Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-07, 14:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Ryanair

Ja då är man hemkommen efter en 4 dagarstripp till Chania. Flög för första gången med Ryanair som oftast får rätt mycket "skit" här i forumet. Nu när jag har egna erfarenheter kan jag inte ge annat än ros Så billigt har jag aldrig flugit förr. Jag har aldrig varit med om enklare incheckning...hemma vid datorn för att sedan gå direkt till säkerhetskontrollen senast 40 min innan avgång. Höll tiderna både på utresan och hemresan. Större benutrymme än charterplanen. Det enda jag störde mig på var att jag inte kunde fälla sätena...men det är ju så de flesta andra i forumet vill ha det så då kanske det är positivt...
Vi flög från Rygge som är en väldigt smidig flygplats att resa från. Perfekt läge efter E6:an och därmed ett bra alternativ för oss i västsverige.
Absolut inte sista gången jag reser med Ryanair. Från Rygge har de resor till både Kos, Korfu, Kreta och Thessaloniki, så vem vet jag kanske t o m åker någon annanstans än till Kreta framöver
Ps. De tillåter något större handbagage än vad som står i reglerna.

// Malin

Senast redigerad av nilam den 2013-04-07 klockan 14:33. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-07, 17:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ryanair

Kan bara instämma. Aldrig haft några problem med RyanAir och de är alltid i tid. Vår nästa resa gör även vi från Rygge, nu i sommar.
Hur var det med parkering? Långt att gå, eller? När vi parka på Gardemoen, fick vi åka buss till terminalen.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-07, 18:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Det låter bra
För ca fem år sedan flög vi ofta med Ryanair till Irland och det fungerade perfekt. Jag har bara positiv att säga utifrån de upplevelserna. Nu har vi inte rest så mycket med dom på senare år, men i sommar är det dags igen. En vecka på Mallorca i slutet av augusti.
Jag har oroat mig lite, så nu blev jag lugnare.......

Deia


(Helt O.T. så kan jag säga att jag bojkottar SAS då de är ett av få flygbolag i världen som transporterar primater till laboratorier. I princip alla flygbolag vägrar (även Ryanair) att befatta sig med detta. Dock inte SAS, Air France och Vietnam Airlines. En enkelresa till en kvalfull död är det som gäller för dessa passagerare......)

Senast redigerad av Deia den 2013-04-07 klockan 18:18.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-07, 18:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kan bara instämma. Aldrig haft några problem med RyanAir och de är alltid i tid. Vår nästa resa gör även vi från Rygge, nu i sommar.
Hur var det med parkering? Långt att gå, eller? När vi parka på Gardemoen, fick vi åka buss till terminalen.

/Netwolf

Jättebra parkering Under tak hela vägen in i terminalen. Nära att gå, vi stod kanske 100 m från ingången
Det är dyrare att parkera än på tex Landvetter, kostade ca 700 sek för en vecka.

// Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-07, 22:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Jag har också kollat på Rygge-Chania med Ryanair.
Men jag förstår inte hur ni hittar de billiga resorna, när jag kollar på tre veckor med avresa sista helgen i juni går det löst på närmare 10.000 kronor för två personer (utan incheckat bagage) - det är inte speciellt billigt...

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-08, 08:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag har också kollat på Rygge-Chania med Ryanair.
Men jag förstår inte hur ni hittar de billiga resorna, när jag kollar på tre veckor med avresa sista helgen i juni går det löst på närmare 10.000 kronor för två personer (utan incheckat bagage) - det är inte speciellt billigt...

/kimmen
De biljetterna var nog bara billiga just när de släpptes. Det är attraktiva avgångar och när de sålt "tillräckligt" många biljetter så kan de ju ta mer för resten...så tror jag det är iaf. Nu innan vi åkte kostade biljetterna 129 nok enkel åt båda håll. Men det är ju väldigt tidigt på säsongen.
Ett tips är att kolla om du kan pussla mellan flygbolag och avreseflygplatser.

// Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-08, 15:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
De biljetterna var nog bara billiga just när de släpptes.
Ja, så är det väl. Under de tider och perioder som majoriteten av oss som jobbar kan ta semester och resa iväg så är Ryanair definitivt inte billigast...

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-08, 16:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja, så är det väl. Under de tider och perioder som majoriteten av oss som jobbar kan ta semester och resa iväg så är Ryanair definitivt inte billigast...

/kimmen

Jag såg att det fanns enkelbiljetter för ca 1500 kr i slutet av juni från Skavstad. Om man bokade tidigt så gick det att få billiga biljetter under högsäsong också...precis som med andra lågprisbolag. Det går inte hitta riktigt billiga biljetter med Noerwegian om man bokar högsäsongbiljetter nu heller.

// Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-09, 14:02
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Ryanair

Ryanair flyger inte från Arlanda till Athen eller Samos. Vi bokar alltid flygen så att man undviker så långt som möjligt övernattning på hotel i Arlanda. Kostar varje gång 120-150 euro. Vanligtvis måste vi övernatta på väg till Grekland men hem kommer vi så att man hinner till sista färjan som avgår kl. 20. När vi far till España på vinter finns det flera avgånger att välja och då hinner man med morgonfärjan hemifrån. Till Ryanair ännu. Vad kostar 2 st 23 kg bagage att checka in t/r, hur mycket tar de för att man betalar med kreditkort. Hur tar de hand om passangerare om flyget blir försenad/inställd. Fixar de hotelövernattning? När vår flygtidtabell ändrades i mars från Gran Canaria via Barcelona till Arlanda så att vi måste övernatta i Barcelona, betalade Vueling hotel åt oss.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-09, 14:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryanair

Kan du inte berätta hur det var på Kreta nu. Grönt och fint? Fattigt eller som vanligt.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-09, 14:59
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan du inte berätta hur det var på Kreta nu. Grönt och fint? Fattigt eller som vanligt.

Eva
Det var fantastiskt som vanligt Det var frodigt med många olika blommor i blom. Luktade underbart om alla citrusträd som blommade!
Det var redan badbart i havet med uppskattningsvis ca 19-20 grader.

Angående krisen så märker man inte så mycket. Kanske lite fler äldre tiggare som inte verkade vara av de vanliga "proffstiggarna". De tiggare man brukar se, tex mammorna med de sovande barnen, fanns inte ute på gatorna nu. Kan nog bero på att turistströmmen inte är så stor än.
Men jag förundras över att folk ändå verkar ha så gott ställt. Dyra caféer är fullsatta av ungdomar och matställena saknar inte grekiska matgäster direkt... Det är ändå saker man först och främst borde dra in på om man inte har råd med el osv. Men det är väl så att det finns ett stort antal greker som har det svårt men som man inte ser som turist.

// Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-10, 10:35
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det var fantastiskt som vanligt Det var frodigt med många olika blommor i blom. Luktade underbart om alla citrusträd som blommade!
Det var redan badbart i havet med uppskattningsvis ca 19-20 grader.

Angående krisen så märker man inte så mycket. Kanske lite fler äldre tiggare som inte verkade vara av de vanliga "proffstiggarna". De tiggare man brukar se, tex mammorna med de sovande barnen, fanns inte ute på gatorna nu. Kan nog bero på att turistströmmen inte är så stor än.
Men jag förundras över att folk ändå verkar ha så gott ställt. Dyra caféer är fullsatta av ungdomar och matställena saknar inte grekiska matgäster direkt... Det är ändå saker man först och främst borde dra in på om man inte har råd med el osv. Men det är väl så att det finns ett stort antal greker som har det svårt men som man inte ser som turist.

// Malin
Det låter härligt med badtemperatur redan när det fortfarande er snö kvar här hemma på sina ställen och minusgrader på morronen
Vi ska pröva om 3 veckor
Var i Nea Chora bodde ni? Vi ska bo på Arocaria (igen) trivdes väldigt gott där.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-10, 10:43
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Ryanair

Vad kul att någon säger något positiv om Ryan air! Vi har också precis flugit med de till London och allt fungerade hur bra som helst ...4 personer för under 1000 kr tur och retur totallt är otroligt bra! Det enda vi hade att klaga på var vädret.. Var lika kallt där som här Längtar till Grekland och sommaren nu
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-04-10, 13:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Det låter härligt med badtemperatur redan när det fortfarande er snö kvar här hemma på sina ställen och minusgrader på morronen
Vi ska pröva om 3 veckor
Var i Nea Chora bodde ni? Vi ska bo på Arocaria (igen) trivdes väldigt gott där.
Vi bodde på Stelisia som ligger strax nedanför Arocaria. Tyvärr höll de på att renovera receptionen så vi bodde mitt i en byggarbetsplats. Arocaria ser fint ut så där skulle jag gärna kunna tänka mig att bo en annan gång.

// Malin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-09, 15:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Ryanair flyger inte från Arlanda till Athen eller Samos. Vi bokar alltid flygen så att man undviker så långt som möjligt övernattning på hotel i Arlanda. Kostar varje gång 120-150 euro. Vanligtvis måste vi övernatta på väg till Grekland men hem kommer vi så att man hinner till sista färjan som avgår kl. 20. När vi far till España på vinter finns det flera avgånger att välja och då hinner man med morgonfärjan hemifrån. Till Ryanair ännu. Vad kostar 2 st 23 kg bagage att checka in t/r, hur mycket tar de för att man betalar med kreditkort. Hur tar de hand om passangerare om flyget blir försenad/inställd. Fixar de hotelövernattning? När vår flygtidtabell ändrades i mars från Gran Canaria via Barcelona till Arlanda så att vi måste övernatta i Barcelona, betalade Vueling hotel åt oss.
Jag behöver inte övernatta någonstans om jag flyger med Ryan från Rygge...har 15 mil dit. Dessutom var det jättebra avgångstider. Tidigt ut och sent hem. Behöver inte ha med mig 23 kg så det är oväsentligt... men jag tror att jag betalat 400 kr för 15 kg t o r. Betalade inget extra för att jag betalade med mitt Visa...tror det beror på vad du har för kort. Kan kosta några euro kanske som mest.
Så billiga resor som Ryanair har jämförelsevis så tjänar jag in så pass mycket pengar att jag har råd att betala en extranatt om så krävs... I år reser jag 4 ggr till Kreta t o r med Ryanair och Norwegian och har för det betalat 5900 kr (mindre än vad jag betalar för bara den 5:te resan som är charter) Då är det 2 lågsäsongsresor och 2 högsäsongs...
Så jag tror inte dina argument biter på mig och får mig att vilja börja flyga med andra flygbolag...

Det är ju tur att man har valfrihet att flyga med vilket bolag man vill

// Malin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-04-09, 15:44
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Vi betalade också extra för 15 kg bagage/p.p. Orkar inte stå och väga på grammet med handbagaget . Fast om det fungerar i år så kanske vi överväger det. För då blir det riktigt billigt......

Det låter underbart med Kreta på våren. Vart brukar ni åka?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-04-09, 15:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Vi betalade också extra för 15 kg bagage/p.p. Orkar inte stå och väga på grammet med handbagaget . Fast om det fungerar i år så kanske vi överväger det. För då blir det riktigt billigt......

Det låter underbart med Kreta på våren. Vart brukar ni åka?
Jag kommer inte heller att betala för bagage nästa gång...de var ju inte så hårda med måttet på handbagaget och det var mest det som ställde till det för mig. Jag mätte och mätte och tog till slut en mycket mindre väska än vad som var tillåtet

Vi brukar åka till Chania. I lågsäsong bor vi gärna så vi har gångavstånd in till stan. Nu bodde vi i Nea Chora och det var perfekt Under högsäsong bor vi gärna i någon av badorterna en bit utanför stan. Sen gör vi utflykter till andra delar av ön därifrån.

// Malin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-04-09, 16:10
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag kommer inte heller att betala för bagage nästa gång...de var ju inte så hårda med måttet på handbagaget och det var mest det som ställde till det för mig. Jag mätte och mätte och tog till slut en mycket mindre väska än vad som var tillåtet

Vi brukar åka till Chania. I lågsäsong bor vi gärna så vi har gångavstånd in till stan. Nu bodde vi i Nea Chora och det var perfekt Under högsäsong bor vi gärna i någon av badorterna en bit utanför stan. Sen gör vi utflykter till andra delar av ön därifrån.

// Malin
Då får vi dela erfarenheterna kring bagaget här, så vi inte betalar för mycket nästa gång

Chania är ju fint. Fina gränder att strosa i och en fin hamn. Underbart att återvände till en plats man gillar. Som att komma hem.

Deia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-04-08, 08:43
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag har också kollat på Rygge-Chania med Ryanair.
Men jag förstår inte hur ni hittar de billiga resorna, när jag kollar på tre veckor med avresa sista helgen i juni går det löst på närmare 10.000 kronor för två personer (utan incheckat bagage) - det är inte speciellt billigt...

/kimmen

Förra sommaren reste vi med Ryanair från Skavsta till Rhodos i mitten på juni för en bra peng (runt 6000:- för 4 personer). Men då bokade vi tidigt. Att hitta resor för 129:- tror jag blir extremt svårt när man vill åka i högsäsong.

Vi var också väldigt nöjda med hur allt fungerade. Enkelt och i tid utan krångel.

/Ofelia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-04-08, 09:36
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Ryanair

vi reste med Ryan air från Rygge (bor i Norge) til kreta i fjor och det gick galant! Om 3 veckor ska vi ned till Nea Chora på Kreta på en 4 dagars med Ryan. T/r 1300 kr med bagasje for 2 pers. Inte dårligt, tycker jag
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT