Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-07-17, 18:21
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Eftersom vi lämnar Karpathos ikväll har vi ätit en tidig middag på taverna kalo kardia, en mythos, ett glas husvin, en liten vatten, en moussaka och en stuffed tomato för 21€
Pian
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-07-17, 21:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Priset på restaurangmat

jag har hittills aldrig ätit pizza i Grekland. I Sverige händer det dock ca 1 gång varannan månad. Då betalar vi för 1personspizza 65-75 kr/st. På Karpathos kostar det således numera 9 euro. Min slutsats kan bara bli att det numera är i stort sett lika dyrt med mat på krogen i Grekland som i Sverige. Dock är nog drycken betydligt billigare i Grekland.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-07-17, 21:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Vi åt en 9 euros pizza på Elea på Karpathos och den var så stor att den räckte gott till oss två och väldigt god också :-)


Riitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-07-17, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Man får ju stora portioner i Grekland så på så sätt är det billigare och all dryck (utom kaffe) är ju billigt. Vanlig filtercoffe är dyrt och ingen påfyllning får man heller.
Men visst äter vi ändå billigt och oavsett det så ska man ju ha mat även om man är hemma


Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-07-17, 21:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man får ju stora portioner i Grekland så på så sätt är det billigare och all dryck (utom kaffe) är ju billigt. Vanlig filtercoffe är dyrt och ingen påfyllning får man heller.
Men visst äter vi ändå billigt och oavsett det så ska man ju ha mat även om man är hemma

Lissi
Selv om prisene varierer på Kaffe og, synes jeg spesielt cappucino o.l er fhv dyrt i Hellas! N e s t e n norske priser

Når det gjelder størrelse på porsjonene er jeg enig med Roberi at de varierer,
ikke alltid er store
Ja, mat skal vi ha hjemme og, det bruker jeg og å tenke på
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-07-17, 22:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Eftersom vi lämnar Karpathos ikväll har vi ätit en tidig middag på taverna kalo kardia, en mythos, ett glas husvin, en liten vatten, en moussaka och en stuffed tomato för 21€
Pian
Oj, det lät lite dyrt!
Jag tror att det hade gått på högst 17/18 på Kreta
/Kajja
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-07-18, 09:27
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Maten är ej billig i Grekland utan drycken är mycket billigare än Sverige.

Men smaken på maten är värd pengarna och totala notan billigare än Sverige. Dock så är Grekland inget billigt land längre som förr

Åker man ned en eller två veckor så blir det ej dyrt att äta ute varje kväll.

Mina minnen om priserna på en strandrestaurang på lunch:

Grekisk sallad 6 Euro
Saganaki (stekt ost) 4Euro
Stor Mythos: 3,5Euro

Totalt: 13,5 Euro för en lunch.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-07-18, 09:45
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Njae lite billigare än i Sverige tycker jag nog att maten är också, men vist största skillnaden är drycken, du får ju knappast en halvliter vin för 60 kr hemma direkt...

Tycker maten blivit lite dyrare med åren men boendet har blivit lite billigare samtidigt (och bättre), så det tar nästan ut varandra i totalen (men det kan ju bero på ö-val mm också)

I snit i fjol åt vi för 13 p,p i Grekland, i Tyskland i våras snittade vi på 15 p,p så lite billigare än min valiga referens är det fortfarande, men nu har man höjt resturangmomsen i grekland har jag förståt
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-07-18, 11:42
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Under vår Parosvistelse i början av juni i år snittade vi luncherna på 27 euro (2 pers). Vanligtvis innehållande en sallad, en enklare varmrätt, en röra, bröd, 2-3 amstel. Middagarna låg på 36 euro i snitt. Innehållande för det mesta en röra, grönsaksbollar, två varmrätter, en halva vitt, 1-2 amstel. Både lunch och middag åtminstone 5 euro mer än vad jag är van vid. Beror antingen på att Paros, som charterö, är dyrare än de öar jag brukar besöka. Eller på att priserna gått upp. Eller en kombination av dessa två. I och för sej inga enorma summor om man jämför, men ändå nåt vi reflekterade över.
(Men både cykel- och moppehyran var å andra sidan konstigt nog klart LÄGRE än vanligt - 32 euro för två moppar i två dagar, 20 euro för två cyklar i två dagar).
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-07-20, 09:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Kan inte låta bli att göra ett tillägg till tråden..
Vi åt en schnitzel och en grillbuffe, en öl och ett glas rött
en kväll i Danmark. Ingen efterrätt eller hutt och ingen driks. Notan slutade på (omräknat)57€!!!!

Det är rätt billigt i Grekland, tycker jag!
/Kajja
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-07-20, 09:39
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Jag kollade Forex semesterindex,
Tydligen så har det blivit "mindre" dyrt i Grekland jämfört mellan jan och juli

FOREX Banks semesterindex jämför genomsnittspriser på en rad semesterrelaterade produkter och tjänster i 69 länder världen över.
Exempel på produkter som jämförs är en hotellnatt, ett restaurangbesök, en taxiresa och en halv liter.

Land Index jan 2016 Index juli 2016
Sverige 100 100
Grekland 69 68
Danmark 102 114
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-08-04, 12:30
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Tydligen var standardpriset för oss ca 30 € / måltid när vi beställde för två vuxna och tre barn (4, 7 & 8 år). Ofta beställde vi 4 portioner och i regel fick vi för mycket mat Mest prisvärt var maten vi åt på restaurangen i vägkroken på Aperi (minns ej namnet). Ca 26 € och alla blev proppmätta (åt bla ost som ägaren själv gjort). Dyast blev det på Olive garden i Kira Panagia (47 €), men där fick vi även en massa fisk så i förhållande till mängden mat var priset ok.

Som dericka tog vi alltid vatten (+ någon enstala LBox/fanta ibland).
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-08-04, 14:37
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Vi var på Kreta i mai (Ierapetra), og vi synes prisene har forandret seg lite de siste årene. Vi er to par som reiser sammen, og til middag bestiller vi opp til 6 - 7 småretter og salater, kanskje en hovedrett eller en sjelden gang to. Alt settes midt på bordet, noen av rettene deles opp, og alle forsyner seg med de vi har lyst på. Med 1 liter vin og en øl kostet middagen 40 - 50 € for oss fire i år som i fjor. Og vi ser lite på prisene, vi kjøper det vi vil ha.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-08-04, 21:50
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Vi åt stifado, kleftiko, souvlaki, moussaka, bifteki, gyros plate mm, ja grekisk mat och på tre personer, alla tog varsin rätt (2 vuxna + 1 tonåring, ingen barnmeny alltså) blev notan med dricks från 25-40 €. Och då är två Alfa och läsk + vatten medräknat.

Tycker det är billigt med tanke på storleken på portionerna.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-08-06, 12:32
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Jeg tror prisen blir lavere pr. person hvis man er flere som spiser sammen. Hvis min kone og jeg er ute og spiser, blir det gjerne til at vi må ha en enkel salat og en tzatziki eller en annen "dip", og om vi er fire som spiser sammen, har vi det samme som "basistilbehør", men er da flere til å dele. Det samme gjelder for småretter, skal vi to ha et godt gresk måltid, blir det ofte til at vi bestiller en rett eller to for mye, slik at mer rester blir stående igjen på bordet enn når vi er flere.
Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis man spiser på nordisk vis, med en hovedrett til hver, og evt en forrett til hver i tillegg.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-08-06, 13:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Jag ber alltid om halva portioner av allt när jag åker ensam och då kan jag äta "gott och blandat" utan att behöva lämna eller bara äta en eller två rätter...
Ofta kan jag också be om en tallrik med olika slags meze rätter..Brukar aldrig vara problem.
Bara en gång i våras i Loutraki vägrade de halvportioner..Det lustiga var att restaurangen var tom när jag kom...Gick till grannen och där fick jag halva portioner av allt...och den andra hade inga gäster när jag gick heller...Förstår nog varför


Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT