Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-10, 08:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Rökförbudet

Nu har lagen om rökförbudet varit i kraft i tio dagar i Grekland. Ännu har jag inte sett någon som helst förändring. Alla röker som vanligt. Har heller inte sett några rökfria utrymmen på restaurangerna heller. Någon annan som märkt något av förändringen?

NW
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-10, 10:30
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Rökförbudet

Detta har dom visst om sedan ifjor för då fick alla ställen besked om att bygga om så att inte rökare störde dom ätande med sin rök likaså fick hotellägarna order om att fräscha upp sina hotellrum så att det blev rökfritt på rummen o gud vad skönt det skall bli. Hemskt o bo i ett rum mellan två där det rökas i för osen går in i rummet.

Det är ju grekerna som inte vill följa lagen o hörde den skulle bli sträng om dom inte följde avtalet för dom kunde förlorara sitt avtal med myndigheten.

Det är på tal om rökförbud även på uteserveringarna här hemma oxå o det skulle vara skönt för det är inte gott o känna rökosen när man sitter o äter gott då går jag där ifrån direkt..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-10, 10:40
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Rökförbudet

Hej
Att bo på ett hotell mellan 2 rum där det röks är ej roligt och det är ju oftast skandinaver som bor på hotellen dit vi reser. Har har vi ju haft rökförbud länge, men när vi kommer utomlands så upphör ju detta tydligen. Det är som rodosfantasten säger inge skoj att bo eller sitta på en balkong medans folk röker på balkongen och askar över räcken. När man sitter på en restaurang så hamnar jag ofta bakom en som röker och håller då cigaretten bakåt för dens sällskap röker inte. Att jag inte röker hör inte dit tydligen. Om vi lärde oss visa hänsyn lite mer så skulle nog även ickerökare kunna acceptera rökare och vise versa. Jag har vänner som röker och dom går oftast från bordet och ännu ut i det fria (gatan tex) för att röka för dom vet att jag och min familj inte röker.
Hälsningar Inger (snart Rhodos om 50 dagar)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-10, 12:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Rökförbudet

Tror inte att lagen kommer att efterföljas eftersom grekerna är duktiga på att hitta kryphål i lagar, eller helt enkelt inte bry sig. Dessutom är lagen ganska tandlös. Ungefär så här är det:

Restauranger, kaféer och barer som är mindre än 70 kvadratmeter kommer antingen vara för rökare, eller för icke-rökare. De som beslutar att tillåta rökning måste ha sitt trafiktillstånd reviderat, ha tillräcklig luftkonditionering och visa ett klistermärke som fastställer deras status. Större anläggningar bör begränsa rökningen till en separat del av sina lokaler som är högst 30 procent av ytan. Ställen där det spelas levande musik måste skilja rökare från icke-rökare.

När det gäller kontor och företag som sysselsätter färre än 50 anställda är rökning inte längre tillåten. Företag som har fler än 50 anställda har rätt att ha rökrum.

Cirka 42 % av grekerna röker, det är den högsta andelen inom EU.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-10, 21:36
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Detta har dom visst om sedan ifjor för då fick alla ställen besked om att bygga om så att inte rökare störde dom ätande med sin rök likaså fick hotellägarna order om att fräscha upp sina hotellrum så att det blev rökfritt på rummen o gud vad skönt det skall bli. Hemskt o bo i ett rum mellan två där det rökas i för osen går in i rummet.
Det blir vel ikke røykeforbud på balkonger og terasser?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-10, 21:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av moelv Visa inlägg
Det blir vel ikke røykeforbud på balkonger og terasser?
Knappast men det vore skönt. Håller med att det kan vara ganska jobbigt med rökande balkonggrannar. Speciellt om de är kedjerökare. När jag var i Thailand i vintras gick det inte att äta frukost inne i hotellmatsalen för alla rökande turister. Norrmännen tände sina cigaretter utan att ens fråga bordsgrannarna om lov. Vi som ville ha fräsch luft fick köa för borden på verandan.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-10, 23:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Rökförbudet

På Hotell Peris i Loutsa var det skyltar inne på hotellrummen att rökning är förbjuden, nu vet jag ju inte om det har kommit efter lagändringen eller om de haft så redan tidigare. Sedan då det gäller andel rökare så är ju grekerna i en klass för sej men norrmännen kan väl inte ligga långt efter och precis som grekerna så röker de precis överallt utan att fundera på vad som finns i närheten. Vi brukar faktiskt undvika norrmän då vi söker plats på en taverna, det är inte roligt med rök i maten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-11, 08:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tror inte att lagen kommer att efterföljas eftersom grekerna är duktiga på att hitta kryphål i lagar, eller helt enkelt inte bry sig.
Kan bli dyrt det. Hörde en siffra om böter på upp till 20.000 € , för den som bryter mot rökförbudet på restaurangen. Böter kan drabba både ägaren såväl som rökaren.

Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-11, 09:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Rökförbudet

Tänk om dom kunde införa det här oxå hemma en sådan stor bötningbelopp. Då kanske ägarna förstår att inte ta kryphåll genom lagen.

Ifjor när vi var på Rhodos o åt på vårt vanliga matställe så kom det in två stycken som fick bordet bredvid oss o jag tänkte dom är inte rökare men gud vad fel jag hade. Det var två stycken storrökare som rökade hela tiden o nästan under dom åt oxå o det slutade med att jag fick rusa ut ifrån restaurangen o fram med asmamedicin o kortisiontabletter för det snörpte totalt igenom min hals. Så jag kunde inte avsluta min måltid utan fick gå o sätta mig en bit bort istället tills jag fick luft.
Så då sa jag till ägaren gud vad skönt att denna lagen kommer nästa år alltså i år o att man slipper ha rökande folk medan man äter men jag är rädd att han inte följer lagen o hoppas då att han åker på böterna o rejält oxå.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-11, 10:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Rökförbudet

Vi lär inte se och kunna få effekten av rökförbudet nu under sommaren, det är ju vintertid när man sitter inomhus och fikar eller äter som det kommer att märkas mest, förhoppningsvis! Jag har pratat med många om detta och jag tror ändå inte att man ska underskatta Grekerna, och det stämmer om man inte följer rökförbudet är det väldigt höga böter! Men framför allt tycker jag att det ska bli skönt att kunna gå in på banken som oftast tar lite tid, att slippa rökande anställda och kunder runt mig, lika så på posten, OTE eller andra ställen man har ärenden till Jag har själv rökt i mina dagar, men som många nämner finns det inget värre att sitta och äta och ha rökande personer brevid. Jag har sett att en del tavernor har markerat upp rökförbud lappar även Hotel. Vi får vell följa utvecklingen och se hur det går!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-04, 12:36
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Rökförbudet

Precis hemkommen från Kefalonia och vi märkte av rökförbudet på en del ställen där.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-04, 14:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Rökförbudet

Jag flög från Aten i söndags och märkte till min glädje att det inte röktes i restaurangerna eller i avgångshallen. Däremot rökte taxichauffören i bilen men det kanske är lite svårare att förbjuda
Även nere i våran trakter i Koroni har vi märkt av förbudet, det röks inte inne i banken längre tex.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-04, 15:18
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Rökförbudet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
i Thailand i vintras gick det inte att äta frukost inne i hotellmatsalen för alla rökande turister. Norrmännen tände sina cigaretter utan att ens fråga bordsgrannarna om lov. Vi som ville ha fräsch luft fick köa för borden på verandan.

Eva
Vi brukar faktiskt undvika norrmän då vi söker plats på en taverna, det är inte roligt med rök i maten.

Mvh Janérik[/QUOTE]

Det var da en voldsom generalisering av nordmenn. Mitt inntrykk er at det slett ikke er slik. Vi har jo en streng røykelov hjemme og føler at man tar dette med seg når man drar på ferie.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-04, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rökförbudet

Jag gillar norrmän men tyvärr är mina personliga erfarenheter av semestrande, rökande, norrmän inte så goda. Vet inte om de slår sig fria på ett annat sätt utomlands än de gör hemma. Värsta jag sett var tanten och farbrorn som tände cigaretterna vid frukostbordet som de delade med en svensk småbarnsfamilj i Thailand. Gissa om föräldrarna snabbt flyttade på både mat och barn. Den minsta var 9 mån men det hindrade inte norrmännen. Har faktiskt ganska många andra exempel också.

När jag var ung och folk rökte fritt fick man inte röka mellan för och huvudrätten på bättre middagar och inte heller medan någon vid bordet fortfarande åt.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-04, 16:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rökförbudet

Var det kanske pga. (tack vare?) rökförbudet som det bra fanns askfat på vissa bord på en del tavernor?
Jag hade ingen aning om rökförbudet i Grekland, jag gick glatt och hämtade när det saknades.
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-13, 12:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Rökförbudet

Nu har jag upplevt hur rökförbudet fungerar under lågsäsong när de flesta äter inomhus. Det fungerar inte. I alla fall inte på Naxos. Vi åt en lunch i Pireus innan vi åkte till Naxos, där var det ingen som rökte, och det fanns inga askfat. Sista kvällen i Aten satt vi ute och åt och vet därför inte om rökförbudet efterföljdes. De gånger vi åt lunch inomhus på Naxos röktes det som vanligt och det fanns askkoppar på alla bord. Vi åt middag på fyra olika tavernor, det röktes på samtliga, och eftersom detta är Grekland så röktes det inte lite. På ett ställe som vi tänkt gå till vände vi redan i dörren för att där var så jäkla rökigt.

Jag hoppas att det kommer ett EU-direktiv som förbjuder rökning i offentliga lokaler, då kanske, men bara kanske, grekerna skulle följa lagen. Att resa under lågsäsong är underbart, om det inte vore för den f-bannade röken.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-04, 01:14
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Rökförbudet

Nej rokforbudet foljs verkligen INTE!!!!!
Jag langtade sa tills det skulle bli rokforbud..........bor pa mindre ort och det finns INTE ett stalle som ar rokfritt!!!!!!
Askkopparna star snyggt pa varje bord och dom bytas flitigt...... for det roks sa in i Helsike, varre an innan skulle jag tro
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-04, 05:31
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Rökförbudet

Rökförbud redan i somras Nu kan man undra vilken värld jag har varit i... Jag var där nere i somras och det bolmades på som bara den.... Tavernor och taxibilar och utomhusbion!!! Det gläder mig att det finns ett rökförbud men det gläder mig inte att den inte åtföljs... Det tog ju tid i Danmark och här i Sverige på en del krogar innan lagen åtföljdes här ordentligt!!! Tålamod
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-04, 09:20
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rökförbudet

Enligt den information jag fick på Kreta i somras skulle Rökförbudet inledas den 1a Juli 2009 , jag var på plats och följde hela kalabaliken med ett roat leende. Fyra dagar senare skrotades hela förslaget då det blev alltför många protester och alltför många ansökningar om dispans enligt paragrafen om rökning i lokaler under 70 kvm, så det var ju rätt mycket pannkaka med det där redan från början. Detta tror jag vara anledningen till att Myndigheterna valde att skjuta på det till nyår för att vänja folket vid tanken. Det har alltså inte existerat något rökförbud och om det blir ett nytt återstår att se...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-04, 09:21
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Rökförbudet

Hej,

Under min resa till Aten, så kunde jag inte låta bli att fråga hur den "röklagen" egentligen fungerar, och svaret jag fick var som följer:

Rökning förbjuden i lokaler som t.ex. banker, postkontor, offentliga lokaler och i viss mån andra arbetsplatser.
Om en restaurang är större än 70 m2, så måste de ha en rökfri avdelning.
Om en restaurang är mindre än 70 m2, då väljer innehavaren själv om han vill ha rökfritt eller inte.
I hotellets fall, så hade de valt att göra matsalen rökfri, med undantag för en rökavdelning. Övriga ytor var rökfria, som t.ex. lobbyn.

Och visst stötte jag på ställen som följde lagen, beroende på hur man mäter ytan på etablissemanget.

/Grimm, som vet att det är ett dödligt nöje men liks förbenat njuter av det
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT