Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-24, 20:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Resa ARN-RHO bokad....

Hej!
Så haver jag också bokat ( men inte betalat..) en enkelresa onsdag 30 mars 07.25 med 4 timmar på Venizelos och landar 17.20 på Rhodos....Bra tid, då kan man knalla lugnt upp till vandrarhemmet...
När jag sen skulle betala med mitt kort, så gick det inte, trots att jag försökte tre gånger.Då bytte jag över till faktura....Sen ringde jag Nordea, och en vänlig man i Malmö berättade hur
jag minsann kunde "öppna" mitt kort i 60 minuter, men det var så dags, haha....
Nå, har fått bekräftelse,så jag får väl ringa Kundtjänst imorrn och se om dom inte kan låta mej slanta per kort, nu när det är "öppet"...annars får det väl bli per faktura..
Det har blivit krångligare att köpa biljett på Nätet, för en del av aktörerna skriver inte ut hur, eller iallafall väldigt svårt,att fatta hur incheckad bagage anmäls, och vad det kostar.... Personligen tycker jag det är ett oskick att som ett resebolag, dit jag vände mej först, tog 454 SEK för incheckat bagage....:-( Så där tackade jag för mej och valde ett annat, där man iallafall fattade vad dom menade....
Men, nu har jag biljett, och det känns som vanligt bra....Väl mött både på Rhodos och Karpathos !!
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-25, 14:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

..på morronkulan ringde jag SAS kundtjänst, och fick träffa Frida, som satt i Jämtland. Hon fick mitt kortnummer, så ordnade det sej med betalningen....
Sen mailade jag min tandkirurg, så han vet ungefär när jag kommer ner, för ju tidigare vi träffas, desto mer tid har han att greja på.....
Sen ringde Andreas Diakidis, så vi fick snacka lite på videosamtal, det var skojigt...Det blir lite målning, när jag kommer ner, och det ska bli skoj att dra en pensel i värmen...Torkar väldigt fort,gör det... ;-)
Sticker väl upp till Stockholm några dar innan avfärd och bor hos bekanta i Järfälla, sen blir det väl att tillbringa natten på Arlanda, för planet lyfter 07.35...
Mitt pass går ut 8 augusti i år, men jag kan väl använda det till resan?? Hur stor marginal i tid ska det vara på ett pass när man reser, nån som vet?? Har hört nåt om tre månader...kan det stämma??
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-25, 14:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Härligt Mikke, då har du åter igen lite att göra på din ö.
Och,,,, enligt Grekiska ambassaden så är gällande regler nu att passet ska var giltigt innan hemresa. Alltså ingen marginal, passet kan få gå ut dagen efter du kommer hem igen. Du kan vara kvar till 7 augusti, bra va?

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-25, 16:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Härligt Mikke!! Det blir kul att läsa rapporter!

Våra pass skulle gå ut mitt i Greklandsvistelsen nu i mars och först tänkte jag att jag skiter i att förnya, kan ju stanna kvar. Sen tog vi ändå ut nya och med det gräsliga fotot kommer jag absolut UT från Sverige, men det vete katten om jag blir insläppt igen

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-25, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Men, nu har jag biljett, och det känns som vanligt bra....Väl mött både på Rhodos och Karpathos !!
Härligt Mikke! Ska bli kul att följa dig på denna resa också. Nedräknaren kommer endera dagen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-25, 19:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Hej allihopa och tack för respons!!
Det händer saker med Karpathosanknytning minsann, idag har faktiskt lyckats köpa ett par coola Rayban solbriller till Andreas på Ebay.co.uk efter diverse pyssel hittan och dittan...Men nu erom beställda å betalda, å kommer från Italien(!), förhoppningsvis INNAN jag åker...;-)
Sen snackade jag med Chronis, som har blivit förkyld, men ska sjunga och spela på lördag,så han tar lite medusin...Han har inte dykt nåt denna vinter, om det nu har nåt samband,vad vet jag om sånt...Dom häckar på Georgios Panaretos ställe, Del Mar, som tydligen är rätt populärt året runt.
Sen pinglade jag Nena Papadopoulo, som har den lilla tavernan mittemot Konstantinos Palace,hon och en annan dam driver nåt annat ställe mitt i stan för närvarande, där ryms det visst ca 70 pers. Hon var glad och kommer förstås att öppna sin lilla taverna runt 20:e april eller så. När Pelagos öppnar vet jag inte, men det var lite surr om att öppna första maj, istället för 8 maj, men vi får väl se hure blir...Det var varmt och gött, sarom iallafall...och det lät bra, för jag har varit ute och åkt motesykkel idag....Tack för tipset med passet,Birgitta, trist om man inte får borda sitt plan p.g.a sånt.... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-28, 01:56
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Härligt Mikke! Ska bli kul att följa dig på denna resa också. Nedräknaren kommer endera dagen.
Yup, den haver kommit,tack Janne...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-28, 16:45
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Härligt Mikke!! Det blir kul att läsa rapporter!

Våra pass skulle gå ut mitt i Greklandsvistelsen nu i mars och först tänkte jag att jag skiter i att förnya, kan ju stanna kvar. Sen tog vi ändå ut nya och med det gräsliga fotot kommer jag absolut UT från Sverige, men det vete katten om jag blir insläppt igen

Lissi
Lissi!
På mitt senaste pass så ser det ut som om jag har en mustasch,ser ut som typ,Hitler
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-28, 17:13
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Mikke!
Blir kul att få läsa dina rapporter från Karpathos
För några år sedan när jag och tre väninnor reste till S:t Maxime nära Nice så upptäckte jag till min stora förskräckelse när vi satt vid gaten på utrikes att mitt pass hade gått ut någon månad tidigare,Blev kallsvettig men beslöt att inget säga till resekamraterna,jag hade ju kommit genom till utrikes,alltså inte oroa någon fler än mig själv!Tog mitt körkort som legitimation när vi gick ombord,puh!
Hade en underbar vecka med sol,bad,god mat och goda viner,nattliga bad under stjärnhimmeln i poolen,allt var toppen.
Så kom hemresedagen,vår taxichaufför körde i all välmening den slingrande kustvägen så vi skulle få njuta av det vackra landskapet,men jag blev sååå åksjuk,så när vi kom fram till flygplatsen i Nice var jag helt matt och blek och kräkfärdig.
Nåväl,vi gick till incheckningen,fram med biljetter och passen och det gick fint,upp till gaten och sen ombord och någon timme senare Arlanda.
Väl i inrikeshallen i väntan på vårt plan till Luleå berättade jag att jag rest på ett ogiltigt pass.
Egentligen så ska väl legitimation av annat slag än pass gälla men nog vill jag gärna ha ett pass som är ok och helst med en bild som liknar mig någotsånär när jag reser.
Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-28, 18:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Tack Monica för den spännande berättelsen !!
Förr så räckte ju passet i tio år, men nu är det ju bara fem, så det är nog idé att ha lite koll...Det värsta som kan hända är väl att man inte kommer med planet, och det är väl hemskt nog.....

En gång gick jag på fel plan i Athen, men en skärpt flygvärdinna såg till att jag kom på rätt plan,men är man tankspridd så är man...fast då var det ju ingen passkontroll, förstås... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-28, 20:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Lissi!
På mitt senaste pass så ser det ut som om jag har en mustasch,ser ut som typ,Hitler
Monica
Så här alltså?

Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-28, 20:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så här alltså?


HAHA

Hur hittar Du allt??

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-28, 23:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Haha....så bra!!
Hur får man in bilder här??
Det vore intressant att veta.....
Mikke
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-28, 23:41
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så här alltså?

Hahahaha,ja något liknande!
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-29, 22:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Hej!
Apropå fotografering, så slutade min batteriladdare till min trogna Canon G 11 att fungera, så nu fotar jag på med min gamla Canon Powershot A650 is,som går på fyra AA-batterier, fast jag beställt en laddare till Sverige och en till Karpathos för G 11:an....
Sen har jag en större Canon också, en Canon Powershot SX 20 IS, men den fotar man med rätt sällan, kanske nån gång i månaden,så den får nog stanna hemma denna gången....

Det händer ju att att man har med sej grejer till folk på Karpathos, t.ex ska Vasilis på AutoMotoCenter ha en musikbox, Andreas ska ha ett par Rayban solglasögon, och Chronis ska ha ett gäng med stegräknare.....
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-29, 22:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

På tal om fotografering Mikke! Har för mig att jag för en tid sedan terroriserade dig lite med tjat om att du skulle lägga upp lite bilder från Karpathos. Har för mig att du då i ett svagt ögonblick utlovade viss liten möjlighet att tillmötesgå det önskemålet. Hur är läget med det nu?

Vet ju att du har ganska välmatade dagar när du är därnere. Men ändå, du är ju numera "passionär" som Yanna brukade skriva, så kanske är det chans att du nu får en liten stund över till bilder, eller .....?

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-02-29, 23:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Attans, Masse, där tryckte du på en känslig avtryckare, i rätt ögonlock, dessutom....Som tur är så glömmer jag fort, och har en god fysik, d.v.s de två förutsättningarna för ett någorlunda trivsamt liv, men nu kommer jag ihåg att jag lovade,det du nämner...Vi värmlänninger bare löver, å löver...
Nå, hur gör jag?? Kan man med bibehållen självaktning dunka in gamla bilder, eller ska jag kolla me Janne, och se om jag t.ex kan skicka honom bilder, så lägger han in,eller skapar jag ett bildarkiv själv?? Har du nån koll peau detta ??
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-02-29, 23:55
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Ha en riktigt go resa Mikke!
//
KR
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-01, 11:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nå, hur gör jag?? Kan man med bibehållen självaktning dunka in gamla bilder, eller ska jag kolla me Janne, och se om jag t.ex kan skicka honom bilder, så lägger han in,eller skapar jag ett bildarkiv själv?? Har du nån koll peau detta ??
Gå in på din egen profil, dvs klicka på ditt eget namn. Till höger hittar du rutor med dina vänner, dina album etc. Klicka på albumrutan så får du upp alternativet Skapa nytt album. Skriv en rubrik, klicka vidare och börja lägga upp fotona från din hårddisk. Kom bara ihåg att den första bilden du laddar upp kommer sist i ditt album, om du vill ha dem i någon form av ordning.

Karin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-01, 12:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Kanon, Karin...bara jag kommer ihåg att den första bilden blir den sista....Alltså får jag börja framifrån, för att få nån sorts kronologisk ordning på bilderna....Får grunna på dätta...Tack, tack !!
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT