Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2008-06-27, 23:48
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Matsäck på planet?

Tycker att du Peter får med allt helt klockrent....
Malin
  #62  
Gammal 2008-06-29, 22:04
jonashagel jonashagel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 18
Standard Sv: Matsäck på planet?

! Tretimmarsflygningar till medelhavet överlever du utan mat ombord ! Det är absolut enklast om man nu vill "snåla" ! Skulle du vilja "lyxa" till det , finns mackor i plast för ca 40 spänn styck ombord på planet. Matsäck ... Har jag aldrig sett någon haft ?

Go tur !
  #63  
Gammal 2008-06-29, 23:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matsäck på planet?

Naturligtvis överlever du och alla andra en 3-4 timmars flygning men för den som bor långt från flygplatsen och kanske har en ganska lång transfer innan de är framme vid slutdestinationen kan resan totalt bli ca 12 timmar och då är det bra om de serverar mat på planet. En människa med diabetes eller andra sjukdomar kan få problem om de inte hinner få tillgång till bra mat under resan.
Jag förstår faktiskt inte detta försvar för flygbolagens usla service för alla jobbar väl inte där?

Vi startar hemifrån kl 09.30 merd en liten på 1,5 månader: Förhoppningsvis hinner vi äta på Arlanda men om något krånglar och inrikesflyget är försenat så kan det bli kort om tid för mat. Vi landar 19.30 grekisk tid. Får våra väskor och kan lämna flygplatsen 20.15 0m allt går bra. Åker till närmaste stad där vi är tidigast 21.00 med taxiköer etc så då är vi nästan 12 timar från start i norrland. Här bor vi nära en flygplats vid kusten. Jag har vänner som bor betydligt längre bort. Nu har vi ordnat det för oss. Jag har fått tillstånd att ta med mat för hela familjen men det finns kanske andra som inte klarat av den biten. Jag tycker att alla vi som reser ska ställa rimliga krav på flygbolagen och det är väl att de ska sälja bra mat till sina kunder på resan.

Eva
  #64  
Gammal 2008-06-29, 23:27
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Hur skulle det vara om 189 personer ombord skulle få precis som dom ville o ha o äta ombord på flyget.

Vi bilade 136 mil ifrån södra skåne till Skellefteå som tog över 12 timmar o köra inte gnällde för det. Hade inte ens tid o stanna o äta utan bara tanka flygplanet..

Nu kan det vara att ert flygbolag inte serverar mat ombord o du kanske har tur o få ha med dig mat för du har ringt o klagat hoppas nu bara han som har sagt ja vet om där finns någon med allergi ombord.
  #65  
Gammal 2008-06-30, 06:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matsäck på planet?

Nu skrev jag 1,5 månader igen och naturligtvis ska det vara 1,5 år.

Rhodosfantast inga normala människor klarar sig utan mat i tolv timmar och mår bra som du refererar till. För ett litet barn skulle det dessutom vara vanvård. Jag ser att du har svårt att acceptera att någon säger ifrån och ställer rimliga krav. Ingen allergiker kommer att reagera på min mat som kommer att vara både hygienisk dvs transporterad i kylväska och utan ämnen som brukar ge allergier luftburet. Flygmaten kommer garanterat inte att vara säkrare. Jag vet inte var du sett att någon han godkänt att jag tar med mat för det har jag väl inte skrivit. Det var en hon och jag vill upplysa dig om att förutom att vi har en liten med oss känner du inte alls till våra skäl.

Varför jag tar upp det här till diskussion är att jag vill visa för andra att det kan löna sig att ställa vettiga krav på det bolag som de åker med. Det innebär inte att jag tycker att resenärer kan ta med vad som helst i matväg på planet. Efter att ha studrat en del flygplansmenyér måste jag däremot ställa mig tveksam till allergiskälet som bolagen framför för det serveras en hel del mat som kan innebära problem för en del resenärer. Så profitskälet är nog det som kommer först.

Eva
  #66  
Gammal 2008-06-30, 09:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Efter att ha studrat en del flygplansmenyér måste jag däremot ställa mig tveksam till allergiskälet som bolagen framför för det serveras en hel del mat som kan innebära problem för en del resenärer. Så profitskälet är nog det som kommer först.
Exakt! Det är ju det här som är kärnfrågan! Om de kort och gott informerade "Det är inte tillåtet att äta medhavd mat i planet" så skulle de ge ett helt annat intryck. Förbud mot medhavd mat är ju vanligt på många andra ställen, och bara för att det tidigare har varit tillåtet så måste det ju inte vara tillåtet nu.

Men när de säger att det är av hänsyn till allergiker, samtidigt som de själva serverar mat och annat som kan vara allegiframkallande, så är det uppenbart att de ljuger. DET finns det anledning att reagera på!

Att det på ett eller annat sätt ska finnas möjlighet att äta under en 3-4 timmars flygning är väl för övrigt alldeles självklart!

Och rhodosfanast, vad har er bilresa med saken att göra??? Håll dig till sakfrågan är du snäll.

Om "189 personer" ombord åt egen mat skulle det vara mycket bra på flyget, tycker jag. Det enda vettiga är ju faktiskt att resenärerna borde få ta med egen mat, precis som vid resor med andra transportmedel. Tiden det tar att ta sig till sjukhus är knappast längre med flyg än det ofta är med tåg eller buss - eller för den delen från hemmet på flera ställen i vårt land. Och vad spelar kostnaden för roll när det handlar om att rädda liv?

Samtidigt; Även om det är ett idiotiskt förbud, så har man gått med på det i och med att man köpt sin biljett, och då respekterar man det, som flera har påpekat.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-06-30 klockan 09:48.
  #67  
Gammal 2008-07-05, 03:02
lottasegens avatar
lottasegen lottasegen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Matsäck på planet?

...men får man verkligen ta med sig mat genom säkerhetskontrollen? Vad jag vet så konfiskerar och kastar de allt sådant av säkerhetsskäl. Min kompis får inte ta med sin mammas hemmagjorda sylt och saft från norrland till stockholm.

Lotta
  #68  
Gammal 2008-07-05, 11:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av lottasegen Visa inlägg
...men får man verkligen ta med sig mat genom säkerhetskontrollen?
Saft och sylt räknas som vätskor och av det får man ta med sig 1 liter i förpackningar om max 100 ml.

Fast mat är inga problem att ta med. Vatten får man ta in i planet men man måste fylla på sina flaskor efter säkerhetskontrollen.
  #69  
Gammal 2008-07-05, 12:02
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Saft och sylt räknas som vätskor och av det får man ta med sig 1 liter i förpackningar om max 100 ml.

Fast mat är inga problem att ta med. Vatten får man ta in i planet men man måste fylla på sina flaskor efter säkerhetskontrollen.
Nja max 100ml/förpackning och förpackningarna skall tillsammans få plats i 1 st enliters återförslutningsbar plastpåse. Mat har vi väl diskuterat klart (kanske). Skilj på säkerhetskontrollen och flygbolagets bestämmelser.
  #70  
Gammal 2008-07-05, 12:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hans995 Visa inlägg
Nja max 100ml/förpackning och förpackningarna skall tillsammans få plats i 1 st enliters återförslutningsbar plastpåse.
Ja, jag skrev inte ut det bara. 10 sådana småflaskor (med litet lock) ryms i de påsar som flygplatserna tillhandahåller.
  #71  
Gammal 2008-07-05, 16:07
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Detta hittade jag i tidningen som gäller i södra landet o tyckte det var mycket bra skrivit med tanke på att ta med sig mat o saft o sylt på semestern. Tänk då på dessa istället..

Tänk på vikten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jobbar på Kasrup och hand om lossning och lastning av era bagage. Till er som ska på charterresor!!!! Ni ska bara vara bort 1-2 veckor, va f*n har ni med er!!??... hela hemmet?? Tänk lite på de som lastar er väskor, för nu under sommaren får vi lasta runt 10ton - förhand/dag. Och till er som tror att vi behandlar era tunga väskor som porslin.. hehehe, tvärtom Trevlig resa!!!!

Vet även dom som vill ha både kuddar o madrasser med sig ner på charterplanet för ifjor var här en som var sur för hon inte fick ta med sig en madrass till son på Rhodos o där finns Jysk nere o handla hos..
  #72  
Gammal 2008-07-05, 16:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Nu får du ju ge dig rhodosfanast!

För det första har ingen skrivit något om att ta med sylt och saft på semestern, och även om någon gjorde det, så vad har du med det att göra???

För det andra (och viktigaste): Om de som jobbar på flygplatser har dålig arbetsmiljö så är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda det, inte kundernas.

För det tredje kan du vara vänlig och lägga av med att hela tiden komma med pekpinnar till dem som tar med sig saker som du inte är intresserad av att ta med. Det är inget som helst fel i att ta med madrass och kuddar, och du har absolut ingenting att göra med varför folk gör det eller att de överhuvudtaget gör det!
  #73  
Gammal 2008-07-05, 17:09
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Matsäck på planet?

Egentligen skulle det vara kul om Sverker Olofsson läste alla dessa inlägg om mat och dryck på flygplan, medhavd, köpt eller serverad av personalen. Han skulle nog gnugga händerna och springa runt bland charterbolagen för att hitta motsägelser och undanflykter. Ett sånt inslag skulle verkligen beröra många svenskar.
  #74  
Gammal 2008-07-05, 17:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Detta hittade jag i tidningen som gäller i södra landet
Det låter snarare som nåt webbinlägg på tidningens sajt än en insändare i själva tidningen, så dåligt skrivna insändare har jag aldrig läst nånstans

Hur mycket du tar med i packningen är en sak mellan dig och flygbolaget. Så länge du inte överskrider maxvikten behöver du inte bry dig om eventuella gnällspikar på Kastrup.

Jag gissar att du själv reser utan packning för att skona ryggarna på flygplatspersonalen?
  #75  
Gammal 2008-07-05, 18:54
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Jag åker med packning på semestern men har med mig rätt vikt.

Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör för att man inte kan följa vad som gäller o jag är ingen gnällspik utan en person som säger sin mening o vi har faktiskt yttrande frihet i vårt land...
  #76  
Gammal 2008-07-05, 19:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör
Vad menar du? Hur ser allt ut?


Citat:
för att man inte kan följa vad som gäller
Och vad menar du med detta? Alla som flyger måste följa det som gäller. Det finns inga sätt att komma undan bagagereglerna till exempel.

Citat:
vi har faktiskt yttrande frihet i vårt land...
Har man lite sunt förnuft håller man inte på och kommer med pekpinnar som du gör så fort någon till exempel inte packar som du eller inte tycker om samma ställen som du. Sådant uppfattas aldrig positivt och får inte heller den effekt du säkert vill att dina inlägg ska ha.
  #77  
Gammal 2008-07-05, 19:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg

o jag är ingen gnällspik ...
Men nu undrar jag lite hur du läser. Gnällspiken är den som skrivit "insändaren" du citerar - och det är väl inte du?

På samma sätt undrade jag hur du läste när du fick ett tidigare exempel som löd Min kompis får inte ta med sin mammas hemmagjorda sylt och saft från norrland till stockholm till ditt eget tanke på att ta med sig mat o saft o sylt på semestern.

Citat:
Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör för att man inte kan följa vad som gäller
Vem menar du? Jag har inga som helst problem med att följa regler för maxvikt i bagaget eller maten ombord.
  #78  
Gammal 2008-07-06, 10:18
lottasegens avatar
lottasegen lottasegen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Matsäck på planet?

En kompis som är laktosintolerant försökte ta med sig en skvätt laktosfri mjölk i en halvliters flaska genom säkerhetskontrollen, det gick inte för flaskan var för stor även om innehållet inte var mycket. Hon hällde då över mjölken i en mugg och fick efter mycket diskuterande ta med sig mjölken in. Vill då på en gång säga ett det var en liten mängd mjölk och hon ville bara ha möjlighet att dricka kaffe på Arlanda.

Fast någonstans handlar det om vår säkerhet, så det är väl egentligen bra.
  #79  
Gammal 2008-07-06, 10:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av lottasegen Visa inlägg
det gick inte för flaskan var för stor även om innehållet inte var mycket.
De är stenhårda med reglerna. Hade hon haft mjölken i en burk eller flaska som bara rymde 1 dl hade det inte blivit någon diskussion. Jag hade en nästan tom tandkrämstub, modell större, en gång, och fick inte ta med den. Hade det varit en full mindre tub hade det gått bra.

Citat:
Fast någonstans handlar det om vår säkerhet, så det är väl egentligen bra.
Jo, det handlar om säkerhet, men det måste ju vara ofantligt lätt att komma runt reglerna (Man kan ju till exempel fylla en liten tandkrämstub med sprängämnen), så egentligen är de nog mer eller mindre meningslösa. Ställer mest bara till besvär för vanliga resenärer och för säkerhetspersonalen.

Eu:s parlament har ju också insett det och har börjat arbeta för att vätskeförbudet ska tas bort igen, men de är nog inte särskilt snabba i sina beslut...
  #80  
Gammal 2008-07-06, 13:03
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Jag har verkligen läst till klockan var 02 i natt om alla regler på luftfartsverkets och sterlings hemsida, men de uttrycker inte helt klart om man får ta med sig egen mat.... Det handlar om barnmat och diabetiker, mat i diet. Vet ni?
(Reser med sterlings, om det har nån betydelse).
jag har hört via en kompis som var ute och reste att man inte får ta med sig mat och dryck genom passkontrollen. det kan må tyckas vara orättvist med då flygplatserna har skaffat sig strängare säkerhetsregler så blir det svårt att ta med sig matsäck. denna säkehetsåtgärd är för att man tror att resenärerna kan ha med sig olika versioner av sprängmedel, giftigheter, od. lite hårt att dra alla över en kam, men det är så de resonerar iaf. jag hoppas ni hittar mat och eller alternativ till en mat som ni kan ha som matsäck innanför passkontrollen.
/Carina
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT