Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-08-19, 17:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är bara så självklart att man klär upp sig lite inför middagen på kvällen. Gör jag även hemmavid när jag går ut nån kväll. Tycker att det är lite kul att göra sig fin inför kvällen. Som en ritual på nåt sätt..
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-08-20, 05:12
BSRs avatar
BSR BSR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 33
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel. Under dagtid kan man som turist intaga lunch på taverna i kortbyxor och t-shirt, men efter siestan gäller ALLTID långa benkläder och täckt överkropp. Likaså går man ALDRIG in i en matbutik med bar överkropp. Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer.

Bengt
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-08-20, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av BSR Visa inlägg
Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel.Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer.

Bengt
Ungefär som på alla andra ställen med andra ord. Ingen går heller in i en svensk kyrka med bar överkropp vilket skulle betraktas som mycket oförskämt.

Minerna på servitörerna på Kreta ger jag inte mycket för. Många verkar vara mästare på att prata illa om turisterna på de stora turistorterna där. Speciellt när de känner sig trygga och tror att ingen förstår språket.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-08-20, 09:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget, förutom i sitt eget hem och strandkiosker. På 70-talet däremot, när allting inte skulle vara så fint och märkvärdigt som numer, var det inte helt ovanligt att det hände.

Att ett par snygga shorts, oavsett om det är på en man eller en kvinna, inte är ok vardagsklädsel för kvällsbruk när det är varmt, håller jag inte med om.

För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-20, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 655
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget
Nej, det är det inte. Det såg jag flera exempel på under senaste värmeböljan i Sverige. Folk var och handlade i affärer och lite överallt med bar överkropp. På uteserveringarna satt det även där folk med bar överkropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Håller med dig. Det borde vara så, men verkligheten är en annan.

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-20, 11:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Visst tolereras turisternas lite slappare stil vilket inte betyder att man gillar det. Ungefär som att "kolla, nu kommer chimpanserna igen, ser dom ut så där hemma hos sig också, tro?"
Frågan är: vill jag bli sedd som nåt ospecificerat nånting från norr....
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-20, 13:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Visst måste väl en ledigare stil vara ok utan att folk ska bli kallade för chimpanser? Det är ju semester och inte en dag på jobbet där många kanske måste vara väldigt uppklädda eller rentav går i unform eller sjukhuskläder beroende på var man arbetar. Även om jag själv gärna byter om till middagen förstår jag den som vill känna sig ledig och enklare klädd. Det behöver för den skull inte innebära att man har bar överkropp eller bär smutsiga plagg. Tycker för övrigt att grekerna själva inte alltid är så snyggt klädda och att deras stil ibland tenderar gränsen för det vulgära.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-08-20 klockan 13:05. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-20, 13:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Visst tolereras turisternas lite slappare stil vilket inte betyder att man gillar det. Ungefär som att "kolla, nu kommer chimpanserna igen, ser dom ut så där hemma hos sig också, tro?"
Frågan är: vill jag bli sedd som nåt ospecificerat nånting från norr....
Om grekerna har så låg människosyn har de ju problem långt större än de som inte klär sig exakt som de. För övrigt skulle det aldrig falla mig in att bry mig om vad de eller någon annan eventuellt tänker om mitt sätt att klä mig. Varken där eller í Sverige.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-20, 15:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Väldigt intressant ämne detta. Känner att jag bara MÅSTE delta i debatten.

Jag håller fullständigt med senaste talare (Elisabet). Har inte heller nån större lust att tvinga på mej kläder jag inte känner mej bekväm i bara för att traditionen/seden så påstås kräva. Det här med att ”ta seden dit man kommer” kan lätt bli statiskt, reaktionärt och konservativt. Jag föredrar att välkomna nya impulser och utveckling (sen är det en annan sak att all förändring inte nödvändigtvis alltid blir till det bättre).

Nå, till själva sakfrågan: i dessa tider, när vi lite varstans har börjat lämna kavajtvång för att komma in på restauranger, och andra absurditeter, bakom oss, är det lite förvånande att det tydligen fortfarande bland många anses provocerande att på en utpräglad semesterort välja att inta sin middag i nånting annat än långbyxor/kjol och skjorta/blus. Så länge man inte slänger upp benen på bordet har jag väldigt svårt att se nåt besvärande i att ha kortbyxor på sej även vid kvällens tavernabesök (dylikt beteende skulle väl f.ö. inte vara speciellt uppskattat även om man råkar ha långbyxor på sej), om temperaturen så tillåter. Så länge plaggen man bär är hela och rena kan det väl inte spela nån roll?
När jag är på min årliga Greklandssemester kör jag för det mesta denna visa: på kvällen innan middag duschar jag och tar på en ny ren t-shirt, om det sen är tillräckligt varmt ute ett par shorts, annars jeans av tunnare slaget. Dagen efter använder jag tidigare kvälls t-shirt under dagen och till kvällen ny dusch och ny ren t-shirt. Osv. Tycker detta är mer praktiskt (och hygieniskt) än att ta med några speciella middagsskjortor, som man sen kanske använder ett antal kvällar i rad utan att tvätta däremellan. Jag kan absolut inte sitta och reta mej på och besväras av hur övriga middagsgäster råkar vara klädda, så länge det är helt och rent (bryr mej dessutom föga om ifall det skulle råka vara några småhål på t.ex. t-shirten) och inte heller bry mej om huruvida andra har åsikter om min klädsel. Skulle jag bli nekad tillträde pga för ledig klädsel (har aldrig hänt hitills) skulle jag bara gå nån annanstans.

Missförstå mej nu inte. Vissa tycker om att ”klä upp sej” för kvällens middag och det respekterar jag till fullo, men då vill jag också att andra respekterar att jag själv vill klä mej lite ledigare, även till kvällsmiddagen.

/Thomas (som f.ö. sällan använder vare sej skjorta eller strypsnara)
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-08-20, 15:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag klär mig lätt och ledigt på semestern, att greker klär sig i långbyxor oftare än turister beror säkert på att de tycker det är lite kyligt på kvällen, de är ju vana vid värmen på ett helt annat sätt.

Att man skall ta seden dit man kommer ser jag som självklart om man flyttar till ett land, men att begära det samma av turister - det håller jag inte med om.
Jag åker till Grekland mycket till stor del för att jag upplever det avslappnande. Vad folk har på sig, så länge de har kläder på sig, det funderar jag inte på så länge det inte är allt för i ögonfallande.
// Helén
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-08-20, 16:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag brukar knappt ens ha med mej långbyxor till Grekland så för min del blir det shorts till middagen, sedan försöker man ju hålla så att man är ren och fin i övrigt då man är ute. Att börja ha långbyxor på sej då det är 30 grader varmt på kvällen går jag bara inte med på.
En jämförelse som jag kom på så här helt plötsligt. Då vi var i Sri Lanka för några år sedan var det uppe i bergen bara runt 15-17 grader på kvällen. Vi hade tunna långbyxor på oss men lokalbefolkningen och de som serverade hade vinterjacka och stickad mössa. Tycker ni som säger att man ska ta seden där man kommer på allvar att vi också borde ha haft vinterjacka och stickad mössa på oss på middagen?
Då det gäller att komma i bar överkropp till matbordet så skulle det inte falla mej in ens här hemma även om det bara är lilla dottern och jag vid bordet, jag höll faktiskt på att slänga ut en gäst hos oss för ett par veckor sedan då han satte sej med bar överkropp vid frukostbordet direkt efter morgonduschen men jag orkade hålla mej då de var lite stressade innan avfärd.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-08-20, 17:07
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Måste bara inflika att första och enda gången jag sett Mr A i shorts även på restaurang var 2003 när vi hade +46 i 10 dagar. Då smälte även herr grek och klagade. Det är samma sak med klädvalet när man blir hembjuden till någon. Korrekt klädsel är det som gäller och inga shorts. Till och med mina engelska vänner är noga på den punkten. Kom gärna på eftermiddagen och ta en pilsner som du är, men ska det ätas middag gäller det att ha Chinos med sig. Även som turist tycker jag man bör acceptera seder och bruk dit man kommer. Läs vad Monica skrev tidigare. Vill ni bli betraktade som Chimpanser eller apor. Nu kommer jag inte ihåg grekisa ordet för apor, med det gör säkert någon annan snäll själ.

Uffe
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-08-20, 17:19
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Om det finns de som är så trångsynta att de betraktar mej som en chimpans bara för att jag inte bär långbyxor i 25-30 graders värme, så bjuder jag gärna på det...
F.ö. är det väl inte så där extremt vanligt med chimpanser i shorts?
/Thomas
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-08-20, 17:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Kan man få en banan?? Jag använder shorts genomgående i övärlden.
Lägg därtill att jag skulle vantrivas våldsamt i långbyxor när det råder
grekvärme vid kvällens tavernasittning.

Arne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-08-20, 17:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag skrev "chimpanser" för att retas lite, och det tog! Jag har inte hört folk säga nedsättande saker om turistrena på så elakt sätt, men nog flinas det lite åt en del uppenbarelser. Man skulle förmodligen inte gå på stan i slik utstyrsel hemma i Eskilstuna eller Tierp eller Osby, och absolut inte på restaurang på kvällen. Man kan vara lätt och luftigt klädd på många sätt.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-08-20, 18:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Vill ni bli betraktade som Chimpanser eller apor.
Jag har aldrig träffat några greker som gett intryck av att vara så trångsynta, men om de finns så får de leva "lyckliga" i sin insnöade värld. Jag bryr mig inte det minsta om vad de eventuellt tycker. Och jag är väldigt glad att jag i så fall slipper träffa dem oftare än på semesterresorna till Grekland.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-20, 18:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Måste bara inflika att första och enda gången jag sett Mr A i shorts även på restaurang var 2003 när vi hade +46 i 10 dagar. Då smälte även herr grek och klagade. Kom gärna på eftermiddagen och ta en pilsner som du är, men ska det ätas middag gäller det att ha Chinos med sig.
Sedär, det är ju precis så vi upplever värmen.

Chinos? Menar du verkligen chinos eller är det ditt uttryck för långbyxor?
// Helén
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-08-20, 19:01
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Med snygg kvällsklädsel en het sommarkväll med +30 eller mera så menar jag ett par snygga shorts med lite längre ben på herrarna. Inte de slitna som kanske slutar strax nedanför skinkan. Och till de snygga shortsen en tunnare kortärmad skjorta. Snygga sandaler på fötterna.
För damen gäller då klänning eller kjol + blus eller ett par snygga piratbyxor + en snygg blus. Och på fötterna ett par lätta bekväma sommarskor, gärna med liten klack på om man gillar det.

Så har jag preciserat exakt vad jag tycker är lämplig kvällsklädsel under sommarheta kvällar i Grekland. Man vill ju helst undvika att smälta bort alldeles då. Klädsel efter väder alltså... men ändå snygg och prydlig.

//Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-08-20, 19:28
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag menar långbyxor i den lätta modellen. Som man inte flyter bort i när det är varmat. Tror de heter Chinos i alla fall på Dressman.

Uffe
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-08-20, 20:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Skulle inte tillåta mannen att ta på sig ett par "chinos" ( usch va gubbigt ) Nej, han får fortsätta ha snygga piratbyxor eller längre shorts på kvällen. Att äta med bar överkropp det gör väl de flesta på tavernorna längst stranden??? Eller är det bara alla som är på Kreta just de veckorna jag är där som gör det... Tycker även att man varje dag ser både män o kvinnor gå in i affären ( nära stranden) i bar överkropp. Ligger man på stranden så byter man väl inte om för att bara gå in o köpa tex en glass?

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT