Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-18, 16:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Gott vatten och grillad forell

Vi dricker vatten ur kranen eller hämtar på tappställen, men när vi köper vatten väljer vi det vatten som är godast. Under många år tyckte vi att vatten från Loutraki var smakade bäst, sedan upptäckte vi vatten från Zaros på Kreta, och det är idag vår favorit.

Hur som helst så köper vi vatten från Zaros om det finns, men inte när vi är i Zaros, för då är det bara att fylla på från kranen. Zaros är inte bara känt för sitt goda vatten, byn är även omtalad för sin fisk, här kan man nämligen äta forell, som ni ser på bilden nedan.



Har du någon favorit när det gäller köpevatten i Grekland?

Läs om denna trivsamma by på Kalimera.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-18, 19:08
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Favoritvatten: Zaros, Samaria och Loutraki! Utom på Karpathos där vi hämtar direkt från "bergskran" Vi låg några nätter på Idi Hotel i Zaros och du har så rätt, Janne, forellen är utsökt och så färsk att den nästan sprattlar på tallriken. Man får välja själv från ett akvarium och med hemgjord pommes, citron/olivoljesås och lite taramasalata och gott färskt bröd är det en måltid för gourmeter!
Catlady, som blev både hungrig och törstig nu........
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-18, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Janne! Så fint du skriver om byn Zaros! Dit skulle jag gärna vilja åka. Det som jag uppskattar mest i Grekland är just levande finstämt vardagsliv så som du beskriver byn Zaros.

Vad gäller vattnet har jag en fundering. Gott vatten är för mig viktigt. Vi är i Sverige väldigt bortskämda med att ha kranvatten som inte bara är drickbart men ofta också väldigt gott.

Men ....... jag har genom åren fått stor respekt för det här med att ha favoriter. Det må gälla mycket, öl, kaffe, bordsmargarin mm mm mm. Av egen erfarenhet har jag insett att mina egna favoriter inom bl a dessa områden inte är helt lätta att identifiera. Det hänger således på vad det står på etiketten.

Så ... Janne, Catlady m fl. Tror ni att ni skulle klara en blindtest av Zaros-vatten, Loutraki-vatten, Samaria-vatten m fl? Själv trodde jag för många år sedan att jag kunde det när det gällde bl a ovannämnda produkter. Nu vet jag bättre.

Blindtester är både kul och lärorika!!!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-19, 00:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Masse, tror du har lite rätt här Det är nog som med mat: du äter lika mycket med ögat som med munnen! En vackert komponerad tallrik mat "smakar mer" än om du bara "slänger" upp käket Likaså en flaska vatten med namn från ett ställe du tycker om. Men, och det är viktigt, det finns skillnader även om de är små! Blindtest vore kul att prova.....
Catlady, intresserad av frågan.......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-19, 18:31
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du någon favorit när det gäller köpevatten i Grekland?
Detta är en fråga som jag flera gånger själv tänkt ställa . Vi köper alltid Avra om det finns. Kostar någon cent mer men det tycker vi uppvägs av smaken. Fast en gång på Serifos tyckte expediten i supermarketen att vi inte skulle köpa det för "det var ju så dyrt", utan pekade på något billigare alternativ. Vi fick försäkra henne om att vår reskassa inte stod och föll med den lilla extrakostnaden.

Nu senast på Kreta var Zaros den dominerande sorten överallt och ja, det smakar också gott, men Avra är fortfarande nummer 1.

Ikaria är nog den enda ön där vi dricker kranvatten på tavernor. Vi använder faktiskt även flaskvatten till kaffe/thé . En liten lyx, kan nog tyckas, men vi tycker det blir godare än med kranvatten.

Och nu kom jag väl äntligen upp i 500 inlägg .

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-20, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Ikaria är nog den enda ön där vi dricker kranvatten på tavernor. Vi använder faktiskt även flaskvatten till kaffe/thé . En liten lyx, kan nog tyckas, men vi tycker det blir godare än med kranvatten.
På en del öar smakar kaffet inte gott med kranvatten, och då använder även vi köpevatten.

Citat:
Och nu kom jag väl äntligen upp i 500 inlägg
Grattis.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-20, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne! Så fint du skriver om byn Zaros! Dit skulle jag gärna vilja åka. Det som jag uppskattar mest i Grekland är just levande finstämt vardagsliv så som du beskriver byn Zaros.
Tack! Det är en fantastisk by, och maten på tavernorna slår mycket av vad vi har ätit i Grekland.

Vegera är en liten restaurang med stort kulinariskt hjärta. Här har jag ätit några av de godaste måltiderna i Grekland. Jag skulle kunna tänka mig att åka hit bara för att äta på Vegera. Tro det eller ej, men det finns faktiskt en restaurang som är ännu bättre än Vegera, och det är Eleonas, som jag tycker är en av Kretas bästa restauranger.

Läs om Vegera på Kalimera.

Citat:
Så ... Janne, Catlady m fl. Tror ni att ni skulle klara en blindtest av Zaros-vatten, Loutraki-vatten, Samaria-vatten m fl?
Troligen inte.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-20, 16:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Vi använder faktiskt även flaskvatten till kaffe/thé . En liten lyx, kan nog tyckas, men vi tycker det blir godare än med kranvatten.

Celbe
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
På en del öar smakar kaffet inte gott med kranvatten, och då använder även vi köpevatten.
När det gäller att brygga kaffe/thé på våra resor så är flaskvatten ingen lyx, det är en absolut nödvändighet. Både i Grekland och Spanien, oavsett resmål. Vi har försökt med kranvatten ett antal gånger men resignerat efter att det alltid smakat pyton.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-20, 16:21
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Har bott några nätter på Keramos i Zaros, en upplevelse man inte glömmer i första taget. Deras frukost var otrolig och räckte till picnic
gott och väl. Och Vegera åt vi på flera kvällar. Allt lagat från grunden på lokala råvaror, vansinnigt gott och billigt. En njutning att få komma med ut i det lilla köket och välja bland dagens rätter.
Åååå, nu blir jag nästan tårögd av längtan.
Kerstin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-20, 18:02
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Vi far på Lidl å köp de som är billigast!
Men vi har druckit mycke vatten från
Zagoria både på flaska å på plats
Använder också köpvatten till kaffetåren.

Pia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-21, 12:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Har bott några nätter på Keramos i Zaros, en upplevelse man inte glömmer i första taget. Deras frukost var otrolig och räckte till picnic
Har hört mycket gott om deras frukostar, men har aldrig bott där så vi har inte ätit den. Tyvärr.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-21, 12:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Gott vatten och grillad forell

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Zagoria både på flaska å på plats
Zagoria hade jag glömt bort, den är också jättegod.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT