Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-22, 00:21
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Resebyråer varnar för dödsmaneter

Läs artiklarna som varnar för dödsmaneter i Thailand ovh Malaysien. Tre dödsfall inträffade redan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8158414.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159049.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159049.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...fara-1.1212859

Någon som hade tur att se maneter i Thailand?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-22, 08:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg

Någon som hade tur att se maneter i Thailand?
Frågan med just detta ordval känns väldigt konstig i sammanhanget.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-22, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Kubmaneter breder ut sig i alla tropiska hav troligen till följd av att plankton ökar säger forskarna. Dödsfallen har skett under ett par års tid och fortfarande är det trafiken och allkoholrelaterade olyckor som skördar flest offer bland turisterna.

Den som vill vara extra försiktig ska inte bada under regnperioden, när tidvattnet är på väg in och gärna bada med kläder på. Solskyddsdräkter som barn har kan vara ett bra skydd.

Fråga lokalbefolkningen och uppdatera dig via ditt resebolag. Jellyfish finns också på en del ställen så det kan vara bra att ha koll på dessa också.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-22, 12:58
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kubmaneter breder ut sig i alla tropiska hav troligen till följd av att plankton ökar säger forskarna. Dödsfallen har skett under ett par års tid och fortfarande är det trafiken och allkoholrelaterade olyckor som skördar flest offer bland turisterna.

Den som vill vara extra försiktig ska inte bada under regnperioden, när tidvattnet är på väg in och gärna bada med kläder på. Solskyddsdräkter som barn har kan vara ett bra skydd.

Fråga lokalbefolkningen och uppdatera dig via ditt resebolag. Jellyfish finns också på en del ställen så det kan vara bra att ha koll på dessa också.

Eva
Tack för tips och synpunkter, Eva. Jag åker till Thailand första gången i december på en tvåveckorsresa. Första 10 dagar ägnar vi till rundresa från Bangkok till norra Thailand och sista 3-4 dagarna vilar vi i Jomtien som ligger vid östra Siamviken på vägen mot Kambodja. Jag vet inte om man överhuvudtaget kan bada i havet. Maneterna förstör glädje att vistas på stranden. Du är ganska erfaren turist, Eva, när det gäller Thailand. Jag tror att under vintern ska du också åka dit. Vågar du bada i havet eller kommer du använda hotellets pool istället?

Enigma
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-22, 13:21
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Frågan med just detta ordval känns väldigt konstig i sammanhanget.

Lissi
Jag vet inte varför du fäster dig vid ordvalet i min fråga. Jag ställde frågan lite skämtsamt. Blir det bättre att jag frågar om någon hade otur att se maneter/lyckades se maneter/såg maneter/simmade förbi maneter/dök förbi maneter? Du kan gärna själv formulera frågan och ställa istället för mig. Jag vet att du aldrig kommer att besvara just den här frågan eftersom du inte tycker om resor till Thailand och på grund av att du aldrig var där (som du underströk i flera trådar). Vid Tinos stränder träffar du (troligtvis) aldrig på några maneter och då behöver du inte bekymra dig om dem.

Enigma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-22, 13:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Jag såg en marinbiolog berätta precis det som Eva nämner igår.

Jag ska också åka till Thailand för första gången i vinter och det är klart att det känns olustigt med kubmaneterna. Tre svenskar har dött på två år.

Men: jag försöker hålla huvudet kallt genom att sätta antalet tre i relation till hur många svenska dopp som äger rum i Thailand under två år. Det måste vara hundratusentals.

Jag tänker inte bada i pool. Det som kommer att påverka mitt badande är däremot tidvattnet, det kommer jag att hålla koll på och undvika att bada när högvattnet kommer in. Då anses risken öka eftersom det kan ta med sig maneter in mot stränderna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-22, 13:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Vad gäller ditt ordval så tycker jag att det är rätt tänkt. Om man SER maneter behöver man inte bränna sig. Det är värre när man inte ser dem, då kan man bränna sig på lösa trådar. Det hände mig på sifnos i somras.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-22, 13:41
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller ditt ordval så tycker jag att det är rätt tänkt. Om man SER maneter behöver man inte bränna sig. Det är värre när man inte ser dem, då kan man bränna sig på lösa trådar. Det hände mig på sifnos i somras.
Självklart att det är bättre att se maneter istället att trampa på dem. Ser man dem då får man chansen att fly från dem. Berätta lite om din tråkiga erfarenhet med de lösa trådarna. Kände du ont eller något obehagligt i kroppen? Besökte du en läkare? Hur lyckades du bli av dem? Finns det också giftiga maneter i Medelhavet? De förstör reseglädje. Hoppas att vi inte kommer i direkt kontakt med dem.

Enigma
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-22, 13:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Självklart att det är bättre att se maneter istället att trampa på dem. Ser man dem då får man chansen att fly från dem. Berätta lite om din tråkiga erfarenhet med de lösa trådarna. Kände du ont eller något obehagligt i kroppen? Besökte du en läkare? Hur lyckades du bli av dem? Finns det också giftiga maneter i Medelhavet? De förstör reseglädje. Hoppas att vi inte kommer i direkt kontakt med dem.

Enigma
Webläsaren dök när jag skrivit ett långt svar ...

Vanliga maneter är ofarliga, så länge man inte är allergisk eller blir bränd över stora delar av kroppen samtidigt är det harmlöst.

Jag hällde på färskvatten på armen som var bränd och täckte över den för
solen. Svedan var över på ett par timmar.

På samma sätt brände jag mig ofta som barn här hemma på västkusten. Det är inte farligt alls.

Man trampar inte på manettrådarna, de flyter lösa i vattnet och är så tunna att ingen ser dem. När jag var liten sattes det upp stora nät utanför särskilt drabbade badplatser, vilket bara ledde till att maneterna fastnade i nätet och släppte sina trådar som kom in med vågorna mot stranden så att man inte hade en chans att undvika att bli bränd. Ingen bra idé alltså.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-22, 14:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Försök tänka så här:

Enligt statistik från 2008 åker 400 000 svenskar till Thailand varje år.

Om vi tänker oss att var och en badar 10 dagar under sin resa och doppar sig 5 ggr varje dag då får vi - 20 miljoner dopp!

På två gör det alltså 40 miljoner bad.

Och av dem ledde tre till döden pga maneter.

Risken är alltså inte större än så
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-22, 14:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Tillägg: Det är lättare att vinna på Triss än att dö pga kubmanet i Thailand.

Om jag fått det rätt är chansen att vinna en miljon på Triss en på 7,5 miljoner - och när gjorde vi det senast?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-22, 15:15
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tillägg: Det är lättare att vinna på Triss än att dö pga kubmanet i Thailand.

Om jag fått det rätt är chansen att vinna en miljon på Triss en på 7,5 miljoner - och när gjorde vi det senast?
Ja, chansen att vinna är väldigt liten. Det är faktiskt lättare att tänka så även om dödsmaneter. Vi kan hoppas att de håller sig långt borta ifrån oss i Thailand.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-22, 18:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Enigma, förlåt om det blev fel, men jag var så chockad av det jag läst om de döda så jag bara tyckte det lät konstigt det där med TUR att se maneter. Men SJÄLVKLART har Du rätt DET ÄR JU VÄLDIG TUR OM MAN SER DEM SÅ MAN KAN KOMMA UNDAN....

Maneterna har f ö inget alls med att göra om jag varit i Thailand eller ej. Vill Du veta varför jag inte längtar till Thailand så kan vi ta det i ett PM

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-22, 22:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Så vitt jag förstår är två svenska dödsfall pga kubmanet konstaterade, ett i Thailand och ett i Malaysia. I det tredje fallet väntar man fortfarande på obduktionsresultatet.

Det är, så vitt jag sett, det som Aftonbladet har skrivit och det är det man har att förhålla sig till som turist. Att de sedan är korkade nog att påstå att maneterna "anfaller" är ju bara dumt. Men det innebär inte att de överdrivit antalet fall, så vitt jag sett.

Om marinbiologerna säger att kubmanet numera även finns i Sydostasien så tror jag nog att de är en säkrare källa än en svensk dykare. Att han skrattar åt det här förändrar inte min syn på den eventuella risken med bad i Thailand, jag går fortfarande på sannolikheten - alltså tre dödsfall i relation till kanske 40 miljoner bad.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-22, 22:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Nej, det gör det nog inte riktigt

De marinbiologer som uttalat sig som jag sett känner ju till just kubmanet. De vore heller inga seriösa forskare om de sa en enda stavelse om något de inte studerat.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-11-22, 23:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Men ta inte illa upp, jag kunde inte låta bli att skratta lite åt ditt spaka tonfall!

Det handlar inte om att döma folk man inte känner, det handlar om att i första hand tro på de experter som framträtt officiellt och kommenterat det här. Personliga bekantskaper är något helt annat.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-11-22, 23:26
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Det finns ytterliggare fall på attackerade människor som både dog och överlevde manetattacker:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159154.ab
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-11-22, 23:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Enigma, se det inte som attacker. Maneter är geleklumpar, de kan inte attackera. De bara flyter med vattenströmmar och simmar knappt - och har man otur kommer man i kontakt med en.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-11-22, 23:40
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Enigma, se det inte som attacker. Maneter är geleklumpar, de kan inte attackera. De bara flyter med vattenströmmar och simmar knappt - och har man otur kommer man i kontakt med en.
Ja, det stämmer att man först måste komma i kontakt med dem för att bli attackerad/bränd av deras trådar. Jag tror att jag läste någonstans att maneterna släpper gift när de vill fånga sitt byte. Jag läste också om att de kan röra sig snabbt.

Senast redigerad av Enigma den 2010-11-22 klockan 23:45.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-11-22, 23:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

De har mängder av nässelceller på trådarna, när trådarna kommer i kontakt med något släpper de ifrån sig ett gift som kan vara mycket farligt.

Men du behöver ändå inte se det som någon "medveten" attackmetod, det är trots allt maneter vi talar om. Det är värre med den blåringade bläckfisken som är jävulskt giftig och finns i Australien, den kan faktiskt anfalla.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT