Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Andros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-31, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Fråga om grannön Andros

Andros har ju ingen egen forumrubrik här och jag fick en tanke i huvudet när jag såg Jannes bild förra veckan från Gavrion.

Är det någon som vet varför det bara är Batsi som "gäller " när man ska till Andros? Gavrion ser ju rätt mysigt ut från båten i alla fall och där kan man ju se båtar komma och gå när man är på ön, båtnörd som man är. Chora ligger ju liksom på fel sida av ön och där sägs ju blåsa en del.
OM man nu skulle få för sig att ta några slappardagar på Andros på hemväg från Tinos, där vi kommer att lägga större delen av resan,är då Gavrion ett ställe man kan stanna i och sen åka runt på ön därifrån? Strandliv är inget för oss så stränder kan vi vara utan i Gavrion. Den som finns är väl inte så mycket att hurra för kanske. Finns enkelt boende att finna i Gavrion? Roomsare?
Vi hade bokat rum både i Batsi och i Chora, men bokade av igen då vi inte ville binda oss innan resan.

Lissi - som börjar räkna ner nu.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-31, 19:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Nu var det iofs jädrigt länge sen jag var på Andros, men det jag kommer ihåg av Gavrion, var att det inte fanns så många boenden att välja på. Batsi var det som gällde, å det är väl för att det är badorten.
Men det kanske har ändrats, med åren? Har som sagt inte varit där på en herrans massa år.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-31, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Gavrion ser ju rätt mysigt ut från båten i alla fall och där kan man ju se båtar komma och gå när man är på ön, båtnörd som man är.
Jag är båtnörd, gillar inte att ligga på stranden, men skulle ändå inte bo i Gavrion. (Jag skulle inte bo i Chora heller för den delen, fast där är jättefint!)

Det är väldigt nära till Batsi från Gavrion. Varför inte ta en taxi dit och häcka där några dagar. Där är så fint! Inte turistiskt alls. Nästan bara greker. Och vilken god mat man kan äta där. Kvällarna är hur mysiga som helst.




Batsi på dagen.




Batsi på kvällen.




Dito.




Det finns andra båtar att titta på. Varför inte härifrån?




Kanske i sällskap med denna ädla dryck.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-31, 20:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Ser jättefint ut! Goda råd ska man ju lyda. Vi chansar på att få boende i Batsi obokat när/om vi kommer. Vi vill inte boka upp något då vi inte vet hur det ser ut i Grekland veckorna efter valet. Vi ska ha några adresser med oss...

Sista bilden får man ju abstinens av

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-31, 20:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ser jättefint ut!
Det ÄR jättefint. För mig är det en gåta att inte fler åker hit. Många söker det genuina Grekland, de söker fina stränder, god mat, vacker natur och fina byar, för att inte tala om de otroligt trevliga människorna: men ändå åker nästan ingen till Andros. Fattar inte varför.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-31, 20:22
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Mitt förslag är att hålla er till er första plan, några nätter i Batsi o några i Chora. Jag tycker inte heller att Gavion är något bra alternativ.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-31, 20:31
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard et är många år sedan vi v

Det är många år sedan vi var på Andros också, och då bodde vi i Batsi. Gavrion upplevde jag inte som speciellt mysig, och där var mer trafik och bilar. Batsi var väldigt lugnt, nästan obefintlig trafik, och det var lätt att strosa omkring, både utefter hamnpromenad och strand, i gränderna och upp i bergen.
Skulle vi åka tillbaka skulle vi absolut välja Batsi igen. Hyr bil och ta er runt till de fina små byarna uppe i bergen, även Ormos Korthi på sydöstra sidan var en fin liten by, alldeles vid havet.

Jag vet ju att du har ditt hjärta på Tinos Lissi, men ge även Andros en chans, där är SÅ fint!
Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-31, 20:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ÄR jättefint. För mig är det en gåta att inte fler åker hit. Många söker det genuina Grekland, de söker fina stränder, god mat, vacker natur och fina byar, för att inte tala om de otroligt trevliga människorna: men ändå åker nästan ingen till Andros. Fattar inte varför.
Det ligger kanske för nära Aten Det blir ingen riktig båtluffning om man ska dit
Det riktigt genuina Grekland för mig är ändå fastlandet. Peloponessos är det absolut mest genuina jag sett i Grekland.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-31, 20:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det riktigt genuina Grekland för mig är ändå fastlandet. Peloponessos är det absolut mest genuina jag sett i Grekland.
Då kanske du ska hoppa över Andros, om det är det du söker.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-31, 21:41
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ÄR jättefint. För mig är det en gåta att inte fler åker hit. Många söker det genuina Grekland, de söker fina stränder, god mat, vacker natur och fina byar, för att inte tala om de otroligt trevliga människorna: men ändå åker nästan ingen till Andros. Fattar inte varför.
Håller med Jannes åsikt till 100%
//Berra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-01, 00:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då kanske du ska hoppa över Andros, om det är det du söker.
Åh nä...Andros är säkert helt underbart det är jag övertygad om....liksom Tinos.

Kanske är jag rädd att få en favorit till...då blir det tufft! Vi kommer oss nog inte för att åka förbi Andros ytterligare en gång utan att kliva av.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-01, 08:40
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Jag var på Andros i två veckor sommaren 1993 (känns som på stenåldern, typ) och minns det som en väldigt fin ö med bra bad i Batsi (Gavrion var bara ett ställe där man klev av färjan). Var då fast besluten att återvända men det har aldrig blivit så. Vi har inte ens passerat ön med färja på någon av båtluffarna genom åren. Men efter att ha sett bilderna här ovan inser jag att det är hög tid att göra slag i saken och åka tillbaka. Vi hade tänkt inleda årets luff på Serifos bara för att upptäcka att det förmodligen inte går någon eftermiddagsfärja den söndag som vi åker ner. Men det går två färjor till Andros istället som passar tidsmässigt.

Måste leta fram fotona från 1993 (med stor risk att man inte känner igen sig själv), vet att de är inte insatta i album utan de ligger i en hög i "fotoskåpet".

Vi kanske ses i Rafina m a o när ni är på väg till Tinos, Lissi!

Celbe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-01, 19:38
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.

Kanske är jag rädd att få en favorit till...då blir det tufft!
Lissi
det ena utesluter inte det andra Lissi!

//Berra
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-02, 21:05
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ÄR jättefint. För mig är det en gåta att inte fler åker hit. Många söker det genuina Grekland, de söker fina stränder, god mat, vacker natur och fina byar, för att inte tala om de otroligt trevliga människorna: men ändå åker nästan ingen till Andros. Fattar inte varför.
Håller helt med. För två somrar skulle vi börja med ett par dagar på Andros för att sedan bege oss vidare mot Paros. Men stannade på Andros i 2 veckor för det var så himla trevligt. Fantastiskt trevliga människor som gjorde allt för att vi skulle trivas. Och Batsi är så mysigt. Maten fantastisk. Ja, allt är bra med Andros. Åh vad jag längtar tillbaka.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-23, 16:18
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Hej!

Funderar på att göra en mini öluffning i Augusti som kommer innebära ett stop på Andros.
Någon som kan rekommendera en bra sida för att kolla upp hotell, alternativt en onlinebokning?

MVH

Fredrik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-06-23, 17:41
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Booking.com har en del att välja på.
Skall du bo i Andros stad kan jag varmt rekommendera Anemomiloi Studios.
//
KR
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-06-23, 21:11
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ÄR jättefint. För mig är det en gåta att inte fler åker hit. Många söker det genuina Grekland, de söker fina stränder, god mat, vacker natur och fina byar, för att inte tala om de otroligt trevliga människorna: men ändå åker nästan ingen till Andros. Fattar inte varför.
Jag fatter inte heller varför ingen åker dit men det kan ju vara så att det inte har marknadsförts. Jag tycker inte att man skall bo i Gavrion. Det är inget speciellt. Däremot Chora. Batsi är också fint.
Siv
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-06-23, 21:13
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Fråga om grannön Andros

Vassiliki Studios i Chora är också ett bra alternativ det är nära stranden samt har en pool enda problemet är den jobbiga backen upp. Tips hyr 4X4 så är backen inget problem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT