Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-12, 10:43
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sängarna i Grekland

Jag har åkt runt en del i Grekiska övärlden och har länge funderat på varför sängarna/madrasserna är så fruktansvärt hårda...?
Det spelar ingen roll om de så är ett riktigt bra hotell. Är det någon av er som vet? Sover grekerna själva såhär?

/ Tilde
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-12, 12:15
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Hårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?

/Grimm
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-12, 13:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sängarna i Grekland

När det är riktigt varmt är en hård och slät säng det svalaste alternativet.

I Sverige gammalt tillbaka, när husen var kalla, dragiga och trånga var sängarna ofta lådliknande, ibland inbyggda, med en madrass med halm i som formades till en individuell grop efter några nätter. Bekvämt? Knappast. Varmt? Hyfsat. Sen blev det modernt med spiralbotten =hängmatta, och sen kom DUX förstås och räddade ryggarna på svenska folket.

Tradition lever kvar i olika former.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-12, 13:58
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Hva slags madrass man trives med er jo individuelt, men generelt er det slik at jo tynnere kropp man har jo mykere madrass bør man ha. Tynne mennesker trenger en ganske myk madrass, slik at hoftebein/skulder kan sige ned i madrassen. Målet er nemlig at ryggsøylen og nakken skal ligge noenlunde vannrett når man ligger på siden, da sover kroppen best og sunnest.
Selv har det hendt at jeg har kommet hjem med ryggvondt etter noen ukers feriering på harde, greske madrasser
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-23, 19:33
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Jag har också undrat varför man inte använder "bäddmadrass". Som det nu är sveper man ett lakan runt resårbotten och hoppas det blir kvar där.I nio fall av tio så vaknar jag mitt natten och har snott in mig i underlakandet och ser
ut som en dolmadas. Några gånger har jag tagit den obligatoriska filten och använt som bäddmadrass. Och tänk då har jag somnat gott och ibland vaknat med filten ovanpå mig. Och det var ju inte meningen...............
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-24, 20:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Vi har kanskje vært heldige/hatt tur for de siste årene har vi hatt riktig gode madrasser/senger i feriene våre
- spesielt min mann har tidligere brukt å få ryggproblemer etter noen få dagers Hellasferie! - vi har kommentert det flere ganger, sagt til hverandre: "hva har skjedd med sengene", vi ligger jo så godt uansett hvor vi leier rom nå
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-24, 20:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Jag sover jättegott i de grekiska sängarna , men jag älskar ju hårda sängar och har det hemma också! Det enda jag inte gillar (fast det ÄR hygieniskt) är när det ligger plast mellan madrass och underlakan....det blir så varmt.
Vissa madrasser man sett ÄR inte kul!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-24, 21:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Visst har sängarna blivit bättre med åren men för oss som är små och ganska lätta är hårda sängar katastrofalt obekväma. En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-24, 21:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.
Eva
Det håller jag inte med om Eva. Jag är ingen storvuxen person men jag sover jättebra i de grekiska sängarna! Jag hatar mjuka sängar och har alltid gjort, även när jag vägde 48kg fast det är ju några kilo sen!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-24, 22:21
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Som jag sade:
Sängarna i Grekland är överlägsna de mjuka sängarna vi är vana vid!

/Grimm
Som nu duckar
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-24, 22:26
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Jag är rätt så stor och älskar de grekiska sängarna, sover aldrig så bra och vaknar med ett leende på läpparna varje morgon. Hemma så är jag stel och har ont i ryggen ofta, men inte på semestern i grekland. Vet inte vart jag ska få tag på en likadan säng som det finns där nere, någon som har ett tips?

Irene
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-25, 07:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Fast en lätt kropp klarar inte av att forma de grekiska sängarna. Jag vaknar alltid stel och öm vilket jag aldrig gör hemma i min sköna hästensäng. Nu har jag inga ryggproblem det klanske är skillnaden. Annars är det väl kanske också vad vi är vana med. Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda men även här har det blivit bättre med åren. För trettio år sen fick jag sova utan kudde när jag besökte Grekland för då var det som att ligga på en sten.

Sängar med bäddmadrass är ju både skönare och mer hygieniskt eftersom det är lättare att byta ut den än att byta hela sängen.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-09-25 klockan 07:17.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-25, 21:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda
Eva
VAR i Grekland får man en HÖG kudde???

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-09-25, 21:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
VAR i Grekland får man en HÖG kudde???
Vad som är en hög kudde är väl en definitionsfråga, men alla kuddar jag någonsin fått i Grekland har varit för höga för min nacke.

Och alla sängar för hårda för min komfort.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-09-25, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Vilken tur att vi är olika , för då trivs och njuter i alla fall några av oss av grekiska sängar och kuddar

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-09-25, 22:18
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Gör som jag gjort dom senaste åren...ta med en egen kudde...då sover man som en prinsessa,jag lovar!Kudden e viktigare än sängen(tycker jag)...
Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Hårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?

/Grimm
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-09-25, 23:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Men alltså nu får ni väl skärpa till er ändå ;-)
Att sängarna kanske inte alltid är de mest bekväma det kan jag förstå även om jag trivs ganska bra då de är hårda men..
Att kuddarna skulle vara för höga, det kan jag inte riktigt köpa. Jag brukar försöka knöla ihop kudden med ett hörn ner och ett hörn upp för att få upp den några millimeter över madrassen men det fungerar bara tills jag rör lite på huvudet så har den försvunnit igen. Jag tror att ni behagar skämta med mej även om det inte är 1/4.

Mvh Janérik (Skål!!)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-09-25, 23:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Janérik jag tror nog att vi pratar om olika länder. Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-09-26, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet
Eva
Vilken GENERALISERING! Ibland är de det men verkligen inte alltid och vad jag tror så ÄR det Greland vi varit i

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-09-26, 16:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sängarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.


Vi pratar helt klart om olika länder. Du har varit på Kanarieöarna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT