Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-15, 14:03
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Bilresa Aten - Lefkas

Hej, vill gärna åka till ön Lefkas där vi aldrig varit.
Planerar att resa 28/6-8/7.
Eftersom flygresorna till närliggande flygplatsen Preveza blir dyra tänkte vi istället flyga till Aten (har hittat biljetter för 6000 kr för hela familjen), hyra bil där och bila de 36 milen till Lefkas. Kollade snabbaste vägen på route-sida och den föreslog den rutten Korinthos-Rio-Mesologgi-Amfilochia-Lefkas.

Undrar om det är någon i detta forum som kört denna sträcka och har några bra tips på fina stopp under färden. Vi kommer resa med två barn som är 3 och 5 år så vi behöver ett par bensträckare under resans gång.

Alla möjliga tips är väldigt välkomna!

Linda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-15, 19:17
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Ohh ni kommer att köra över Rio-Antirio bron...det är jättefint =)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-15, 21:27
Susies avatar
Susie Susie är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 470
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Vi har kørt strækningen i april måned i 2009 men i langsomt tempo og via fastlandet, idet fantastiske Delfi og det smukke Osios Loukas-kloster i nærheden af Distomo blandt andet var andre mål for vor rejse.

En anden grund til at vi kørte via fastlandet var, at vi en gang tidligere i 2007 havde kørt via Peloponnes og turen ad lande-/motorvejen der var ikke noget vi ønskede at gentage. Jeg ved ikke, om der er blevet ændret på vejen siden da, men dengang var den 2-sporet. Alligevel blev der kørt som om den var 3- eller endda 4-sporet. Meget nervepirrende og forfærdeligt.

Første nat tilbragte vi i Livadia øst for Delfi. En meget hyggelig by med vanløb og flot beliggende med bjergene lige bagom.

Anden nat blev tilbragt i første parket med havudsigt i kystbyen Itea, nedenfor Delfi, hvor man kan benytte lejligheden til at holde et badestop.

Tredje nat var vi i Messolongi for at se den specielle lagune. Byen ligger dog så tæt på Lefkas, at den næppe vil være et valg for jer.

I vil næppe fortryde, at I tager turen i bil og dermed får ekstra oplevelser med i købet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-15, 21:32
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Vägen bort till Patra och bron vid Rio är först motorväg och sedan motortrafikled. Mycket trafik och dessutom många vägarbeten.
Jag hade istället valt motorvägen från flygplatsen och sedan tagit motorvägen mot Thessaloniki och kört av vid Thiva. Sedan tagit vägen förbi Livada-Arachova-Delfi-Itea-Galaxidi-Antirio och sedan följt din rutt.
Arachova är en vintersportort. Ligger vackert och erbjuder många trevliga vyer och kafeer. Delfi är värt ett besök men kanske inte med småbarn. Galaxidi är en liten pärla vid Korintbukten och vägen därifrån fram, till Antirio förljer bukten och det finns många trevliga ställen att stanna vid.
Tilläggas ska väl att jag aldrig väljer motorvägen och motortrafikleden Athen-Korint-Patra när jag kör mellan båtarna till och från Italien och Mytelini.
/Claes
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-16, 11:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Säger som Susie och Claes: kör norr om Korintbukten! Massor att se!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-16, 21:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Bare et tips til alle som ikke liker å kjøre motorveien mellom Korinth og Patra.
For det trenger man heller ikke, kjør den gamle veien mellom disse byene, dvs følg de blå skiltene og ikke de grønne. Trafikken er roligere, man kjører gjennom fine kystlandsbyer, og det tar ikke så veldig mye mer tid enn motorveien. Fine stopp er Korinthkanalen, kaffe eller lunsj i en av kystbyene man kjører gjennom, borgen i Rio og ev. Messolongi, og selvfølgelig får man med seg den staselige Rio - Antirio-broen.
Tid uten stopp: Flyplass - Korinth ca 1 time (på motorvei), Korinth - Rio ca 4 timer (på "blå" vei).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-16, 22:29
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Vilket fantastiskt gensvar på min fråga! Tack alla för er omtanke och hjälp!
En till fråga vad gäller körtiden.
Är det någon som kan uppskatta tiden i timmar om man kör motorvägen alternativt den mindre vägen?
"Admirala" gav en ledtråd för körtiden på den lilla vägen. Men hur ser det andra alternativet ut tidsmässigt?
Överväger om vi ska planera in en övernattning på vägen till Lefkas eller ej. Känns synd att stressa, men samtidigt vill vi nog komma till Lefkas så snabbt som möjligt.
Fast å andra sidan lockar det såklart att välja en finare väg (dvs ej motorvägsalternativet).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-17, 01:37
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Kör du nonstop tar resan söder om Korintbukten ca 4 timmar 40 minuter.
Vägen jag föreslår norr om Korintbukten tar ca 5 timmar och 50 minuter.

Trafiken från Athen området mot hamnen i Patra är kraftigt belastad med tung trafik och precist som stod i ett annat inlägg är vägen två filig men trafiken oftast fyr filig. Jag kör på våren varje år genom Europa till någon av hamnarna i Italien och kommer med färja till antingen Patra eller Igoumenitsa för att köra vidare till Athen/Pireus och färjan till Lesvos. På hösten kör jag tillbaka samma väg. Jag har kört söder om Korintbukten en gång och gör aldrig om det. Det känns säkare på stadsmotorvägen inne i Athen än på vägen till Patra. Väljer du den norra vägen kör du långt från Athen eftersom ju flygplatsen ligger norr om stan. Landsvägarna är breda och håller för det mesta god klass.
Har ni kört bil på fastlandet i Grekland tidigare? Om inte ska ni få några tips. Hör av er.
/Claes
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-17, 02:05
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

När jag skrivit klart förra inlägget kollade jag restiden med bil från flygplatsen i Thessaloniki till Lefkas och kom fram till att det tar ca 4 timmar 20 minuter. Ungefär 60% av restiden är på motorväg. Tror att det är bästa flyg-bila alternativet till Lefkas.
/claes
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-17, 09:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Korinth-Rio på motorveien tar ca tre timer om dere holder fartsgrensen.

Jeg har kjørt både motorveien og "den blå veien" mellom de to byene mange ganger, og synes ikke det er noe problem.

Du kan enkelt sjekke kjøretider på viamichelin.com
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-17, 09:23
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
När jag skrivit klart förra inlägget kollade jag restiden med bil från flygplatsen i Thessaloniki till Lefkas och kom fram till att det tar ca 4 timmar 20 minuter. Ungefär 60% av restiden är på motorväg. Tror att det är bästa flyg-bila alternativet till Lefkas.
/claes
Detta blir premiärtur med bil på grekiska fastlandet. Vi har ofta hyrt bil ute på öarna, men inte någon fastlandstur. Vi är dock rätt vana bilförare och har kört på diverse platser runtom i världen (både vänster- och högertrafik. Antar att det är lite mer "vild" körstil i Grekland än i Sverige? När jag åkte taxi/buss mellan Aten flygplats och Aten city för flera år sedan reagerade jag dock på att de körde lugnare än jag hade förväntat mig (men det kanske var utanför rusningstid).
Men tips och råd emottages med stor tacksamhet!!
/Linda
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-01-09, 12:58
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Nu har vi gjort upp lite tydligare planer på denna tur. Flygbiljetter och boende på Lefkas är bokat.
Vi kommer att bila den norra vägen om korintbukten på vägen till Lefkas (enligt rekommendationer från er) och lägga in en övernattning på vägen.

Någon som har ett bra tips på en extra fin by att övernatta i, som ligger ungefär halvvägs på färden? Dvs ca 3 h körtid från Atens flygplats.

På vägen tillbaka tänkte vi köra non-stop och tar då den snabba motorvägen söder om korintbukten.

Tack igen för all hjälp med tips och info!! Mycket uppskattat!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-01-09, 14:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Som overnattingsby, sjekk ut Galaxdi eller Delfi.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-01-09, 15:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Nu vet jag ju inte om det passar in i planeringen, men Delfi är värt en omväg ! Vi kom dit sent en kväll en gång, på väg norrut med VW-buss, och sov på en parkeringsplats. På morgonen såg vi att vi stod alldeles intill ett stup- nåja, det var en mur emellan, och solen gick just upp över bergen i öster med en fantastisk syn i dalgången ner mot Itea. Lite dis i den tidiga morgonen, det antika området bakom ryggen, miljoner olivträd i dalen nedanför. Inga turistbussar så dags.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-01-09, 15:34
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Övernatta i Galaxidi.

"Motorvägen" från Patra brofäste Rio) till Korint var vad vi brukar kalla motortrafikled i oktober 2013 och kan periodvis vara kraftigt belastad av tung trafik. Så ta god tid på er. Jag kollade i Google map där restiden norr om Korintbukten är ca 60 minuter längre än den södra och som en bonus slipper ni trafiken i Athenområdet. Hör med folk där ni ska bo vilken väg dom rekommenderar. Hoppas ni får en trevlig tid i Grekland!
Claes
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-01-09, 16:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Jag har åkt sträckan Lefkas - Delfi för några år sedan. Den är ganska hårt trafikerad och det är stressig trafik. Om inte vägen är ombyggd så är den kurvig! Hur många kurvor som helst......så man kan inte hålla full fart .

Vi stannade i Galaxidi för lunch och det var ett fint ställe. Likaså Delfi som är så otroligt vackert! Var ska ni bo på Lefkas? Om ni ska bo på den södra delen så får ni lägga till nästan en timma i restid.

Deia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-01-09, 21:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Blir en tanke forbauset over dere som varsler om svingete veier/dårlige veier/mye trafikk i denne tråden. Kanskje har dere hatt andre opplevelser enn meg, men jeg tror, når sant skal sies, at ingen av dere (?) har reist på motorveien mellom Korinth og Patras mer enn meg - og jeg har, også når sant skal sies, aldri opplevd det dere skriver om. Joda, der er trailere, søndagskjørere og en eller annen villmann, men det kan man vel oppleve på hvilken som helst motorvei (iallfall i det store, skremmende utlandet)? Kjør med vett og det går helt fint, er nå min mening (det er greit at dere er uenige men for å utdype det jeg mener - de to siste gangene jeg har reist den veien, har jeg vært passasjer i en bil kjørt av en 70 år gammel norsk kvinne - og hun hadde absolutt ingen problemer med å kjøre der). Delfi mot Athen har jeg bare kjørt en gang, det var i august, og da brukte vi fire timer fra Delfi og helt til Nafplio, uten problemer av noe slag. Den var iallfall minst like farbar som de fleste norske veiene

For å utdype det jeg skrev om å overnatte i enten Galaxidi eller Delfi: det kommer an på hva dere foretrekker, begge ligger ca tre timers kjøring fra Athen, og begge er verd et stopp, avhengig av hva dere helst vil oppleve.

Galaxidi er en søt, trivelig liten by ved kysten, med god stemning (vel, synes jeg, det er jo individuelt) og et flott sted for å spise et bedre fiskemåltid, ta et bad og slappe av. I Delfi, som ligger litt inn i landet, vil dere måtte bo i den "nye byen", og den er ikke vakker på noen måte. Men finn et hotell (vi bodde på Lefas) med balkong som vender mot sjøen og den bratte skrenten, og utsikten er virkelig formidabel. Faktisk sånn at man ikke har lyst å forlate den for å spise middag! Har dere tid og har interesse for slikt, besøk "gamle Delfi"/utgravingene neste morgen, akkurat når de åpner, er jo en fordel å slippe unna busslastene med turister i Delfi. Og et insider tips til: skal dere besøke både museum og utgravingene, ta museet til slutt.

Et tredje sted er Nafpaktos, også en fin liten (gamle)by, med både slott og strand. Riktignok kanskje ca 40 min lengre kjøretid, men kanskje verd det for dere?

Senast redigerad av Admirala den 2014-01-09 klockan 21:50. Anledning: utdyping
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-01-10, 12:04
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Bjärred
Inlägg: 71
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag har åkt sträckan Lefkas - Delfi för några år sedan. Den är ganska hårt trafikerad och det är stressig trafik. Om inte vägen är ombyggd så är den kurvig! Hur många kurvor som helst......så man kan inte hålla full fart .

Vi stannade i Galaxidi för lunch och det var ett fint ställe. Likaså Delfi som är så otroligt vackert! Var ska ni bo på Lefkas? Om ni ska bo på den södra delen så får ni lägga till nästan en timma i restid.

Deia
Tack alla! Vilket fantastiskt gensvar på mina frågor - blir alldeles genomglad av all omtanke!
Det verkar vara ganska enhälligt Galaxidi som gäller. Kommer troligtvis leta boende där. Fast Delfi låter ju också magiskt...

Vad gäller Deias fråga, så kommer vi att bo i byn Agios Nikitas på Lefkas, så det är väl inte så värst lång körsträcka från Lefkas stad? Eftersom vi är två familjer som kommer resa med mindre barn (3, 3, 5 och 6 år) så blir det nog lagom att köra till Galaxidi/Delfi direkt efter flygresan. Tror det här upplägget blir strålande bra!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-01-10, 16:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Det blir säkert jättefint! Mina barn gillade den kurviga vägen, faktiskt går den som en grisknorr nån stans mellan Delfi och Itea. Och jag håller med Admirala och andra: kör man med normalt omdöme är det inte värre här än på andra håll.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-01-10, 17:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bilresa Aten - Lefkas

Det låter riktigt bra!
Det tar ca 20-25 minuter mellan Lefkas stad och Agios Nikitas.
Hoppas ni får en fin resa!

Deia

(som åker till Lefkas första veckan i september - till Vasiliki)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT