Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-10-01, 19:08
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Thailand

Vi har under ett antal år åkt till Thailand under den mörka tiden (januari, februari). Det har varit mycket avkopplande med underbara bad, dykning och god mat. Vi har varit mest i Siam bukten, Kho Samui och öarna runt om kring Kho Tao mm. Förra året åkte vi för första gången till Kho Lanta. Var skeptisk i början för det är en "svensk ö" MEN döm av min förvåning så var det verkligen en "lie back" ö. Man kunde vekligen koppla av där. Vi bodde då på Andaman Lanta, fritidsresors hotell. Mycket bra.
Nästa år 25/1 åker vi igen då till Kho Mook första veckan (ön har bara två hotell och några mopeder) Slappa, bada och läsa böker är vad som gäller. Därefter ger vi oss iväg till Kho Lanta igen och Andaman Lanta. Hotellet ligger vid Klong Dao stranden som är helt ok. Det finns bra matställen där på den södra delen av stranden.
Vi har upptäckt att åka till Karpathos i augusti/september och Thailand jaunari/februari passar oss mycket bra.
Hoppas att du inkfish hittar vad du söker. Vi kanske ses där.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-10-02, 22:16
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Nästa år 25/1 åker vi igen då till Kho Mook första veckan (ön har bara två hotell och några mopeder).
Med risk för att göra dig lite besviken så finns det mer än två hotell och några mopeder på Koh Mook. Om man bara befinner sig på stranden (de flesta hamnar på Charlie Beach Resort) märks det naturligtvis inte men det finns även bilar (pick-ups).

Det är ganska myggigt på denna ö också - att njuta av solnedgången på verandan var ett ständigt slagsmål med myggen. Sov i myggnät men de kalasade ganska gott på oss ändå.

Vill man minimera antalet resorter och mopeder kan jag rekommendera Koh Bulone Lae istället. Där kan man få verklig paradis-feeling !

Celbe
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-10-03, 10:55
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Thailand

Tack för tippset. Har kollat upp att det finns flera olika boende på ön. Men viste inte att den var såå.. myggrik. Skall kolla upp Koh Bulone Lae.

seaside
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-10-03, 12:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Thailand

Ska bli spännande att höra om er resa. Skriv gärna här på forumet när ni kommer tillbaka. Vi är flera här som är väldigt förtjusta i Thaland.

Härodagen fick jag en förklaring från en som inte gillade Thailand till varför han inte vill resa dit igen. Till min förvåning verkade personen nöjd med mycket men saknade vin på en del serveringar vilket var hans förklaring.
Alla goda fruktdrinkar som finns både med och utan alkohol hade han missat helt. Så jag skojade och sa att då har du en anledning att resa dit igen.

Tänk vad olika saker som kan ha betydelse för oss vid resor. Själv gillar jag landet för folket, värmen, havet, naturen, alla tropiska frukter, enkelheten, de varma kvällarna och den oftast väldigt goda maten.

Eva
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-10-03, 14:53
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Thailand

En undran till dig Celbe. När var ni där?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-10-03, 18:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
En undran till dig Celbe. När var ni där?
Vi var på både Koh Bulone Lae och Koh Mook i december 2009. Om det var någon peak på myggfronten precis då kan jag inte svara på men det var märkbart mer mygg på Mook än på andra öar vi varit på. Finns en hel del sankmark och vattenhål på ön vilket säkert bidrar.

När man äter ute på kvällen tänds det i regel en myggspiral vid varje bord. Kan nog vara klokt att antingen ha med något svenskt myggmedel eller köpa något thailändskt om man är mycket överkänslig. Vi har dock aldrig använt något sådant (förutom den grekiska varianten med tablett som man stoppar i "eluttagsmyggis" - den är alltid med i necessären).

Celbe
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-10-03, 18:38
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Själv gillar jag landet för folket, värmen, havet, naturen, alla tropiska frukter, enkelheten, de varma kvällarna och den oftast väldigt goda maten.
Kan bara hålla med dig, Eva!

Och alla fruktdrinkar... Watermelon, banana, mango... Mmmm ! T o m sambon tar gärna en watermelon shake till lunch som komplettering till ölen, eftersom det är så vansinnigt gott när det är varmt. Det är något som jag saknar i Grekland (å andra sidan kan jag längta ihjäl mig efter fetaost i Thailand!). Dessutom dricker jag själv inte öl så våra veckor i Thailand brukar vara väldigt nyttiga för min del .

Celbe
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-10-03, 22:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Thailand

Personligen är jag icke alls lockad av Thailand och kommer förmodligen aldrig att åka dit.

Men å andra sidan har jag aldrig hört någon säga ett ont eller negativt ord om Thailand. Tvärtom, alla som varit där vräker ur sig superlativer om mat, människor, flora och fauna och så givetvis stränderna och havet!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-10-06, 08:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Skall kolla upp Koh Bulone Lae.
Vill göra ett litet tillägg angående Bulone. Det finns endast el mellan 18.00 - 06.00 på denna ö om det kan vara av betydelse (det var det inte för oss). Den resort vi bodde på fixade rostat bröd vid frukosten med "toast barbeque", d v s man fick helt enkelt lägga det på en liten kolgrill. Gick hur bra som helst . Dessutom finns det inget boende med AC utan det är fläkt som gäller.

På Koh Mook finns det el hela tiden (om det inte är strömavbrott förstås ) och boende med AC.

Celbe
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-10-07, 16:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Thailand

Tack Seaside, kul att höra

Koh Mook blev jag rekommenderad så den tittade jag på men den föll på att det blev för dyrt. Jag åker ju charter och ensam så hur mycket enkelrumstillägget blir har stor betydelse. Har för mig också att Koh Mook bara hade rätt tjusiga resorts på charterprogrammet och de är ju alltid dyra. Dessutom ville jag hellre välja nåt slags bungalowboende och det blev det nu, på Koh Lanta.

Jag har väl känt som du angående svenskfaktorn just där - men nu vill jag bara vila, läsa, snorkla och äta gott, och då spelar försvenskningen inte så stor roll. Det ska bli jättespännande att se vad det är "alla" pratar om

Ett par frågor till er Thailandsvana:

* Har jag fattat rätt om jag inte behöver söka visum för en 2 veckors-resa innan utan bara behöver ha ett pass som varar i 6 månaden efter inresan?

* Vet ni någon bra guidebok med utförlig beskrivning av och tips om just Koh Lanta?
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-10-07, 16:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

* Har jag fattat rätt om jag inte behöver söka visum för en 2 veckors-resa innan utan bara behöver ha ett pass som varar i 6 månaden efter inresan?

* Vet ni någon bra guidebok med utförlig beskrivning av och tips om just Koh Lanta?
Ja det räcker. Visumansökan som häftas fast i passet får du på planet och fyller i den där.

Återkommer till din andra fråga.

Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-10-08, 09:04
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
* Har jag fattat rätt om jag inte behöver söka visum för en 2 veckors-resa innan utan bara behöver ha ett pass som varar i 6 månaden efter inresan?

* Vet ni någon bra guidebok med utförlig beskrivning av och tips om just Koh Lanta?
Som Eva redan har svarat dig på fråga nr 1 får man på planet inresehandlingar att fylla i
(namn, adress, pass nr etc). Sedan sätts denna i passet vid inresestämpeln och du blir även fotograferad av "visa-gubben". Har sett mitt foto vid något tillfälle - efter en 11 - 12-timmars resa ser man ut som en zoombie vare sig man vill eller ej !

Man får vid ankomst med flyg 30 dagars visum men ankommer man på annat sätt är det 15 dagar som gäller (det sistnämnda ändrades för ett par år sedan).

Ditt pass stämplas även vid utresan (de älskar att stämpla i Thailand) och då tar de bort inresehandlingen.

De enda guideböcker jag kan komma på så här i en hast är dels Wilmaguiden (som har en separat del för Phuket & Krabi) och dels Resa i Thailand av Britt-Marie Bergman Saengkhamchu (finns delar att läsa på hennes hemsida, googla Ging Malee).

Celbe
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-10-08, 17:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Thailand

Tack Eva och Celbe!

Celbe - vet du wilma är bra? Jag har bara haft en tidigare Greklandsguide av dem och tyckte inte att den var så jättebra. Den andra ska jag definitivt kolla upp.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-10-10, 09:35
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Thailand

Hejsan inkfish!
Det finns bungalow på Koh Mook oxså. Vi åker charter för bekvämlighetens skull.
Tipps: Kolla på Vagabond på nätet - reseguider - välj till höger Ko Lanta. Vagabond har många guideböcker att titta i men det vet du nog.
Det finns en något så när färsk reseguide (100210) på Aftonbladets PLUS sida men då måste man vara kund där.
Om du gillar att snorkla/dyka åk en dag till Kho Rock, där finns fin fina dykvatten. Vi åker dit ett par gånger vid varje resa.
Hoppas att du får en trevlig resa.
Seaside
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-10-10, 18:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Thailand

Tack, bra tips! Jag planerar definitivt att göra flera snorkelutflykter med båt så Koh Rock ska jag lägga på minnet.

Jag åker också charter, för bekvämlighetens skull, eftersom jag aldrig varit i Thailand. Fast de hade faktiskt några bungalowalternativ också.

Aftonbladet hade en Thailandsspecial i sin resebilaga så sent som för ett par dagar sedan så jag köpte den.

Vagabonds sajt - ja naturligtvis! Jag hade tittat efter deras guider för ett tag sedan men det var på adlibris. Naturligtvis har de hela sitt utbud på den egna sajten, tack för tipset!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-10-10, 19:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Thailand

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Celbe - vet du wilma är bra? Jag har bara haft en tidigare Greklandsguide av dem och tyckte inte att den var så jättebra.
Den Wilmaguide "Phuket o Krabi" som vi har är från 2000 konstaterade jag nyss när jag tittade i bokhyllan och är förmodligen första upplagan. Den senaste, enligt deras hemsida, är från 09/10. Det har ju hänt en del på dessa år men upplägget lär ändå vara detsamma och då är den ju upplagd som Greklandsguiden (som vi, ähum, har fyra versioner av...). I den vi har finns det 7 sidor om Koh Lanta och det är ju inte speciellt mycket. Om man enbart ska vara på en ö tror jag man har bättre utbyte av t ex Aftonbladets bilaga. Det går att köpa enstaka bilagor från dem via nätet, det gjorde jag senast för några veckor sedan.

Vagabonds "Thailands öar och stränder" har vi också, den är tryckt 2007 och jag tror inte det finns någon nyare. De har den till extrapris nu på Vagabonds hemsida. Jag tycker den är trevlig att läsa men kan inte påstå att vi använt den så värst mycket under resorna.

Sedan när det gäller att åka charter eller på egen hand är det naturligtvis upp till var och en, men jag måste bara få säga att tänker man åka runt på olika öar och är van vid att åka på egen hand i Grekland är Thailand "a piece of cake", d v s ännu lättare. T ex behöver du inte fundera så värst mycket på båttiderna, de går varje dag, och ofta finns det en morgon- och en eftermiddagsfärja. Man ska dock inte förvänta sig färjor ā la Highspeed 5, de är betydligt mindre och av annan standard (men priset är därefter också). En fördel till, när du flyger reguljärt, är att du kan själv välja reslängd, avresedag och behöver nödvändigtvis inte åka hem från samma ställe som du anlände till.

Vi åkte på egen hand även vid vår första resa 1999 (har åkt runt alla gångerna, stannar alltså inte enbart på ett ställe), men då hade ett par goda vänner till oss varit där. Vi bjöd hem dem på middag och pumpade dem på en massa detaljer, så kändes det helt ok .

Men ska man enbart sikta in sig på att vara på en ö så är charter, som sagt, ett bekvämt alternativ.

Celbe
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-10-10, 19:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Thailand

Tack, det var väldigt bra info om guiderna!

Att jag valt charter har samma orsak som när jag åkte charter till Indien i vintras: jag har migrän och kronisk huvudvärk och reser ensam - jag vågar inte riskera att bli liggande utslagen av huvudvärk nånstans dit jag tagit mig på egen hand. På charter är det enklare, man bor på ett och samma ställe, det finns reseledare osv.

Men tanken är ju att de länder jag åker charter till nu, första gången jag är där - dit vill jag ju kunna åka på egen hand så småningom när jag känner mig stabilare.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-10-11, 18:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Thailand

Nu har jag beställt två guider: Vagabonds om Thailands öar från 2007 och Lonely Planets Islands and beaches från i år.

Har även kollat Britt-Marie nåntings blogg, den ska jag helt klart utforska mera.

Tack för bra tips
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-10-11, 20:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Thailand

Kolla också Thailandsforumen på Reseforum, Thailandguiden och Asien.se.

/kimmen
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-10-11, 20:56
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Thailand

Det finns 11 sider om Ko Lanta i Vagabond 2007.
Det blir mest att sola, läsa, slappa, äta, snorkla och träffa "gamla" vänner. Det behöver man när det är mörkt och kallt där hemma. Vi kanske ses i värmen där nere.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT