Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-06-07, 11:29
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Eva,

här är ett exempel: http://www.neurope.eu/articles/106787.php

tyvärr på engelska.

Hälsningar
  #42  
Gammal 2011-06-07, 18:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

En intressant och helt klart läsvärd artikel. En på det stora hela bra analys av bakgrunden och dagsläget, fast jag skulle vilja sätta frågetecken för ett par saker... Detaljer...

Men jag tror de har fel när man säger att grekland riskerar inbördeskrig. Grekerna är ju eniga i sina protester! Vilka ska de då kriga mot...? Däremot så har CIA:s analytiker tydligen sagt att man riskerar en militärkupp! Det skulle MÖJLIGEN vara något mer troligt... Men ändå inte. Jag har en känsla av att CIA har alltför lätt att måla Fan på väggen...

Jag har inte lyckats hitta något mer om det på nätet mer än påståendet. Det skrevs i en ansedd Tysk tidning i förra veckan.

Men jag kan tänka mig att de ser en situation där det blir så oroligt på gatorna i Athen och på andra ställen att man beordrar ut militären för att återställa ordningen. Vilket inte är en helt osannolik situation. Och visst. Det kan vara början på en militärkupp men måste inte vara det. Det beror ju på var lojaliteten ligger...

Dessutom har inte militären i Grekland idag den kraft och makt de hade vid den tidigare militärkuppen. Och de vet att EU aldrig hade acceperat det heller. I en sådan situation hade EU helt kallt isolerat Grekland med total ekonomisk kollaps som följd. Grekland hade kastats tillbaka till 50-talet på ett par månader och blivit fattigare än Albanien någonsin varit...

Nä. Jag tror inte på något av dessa situationer. Däremot tror jag att vi kommer att få leva med dessa protester och strejker under en väldigt lång tid framöver.

Men det hindrar väl inte oss!?

Peter
  #43  
Gammal 2011-06-08, 18:43
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Hej Peter,

håller med om att ordet inbördeskrig kan leda tankarna fel, möjligen kan det bli ett "krig" mellan demonstranter och säkerhetsstyrkor.

Visst åker man dit ändå trots strejker och protester. Men ännu är ju inte frågån löst om Grekland verkligen får sin nästa stödbetalning. Det förutsätter en massa politiskt spel från alla håll (från demonstranterna i Aten till Merkel och Sannfinnländerna).

Kommer inte dessa pengar går lander i konkurs i juli. Det betyder att greksiska banker klappar igen närmast omgående. Alla Euros tar slut och det tar tid att trycka nya drachmer. Alltså inget cash ur bankomaterna. Travellercheckes hjälper inte heller. Möjligen endast kontanter. Inte så roligt för alla turister som är i landet då.

Alla vi som har vant oss vid att resa med plastkort får tänka om.

Förr att stoppa kapitalflykt ut ur landet kommer Schengenreglerna att upphöra genast och hårdare gränskontroller m m att återinföras.

Blir på kort sikt definivt knepigare att resa runt i landet.

Seukel
  #44  
Gammal 2011-06-09, 19:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Håller i princip med om allt du säger. Men du glömde en sak... OM Grekland skulle gå i konkurs, vilket jag inte tror EU tillåter, kommer det att bli väldigt oroligt i landet. Omfattande protester och civil oro... Och det är en situation som kan sluta på flera olika sätt. Inget av dem på ett bra sätt... Då kan militärkuppen komma...

Men Grekland är i princip lovade mellan 300 och 600 Miljarder till i stödlån. Det lär nog bli klart i morgon fredag. Eller under helgen. Fast Merkel har lagt fram rätt tuffa krav för att låta det gå igenom. Men det löser sig nog...

Det måste lösa sig. Sedan om en tid kommer EU, ECB m fl att tillåta Grekland att skriva ner sina lån med mellan 40 och 50 %... Det är enda sättet att rädda landet nu!

Peter
  #45  
Gammal 2011-06-09, 23:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
OM Grekland skulle gå i konkurs, vilket jag inte tror EU tillåter
Tillåter och tillåter. Rent praktiskt kan inte en stat gå i KK. Självfallet kommer dessutom EU att rädda sin medlem. Hur skulle det se ut? Ett EU-land som kånkar. Nä, precis som du säger så kommer nog Merkel att hosta upp stålar, på ett eller annat sätt.

/NW
  #46  
Gammal 2011-06-10, 19:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Rent praktiskt kan inte en stat gå i KK.
Helt riktigt. Det är jag som använt ordet konkurs lite slarvigt. Det heter något annat. Stats.... någonting... som jag inte kommer på. Det är i alla fall oerhört intressant att följa.

Peter
  #47  
Gammal 2011-06-10, 21:04
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Vad tråkigt Monica!!!
Och jag som bara för några dagar sedan fick glada besked i från Grekland och trakterna där jag bodde....det har lossnat med jobb där.Just nu har min bästa väninnas man,också i byggsvängen väldigt mycket jobb och de får återigen in pengar!De har ju fått leva av vad jorden gett dem men nu får de också sälja potatis m m för att folk fått lite pengar där.Hon var så lycklig när hon berätta detta för mig!
Vad märkligt.
  #48  
Gammal 2011-06-11, 10:15
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Hej Peter,

håller som vanligt med det mesta Du skriver, men statsbankrutter har hänt förr ... I Grekland faktiskt två gånger 1893 och 1933. Hur som helst så tror jag också att EU/Tyskland till slut kommer överens om ett nytt miljardstöd. Det jag är mera rädd för är att det grekiska parlamentet den 28 juni kommer att säga nej till fler besparingar. Då faller alltihopa, både regeringen i Atén och den nästa utbetalningen. Och då är statsbankrutten ett faktum ändå. EU kan då två sina händer och skylla allt på grekerna. Vad som händer sen är svårt att sia om. Vill man vara i landet som turist då? Jag vet inte.
  #49  
Gammal 2011-06-11, 21:29
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

"Kometen!"
  #50  
Gammal 2011-06-11, 23:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Seukel, ursäkta men jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg
Ursäkta men kunde bara inte låta bli..... Hoppas inga andra blir sårade....
  #51  
Gammal 2011-06-11, 23:20
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Usch ni skrämmer ju upp mig! Åker till Rhodos på torsdag den 16 juni och hem natten till den 30:e. När jag läser det ni skriver om här så tappar jag ALL lust för att åka iväg och då har jag varit skeptisk från början till resan men sen sett mer och mer fram mot den. Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det? Att bli kvar på Rhodos lite längre skrämmer mig inte men om det är fullt upplopp osv som ni får det att låta som i Grekland och att det inte skulle vara roligt att vara turist osv.... ångrar jag läste här!
  #52  
Gammal 2011-06-11, 23:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
tappar jag ALL lust för att åka iväg och då har jag varit skeptisk från början till resan men sen sett mer och mer fram mot den. Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det?
Snälla rara Du! Du kommer inte att märka av något och Du behöver inte vara rädd en sekund!! NJUT!!!!!
  #53  
Gammal 2011-06-11, 23:26
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Men just nu känner jag mig mest rädd! Tror ni man måste vara det?
Läs HenricG:s inlägg, det är riktigt bra om man förstår det.
M a o , du behöver inte vara rädd för att åka till Rhodos.

Lars
  #54  
Gammal 2011-06-11, 23:33
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Laero!

Var hittar jag det inlägget? Ja, jag har ju egentligen svårt för att tänka mig att grekerna skulle vara arga på oss turister och att de inte skulle behandla oss väl. Jag vet inte varför jag blir rädd och lite ledsen. Känns sorgligt att åka till ett land i sönderfall! Eller är det så att man inte kommer märka något där? Samtidigt så känner jag ju att jag som turist trots allt kommer med pengar till dem!
  #55  
Gammal 2011-06-11, 23:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Inlägg 49, det är väldigt kort (men bra)
  #56  
Gammal 2011-06-11, 23:39
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Lissi!

Jag hoppas verkligen att du har rätt!!! Tack för ditt lugnande svar! Egentligen har jag svårt för att se att de inte skulle tänka på turisterna i detta läget vi är ju deras viktigaste inkomstkälla! Och givetvis tänker jag på greklands befolkning och önskar att de kom ur denna krisen!
  #57  
Gammal 2011-06-12, 00:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
jag får lite Jehovas Vittne-känsla av Dina inlägg
  #58  
Gammal 2011-06-12, 01:31
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

laero!
Det var så kort så jag trodde inte det var DET du menade! Jag förstod det inte riktigt från början men nu tror jag att jag förstår!
  #59  
Gammal 2011-06-12, 01:47
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Laero!

Var hittar jag det inlägget? Ja, jag har ju egentligen svårt för att tänka mig att grekerna skulle vara arga på oss turister och att de inte skulle behandla oss väl. Jag vet inte varför jag blir rädd och lite ledsen. Känns sorgligt att åka till ett land i sönderfall! Eller är det så att man inte kommer märka något där? Samtidigt så känner jag ju att jag som turist trots allt kommer med pengar till dem!

Jag skulle vilja påstå att ALLA greker med förståndet i behåll glädjs åt de turister vi har/får i år. Utan turism stannar landet av, kassorna sinar och vi blir utan levebröd. Jag tvivlar starkt på att de som turistar i Grekland kommer att märka av några som helst oroligheter så länge de undviker osorhärdarna i Aten. "Mina" turister runt Chania är nöjda med allt utom möjligen det kalla vattnet och vindarna runt Chaniakusten. Priserna har inte gått upp på "allt", vi strejkar inte märkbart mer än förr och här på Kreta är det inga vilda kravaller som jag hört om. Vi strejkar inte mot turism/turister, utan mot nedskärningar av redan låga löner och löjligt låga/obefintliga förmåner som uppkommit för att "Prins John" (Robin Hood) stoppat pengar under kudden. Här på Kreta skulle många välkomna en blomstrande vinterturism och jag delar gladeligen med mig av hotell- och lägenhetstips för vinterboende i mån av tid.

//Kikh
  #60  
Gammal 2011-06-12, 03:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag förstår inte hur ni andra kan vara så nonchalanta i era inlägg som ni är. Grekland står på randen till ekonomisk bankrutt. Dvs ett totalt ekonomiskt sammanbrott. Det är inte en teoretisk Kometkatastrof, om jag nu tolkade det inlägget rätt, det är en brutal ekonomisk verklighet. Nu är jag lite besviken på er. Inser ni inte hur allvarligt läget är där?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det jag är mera rädd för är att det grekiska parlamentet den 28 juni kommer att säga nej till fler besparingar. Då faller alltihopa, både regeringen i Atén och den nästa utbetalningen.
Det finns en stor risk för ett nej. Men fallar Regeringen för det? Osäkert. Och eftersom EU verkar ha gett sig fan på att rädda Grekland så trixar man nog runt det om det värsta skulle hända... Får man hoppas. Men om regeringen faller. Och nästa utbetalning ställs in. Då går vi från allvarligt till katastrof... Då blir det total ekonomisk kollaps i Grekland.

Citat:
Vill man vara i landet som turist då? Jag vet inte.
Inte i centrala Athen eller andra större städer nej. Ute på öarna tror jag inte man märker något. Samtidigt tror jag man är rätt fredad från rent fysiska problem som turist. Att man kan drabbas av strejker och sådant är en annan sak. Transporter och flyg kan bli försenade osv. Men några större problem tror jag inte att vi som turister drabbas av. Så det är "bara å åk..."

Peter
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT