-04-20, 09:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det finns en hel del tandlaekare haer, sa varfor inte ta och ga till nan och fa gaddarna kollade...?? Ca fem ggr billigare aen hemma..
Intressant! Inte för att jag gillar att gå till käftis, men priset spelar in. Åsså får man en ursäkt att åka till Grekland ju!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2018-04-20, 09:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ca fem ggr billigare aen hemma,sa jag tjaenar nog in en eller annan Karpathosresa genom att ga till tannlaekarn varje gang jag aer her....
Det där är ju jätteroligt, du tjänar på att åka till Karpathos och gå till tandläkaren. Kanske något vi all ska ta efter.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2018-04-20, 10:40
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Fredag20.4
Hej alla!!
Soligt och blasigt idag....
Minas och Sofia aer i full gang att mala cementstigarna grey....Jag har mandat att geau efter och hitta peau nagra kuliga symboler eller seau....
Igar kvaell grejade jag med pergolan peau den gamla stavlon. Vissa traebalkar har blivit gamla, och rutnaetet av tunna traelister hade gatt sonder peau flera staellen och sag lite tris ut, sa jag hade varit ner till Roysakis Snickeri vid Panorama hotell och fatt lite lister sagade, samt att jag lanat en handsag, sa jag lagade upp rutnaetet med nya lister, sen betsade jag dom och som lok peau laxen skruvade jag ihop dom daer dom korsar varann....Hade sparat, eller hittat en del prima virke vid sopcontainrarna forra gangen jag var haer, och dom vita listerna kom vael till pass, sa nu aer hela rutverket mkt stabilare, ser baettre ut, for danska Anna brukar sitta daer och laesa, sa det funkar denna saesongen.
Igar fick vi ca 4.5 meter rutsida med ram av grannen. Den delade vi i tva, som f.n star lutat mot Zephyros staket, men fastbundet,sa det inte ramlar, for det gjorde den direkt..
Mkt bra listvirke daer, sa antagligen tar vi och plockar ner listerna fran den saemsta sidan, och sen kor vi upp den fina sidan, som vi arkiverar noga bakom nan av stavlona...
Oj, det blev mycket byggdetaljer haer, sorry....
Nu peau Zephyros, och vi kollar just nu en brunn med pump. Vi checkar laeget for automatbrytaren, som flyter att den inte later pumpen ga torrt....
Danskarna, d.v.s mina framtida grannar, kommer nu peau mondag kvaell, sa jag ska se till att deras egen box med grejer i kaellarn kommer upp och finns peau deras rum, sen brukar jag plocka lite blommor ocksa, det aer ju laett sa haer i utkanten av stan, det finns hur mykke blommer som helst....
Jag har en avkapad plastflaska forankrad i bordet med gummicord, sa den star still, hur mykke de aen blaser, haha....
Hoppas att traeffa en eller annan Kalimist peau Karpathos inom den naermaste framtiden, nu ska jag avsluta och ga ner i kaellaren och se ifall niveauflottoren funkar....
Mvh,,
Mikke
Svara med citat
  #49  
Gammal 2018-04-21, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hoppas att traeffa en eller annan Kalimist peau Karpathos inom den naermaste framtiden,
Har du inte träffat han som har flyttat dit, som skriver på FB?
Svara med citat
  #50  
Gammal 2018-04-22, 17:41
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

sondag 22.4
Hej alla !
Idag soeau har jag mest jobbat med listerna i staketet mellan rum 7 & 8 peau Garden Villa....Soligt, men blasigt, och vinden blev allt starkare, sa till slut fick jag geau in och haemta vaest och jacka...
Nu aer iallafall alla lister ditskruvade, och far se om det blir nat mer jobbande idag, men kanske jag stryker oversta karmen innan kvaellen, seau aer den torr imorrn....
Deau vid sex-sjutiden kommer danska paret Bo&Ann, som alltid bor i sjuan, d.v.s i den aeldsta stavlon.
Jag ser till att vara daer naer dom kommer, och dom har med sej bryggkaffe, vilket passar utmaerkt, for jag har kvar till en bryggning.....
Har inte varit i stan forraen nu, da Andreas kom upp till GV med grejer....
Nu aer poolen fylld pa Zephyros och den pa GV fyller vi nu till veckan....
Har nu varit hemifran sen 23 mars, soeau det aer snart tid att borja kika efter biljett hem.
Det har visst motvilligt blivit var nu hemmavid, och traebaten Hedvig ska i vattnet....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2018-04-22, 17:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det har visst motvilligt blivit var nu hemmavid
Det är till och med sommar på vissa ställen, i alla fall har vi haft sommarväder idag.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2018-04-22, 22:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Om jag fick välja så hade jag stannat en vecka till på Karpathos. Här i södra Sverige har vi fått löfte om en vecka med regn och svalare väder. Men vi är glada och vederkvickta av den gångna veckans sköna sol och värme.

Masse
Svara med citat
  #53  
Gammal 2018-04-23, 13:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Mandag 23.4
Hejsan!!
Fin dag idag, sol och labra brisar....
Gjorde klart listtaketet mellan sju och atta, samt oljade med svamp tills oljan tog slut....Hade nog foredragit pensel, men alla dom hade faerg i sej....
Sen malade jag klart ett stort lock med kanter vid poolen. Minas kom sa vi gick ner i kaellarn och haemtade upp det danska parets box, sa den tog jag och satte i deras rum, plus att jag lade rabarber peau nyckeln, for dom kommer i kvaell, och deau aer det bara jag peau Garden Villa. Sa jag far haelsa dom vaelkomna, det gjorde jag forra aret ocksa, sa det aer bara trevligt, for dom har med sej kaffe till mej, for mitt tog slut idag, haha....Bra tajming!!Sen har min vaen Peter, som kommer peau onsdag, ocksa med sej kaffe, ost och kanske rent av snus, vem vet....
Jag for forbi Roysakis snickeri och laemnade tibax den fina japanska sagen till Yannis.som jag lovat. Den var jettebra, och funkade at baegge hallen och gav ett fint,tunt snitt. Maste skaffa mej en san....
Sen for jag nerat AutoMotoCenter, men naer jag svaengde ut vid 7/11 sa satt det en snubbe pa muren mittemot som jag lixxom kaende igen....men jag for ner och fick nycklarna till Peters scooter, och sa letade jag fram en STOR hjelm, sen for jag tiillbaka till 7/11, men mannen kom knallande, sa jag stannade och presenterade mej. Det var Ingemar fran Kil i Vaermland, som hade flyttat ner. Vi snackade en stund, det var trevligt att lyssna till dialekten igen, och sen knallade han nerat sitt hotell och jag for till Zephyros, daer Andreas strax dok upp med tva spisplatttor, som ska faellas in i baenken....Sa nu far jag forsoka fixa en sticksag och se till att plattorna kommer peau plats innan onsdag....
Nu far jag dra igang, for till Zephyros kommer hela konkarongen peau torsdag, och det aer ju inte manga dar kvar....
Hej seau laenge...
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2018-04-23, 13:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Då kan du ju stanna ett par månader till, när du nu får kaffe, ost och snus :-) Ingen nöd på dig :-)


Riitta
Svara med citat
  #55  
Gammal 2018-04-23, 14:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Lite dålig planering Mikke
Jag räknar alltid ut hur många dosor jag ska med mig. även när vi är på 6-veckorsvistelsen i Paleochora under vintern.
Men jag snusar inte så mycket.

Birgitta.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2018-04-24, 15:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Tisdag 24.4
Hej
Igar kom danskarna som planerat, och jag var daer och tog emot dom. Sen satt vi och pratade framat midnatt, och sen i saeng. Grekisk teve aer haerlig, dom filmar allt, fran sma oar daer det dansas,etc, mm....jag gillar grekisk teve, den speglar vardagen utan krusiduller.....
Idag har det inte haent mycket for mej, annat aen en tiimmes poolfyllning, samt samtal med Peter peau Rhodos, som kommer med Blue Starfaerjan i morron. Har fixat scooter och hjaelm till honom ocksa, sa den kan han ta och kora imorron.
En sticksag har jag inte fatt tag i aen, Stamatis missforstod mej och kom dragandes med en elektrisk haeftpistol, och den gar inte att saga med....Men det finns flera att fraga, och Peter
aer haendig,sa det orner sej sikkert....
Nu ska jag till tannlaekarn for efterkontroll, sa det aer baest att jag sticker....
hej da,
Mikke
p.s det aer 27 grader och sol och labra brisar.....d.s.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2018-04-24, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
p.s det aer 27 grader och sol och labra brisar.....d.s.
Oj, det låter härligt Mikke! Vi har begåvats med isande vindar idag.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2018-04-24, 16:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Samma tisdag...
Hej alla!!Isande vindar, later kallt.....
Tillbaka peau Zephyros for att laegga peau presenningstaket over baren....Har med mej nara meter gummicord, som aer vaeldigt bra om man vill ha spaent, utan att behova spaenna om varenda da...Jag anvaender gummicord, som finns i olika tjocklekar, till alla mina taeckningar over batarna i traegarn over vintern...Och nu kommer corden till vael pass peau diverse staellen, t.ex runt parasollerna naer det blaser....
Det kom nagra maenniskor knallande fran havet naer jag stod vid staketet, och av en ren haendelse sa haelsade jag peau dom peau svenska....och dom svarade peau samma sprak!
Det var tva unga tjejer, Elllen och Ester fran Vadstena, som var haer for att jobba peau Acropolis som nan sorts praktik...
Jag visade dom ett av rummen peau Zephyros, daer Andreas latit bygga en lokal inredningsvariant, en hylla som man sover peau och har utrustning under....Kallas lokalt for "sofa", och aer gjord i trae med mycket snidat....Faktum aer att av Zephyros tre huskroppar, det huset naermast havet har alla rummen sofas...
Det aer vael det som kan kallas pietet, har jag for mej...
Jag skvallrade forstas om Kalimera for tjejerna, sa nu aterstar det att se ifall dom dyker upp haer....
Nu upp till Garden Villa for lite lasning i den nedatgaende solen....
Mikke
Svara med citat
  #59  
Gammal 2018-04-24, 23:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

[QUOTE=Mikke;407170]
Det kom nagra maenniskor knallande fran havet naer jag stod vid staketet, och av en ren haendelse sa haelsade jag peau dom peau svenska....och dom svarade peau samma sprak!/QUOTE]

Ha ha ha!

Det här med språk är kul! För många år sedan besökte vi Poros. På vår promenad in mot stan mötte vi på trottoaren ett par som var på väg i motsatt riktning, tydligen med lite tidigare middagsvanor än oss. Vi stannade och ställde på engelska en fråga till dem, minns nu inte riktigt om vad, kanske om vägen till något vi ville besöka. Men jag minns att de svarade vänligt och utförligt, också på engelska. Vi tackade och gick vidare. Efter en kort stunds begrundan sa jag till Birgit, ...... (med tanke på accenten) jag kan nästan svära på att de där människorna som vi pratade med, de var också svenskar!

Tänk så tokigt det kan bli! Men förmodligen inte ovanligt. Många av oss resglada människor går säkert omkring och pratar utrikiska med våra egna landsmän på semestern!

Masse
Svara med citat
  #60  
Gammal 2018-04-25, 07:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

När vi var på Karpathos bodde vi på Romantica och min väninna på Zephyros. Hon hade en studio närmast havet och i den fanns en sån där "sofa". En imponerande pjäs till säng!! Jag tyckte lite synd om henne att som då nyskild skulle sova ensam på detta podie som dominerade rummet💔 Men häftig var den!

Masse, man får passa sig vad man säger när man är på taverner etc. Har flera gånger träffat på servitörer som pratar svenska!
Speciellt på Kreta. "Tjeeena svenska kompis. Jag har haft pizzeria i Borååås"
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT