Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-29, 21:22
P-son P-son är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Gerani / Platanias / Kreta
Inlägg: 6
Standard Svenskregistrerad bil på kreta ??

Hej igen, nu är det snart dags för våran Kreta flytt, men jag undrar lite hur allvarligt det är att köra med en svenskregistrerad bil på kreta ? Som jag har förstått det så har man rätt att köra 6månader, för att sedan föra tillbaka bilen till sverige och då måste den vara i sverige 6 månader innan man får ta den till kreta igen ? stämmer det? och vad har dom för kontroller på det ? Vad är kostnaden på att registrera en svenkregistrerad bil på kreta ?
Tack mvh P-son
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-29, 21:35
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Svenskregistrerad bil på kreta ??

Har själv funderat lite i de banorna. Bilen behöver ju inte nödvändigtvis tillbaka till Sverige efter 6 mån på Kreta, men den måste var ute ur landet (Grekland) i minst 6 månader innan den får tas in igen. Enligt uppgift har de numera hyggliga möjligheter till kontroll eftersom alla färjor registrerar bilens reg-nummer så det duger inte att hävda att man "tappat" biljetten.

Gissningsvis så uppmärksammas en svenskregistrerad bil ganska väl, och om man överskrider 6-månadersgränsen så är det inte helt osannolikt att polisen förr eller senare reagerar (kanske tipsas) och då kostar det, som jag har förstått, ganska mycket i böter per dag man överskridit gränsen.

Våra tyska vänner i Plakias har en gammal VW-buss som är tyskregistrerad som de nu har haft där i över ett år (trots att de var de som varnade oss tidigare) men ännu har inget hänt. Grekisk byråkrati är kanske inte alltför snabb, men frågan är om och hur länge man vill chansa om man bor där permanent.

Själv hart jag en gammal LandRover som som skulle passa perfekt därnere, men eftersom den inte har någon katalysator så är det, enligt vad jag har kunnat läsa mig till, omöjligt att importera den.

Lite mer info får du på denna länk:

http://www.livingincrete.net/cartemporaryimport.html

Hälsningar
BoCina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-30, 09:10
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Svenskregistrerad bil på kreta ??

Citat:
Ursprungligen postat av P-son Visa inlägg
Hej igen, nu är det snart dags för våran Kreta flytt, men jag undrar lite hur allvarligt det är att köra med en svenskregistrerad bil på kreta ? Som jag har förstått det så har man rätt att köra 6månader, för att sedan föra tillbaka bilen till sverige och då måste den vara i sverige 6 månader innan man får ta den till kreta igen ? stämmer det? och vad har dom för kontroller på det ? Vad är kostnaden på att registrera en svenkregistrerad bil på kreta ?
Tack mvh P-son
Hej,
Vi har fått veta av grekiska ambassaden i Stockholm att om man flyttar permanent till Grekland kan man registrera bilen där utan kostnad. Enklast är det om man ordnar det innan flytten. Kontakta dem så får du blanketter (på grekiska).
mvh dettis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT