Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-11, 07:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 677
Standard Den lilla ön

Hej alla forummedlemmar,

Jag har nyligen haft nöjet att besöka en liten grekisk ö där nästan ingen kommer, och jag måste säga att det var en av de mest mysiga och avkopplande resorna jag någonsin har gjort.

Att besöka en liten ö där turister sällan kommer ger en känsla av att vara "bortom allfarväg", långt borta från all stress och buller från staden. Här kan man njuta av lugn och ro, omsluten av naturlig skönhet och stillhet. Det är verkligen en perfekt plats att koppla av och ladda batterierna.

På denna lilla ö, fanns det bara några få restauranger och butiker, vilket gjorde att vi verkligen kunde uppleva den genuina grekiska kulturen. Vi fick möjlighet att prata med lokalbefolkningen, äta traditionell mat och lära oss om öns historia och traditioner. Det var verkligen en unik upplevelse.

Stränderna på ön var också underbara och inte alls överbefolkade. Vi kunde ta en promenad längs stranden och njuta av den vackra utsikten utan att känna oss trångbodda. Det var också möjligt att ta en båttur runt ön och upptäcka några av de dolda vikarna och grottor.

Nattlivet på ön var inte särskilt livligt, men vi kunde ändå hitta några små barer och restauranger där vi kunde koppla av med en drink och lyssna på musik. Det var verkligen en avslappnad atmosfär, utan stress eller buller.

Att besöka en liten grekisk ö där nästan ingen kommer är verkligen en unik upplevelse. Det ger en känsla av att vara avskild från världen och att verkligen kunna koppla av och njuta av lugn och ro. Om du vill uppleva den genuina grekiska kulturen, njuta av vacker natur och ha en avkopplande semester, så kan jag varmt rekommendera att besöka en liten ö som är bortom allfarväg. Det är verkligen en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-11, 07:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Den lilla ön

Jag håller med dig Wolfen, dom små öarna är där man finner ro, det genuina och det inte tillrättalagda. Sådana små öar återkommer jag om och om igen.

Men man kan också hitta byar och natur, alltså äkta pärlor även på lite större öar. Man säger ju att Kreta är ett land i landet och där kan man hitta det man söker. Detta bara som ett exempel.

Sedan kan man hitta det på många ställen både på större och mindre öar, men då i lågsäsong och icke-säsong.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-11, 09:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Den lilla ön

Just en sådan ö vill jag till, precis som den du beskriver. Där vill jag försöka prata lite grekiska - med betoning på lite. Hur många gånger har jag inte frågat - έχετε ρετσίνα … och fått till svar - ja, vi har retsina.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-05-11, 11:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Den lilla ön

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Just en sådan ö vill jag till, precis som den du beskriver. Där vill jag försöka prata lite grekiska - med betoning på lite. Hur många gånger har jag inte frågat - έχετε ρετσίνα … och fått till svar - ja, vi har retsina.
Då ska du åka till Agathonisi!

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-05-11, 12:01
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Den lilla ön

Tack för tipset! Ska googla på Agathonisi …
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-05-11, 23:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 741
Standard Sv: Den lilla ön

Netwolf, trodde att ni inte skulle resa till Grekland nu efter vad jag har läst i dina tidigare inlägg. Vad överraskad jag blev!
Synd att du inte skrev nån rapport på plats. Sånt uppskattas..i alla fall av mig.
Jag kanske är lite av en nörd men visst e det kul att få info från platsen.
Jag kommer att rapportera från Grekland för att jag tycker att det är vad som gör forumet spännande och uppdaterat.
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-05-12, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Den lilla ön

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
så kan jag varmt rekommendera att besöka en liten ö som är bortom allfarväg. Det är verkligen en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma.
Finns det ens en sådan ö? Jag misstänker att du har drömt ihop din fina text. Eller har du varit iväg?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-05-12, 09:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 677
Standard Sv: Den lilla ön

Kära Kalimerianer,

Jag kan erkänna att jag narras lite och Janne vädrade oxå lite misstänksamt.

Det som är skrivet här är en test. JAG har skrivit rubrik och undertecknat. Men resten har skrivits av en AI-bot. En robot som kan "tänka själv". Ville testa och se om den kunde få ihop ett foruminlägg som skulle kunna vara skrivet av en människa.

Obehagligt, kanske många tycker. Men, se vilken liten schvung det blev om Agathonissi, den lilla men fantasiska ön. Kanske vi ska på tekniken med positiv blick och fundra på hur den kan hjälpa oss, istället för att tro att ny teknik förgör. Ni som var med på nittiotalet, kommer säkert ihåg varningsropen om Internet och om allt allt skulle bli så farligt. Men utan Internet, hade vi inte haft nåt Kalimera.

Jag ber dock allra ödmjukast om ursäkt för mitt nesliga tilltag...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-05-12, 10:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Den lilla ön

Ja texten var ju lite "nybörjaraktig" om man kan säga så. Framför allt brukar inte du, Netwolf, skriva så där.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-05-12, 10:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 741
Standard Sv: Den lilla ön

Haha..DEN var bra Netwolf
Blåögd o lättlurad som jag är så trodde jag ju att du varit iväg...sådär lite hemligt.
Jaja..teknikens under
I dessa tider när man ska tala om att "jag är inte en robot" och tillomed prata med en robot hos myndigheter så är det inte utan att man känner sig som en Hedenhös! Tänk när man stod och glodde in i skyltfönstret på en miniräknare i bokhandeln i Piteå!! Och sen när microugnen kom så var det då nåt JAG aaaldrig skulle ha, så farlig som den var
/ Kajja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-05-12, 12:00
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Den lilla ön

Den var bra, Netwolf, och väldigt "i tiden"!
Belyser problemet med att veta vad som är sant och inte i dagens läge. Nog kan AI mycket vi inte kan men ändock just det här med sanning eller inte.....?! Till slut tror man ju inte på något och då får man heller ingen information, om ni förstår hur jag menar......
Lite farligt, det där!
Catlady, som är tveksam till det hela........
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-05-12, 16:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 677
Standard Sv: Den lilla ön

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
JFramför allt brukar inte du, Netwolf, skriva så där.
Nä, det hoppas jag verkligen inte.

Men, allt är en fråga om vad som matas in. Jag skulle kunna ta alla mina inlägg från Kalimera och mata in i en AI-databas och be AI:n om att "skapa inlägg enligt Netwolfs sätt att skriva". Ni skulle aldrig märka nån skillnad. Vem vet vem som skrivit detta t ex?
Sen skulle jag kunna koppla min inloggning till en bot, som la ut dagliga kommentarer med "Netwolf-accent" och sen skulle Netwolf leva forever.
Fast jag tror inte Janne vill ha en massa robotar här som konverserar med varandra.

Fast tekniken är i sin linda än. De är ganska lätta att lura. T ex om du frågar en AI om det heter "ett rak kurva" eller "en rak kurva", så svarar den säkerligen "en rak kurva". Svarar du då tillbaks att det inte finns några raka kurvor, så fattar den det. Ett annat exempel är om det heter "a ananas" eller "an anannas", så svarar den "an anannas". Du svarar då att det heter Pineapple och då lär den sig det tills nästa frågar.

Fast. Vill man verkligen lura en AI, så kör med sarkasm eller ironi. DET fattar den inte...än

/Netwolf - Älskar AI, men ogillar AI (AI=Artificiell Intelligens, AI=All Inclusive)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-05-12, 17:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Den lilla ön

Det som skrämmer mig med AI är inte själva tekniken utan stollarna som använder den i otäcka syften. Om det finns sådana? Ja jag tror mig veta minst en i öster som kallar sig president och en i väster som tror att han ska bli president för andra gången. Det som finns (eller snarare saknas?) innanför pannbenet på de killarna skrämmer mig mycket mera än AI.

På tal om AI och andra bokstäver .....

Jag läste ett trevligt reportage i vår lokaltidning om ett tvillingpar, lokalt kända bröder, som har ett långt och brokigt cv. Och dessutom smått galna och med härlig humor. De beskriver sig som entreprenörer, krögare, ålafiskare, entertainers, idrottsfreaks, smålänningar mm. I intervjun säger den ene av dem ..... "Ja dessutom har vi precis alla bokstavskombinationer som finns, .... utom IQ".

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-05-12, 17:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Den lilla ön

Du Wolfen!

Du får mig att tänka på Emil i Lönneberga. Full av en massa hyss! .....
.... och väldigt underhållande för oss andra här på Kalimera! Tack!

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-05-18, 13:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Den lilla ön

I den här tråden skrev jag en usel dikt om Paleochora.

Vart jag mig på Kreta vänder
ser jag höga berg
lika många som mina tänder

Men det finns undantag
ett sådant är Paleochora
som är platt som en flisa från en amfora
skapad av människohänder

Igår bad jag en AI-chat att skriva en dikt om Paleochora. Efter typ två sekunder fick jag detta svar:

I solens famn, där hav och land förenas,
Där Paleochora stolt står med sina drömmar,
En pärla i den grekiska himlens famn,
Där vaggas hjärtan av Kretas sång och strömmar.

De vita stränderna, en skimrande skatt,
Där böljande vågor kysser din varma hud,
I horisontens fjärran står bergen så matt,
En kontrast till havets blå, i öppen stud.

Byn i sig är en fröjd för alla sinnen,
Där dofter av oliver och blommor dansar,
Smala gränder, murade hus av stenar fina,
En tidsmaskin som till forntiden faras.

Tavernor bjuder smaker av färsk fångst,
Kreta är landet där gastronomi föds,
Smultron och fetaost, en läcker kontrast,
Paleochora lockar med delikata löften, röds.

Vandra längs de gamla stigarna i skymningens timme,
Blicka ut över Egeiska havets silvriga skrud,
Solnedgången färgar horisonten i flammande symfonier,
I Paleochora blir ens själ av sorg aldrig bedrövad, stud.

Kreta, en ö så fylld av myter och historier,
Och Paleochora är dess pärla vid kusten,
Där livet flyter i harmoni, inga sorger,
En plats där drömmar blir sanna, där hjärtan får brusta.

Vad säger ni om den?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-05-18, 14:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Den lilla ön

Där satt den!
PS: Jag känner igen många formuleringar.

Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-05-19, 05:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Den lilla ön

Jösses! Vilken diktare, men det var några ord som jag inte riktigt förstod. Röds och stud?

Men jo, hur skulle AI månne skriva en deckare t.ex?

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-05-19, 07:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Den lilla ön

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kära Kalimerianer,

Jag kan erkänna att jag narras lite och Janne vädrade oxå lite misstänksamt.

Det som är skrivet här är en test. JAG har skrivit rubrik och undertecknat. Men resten har skrivits av en AI-bot. En robot som kan "tänka själv". Ville testa och se om den kunde få ihop ett foruminlägg som skulle kunna vara skrivet av en människa.

Obehagligt, kanske många tycker. Men, se vilken liten schvung det blev om Agathonissi, den lilla men fantasiska ön. Kanske vi ska på tekniken med positiv blick och fundra på hur den kan hjälpa oss, istället för att tro att ny teknik förgör. Ni som var med på nittiotalet, kommer säkert ihåg varningsropen om Internet och om allt allt skulle bli så farligt. Men utan Internet, hade vi inte haft nåt Kalimera.

Jag ber dock allra ödmjukast om ursäkt för mitt nesliga tilltag...

/Netwolf
Då övermannade jag i alla fall AI, som gissade på att det var Agathonisi!

Birgitta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-05-19, 11:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 677
Standard Sv: Den lilla ön

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Du Wolfen!

Du får mig att tänka på Emil i Lönneberga. Full av en massa hyss! .....
.... och väldigt underhållande för oss andra här på Kalimera! Tack!

Masse


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
[B]

Vad säger ni om den?
Himla imponerande, även om det inte leder till nåt Nobelpris.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Då övermannade jag i alla fall AI, som gissade på att det var Agathonisi!

Birgitta.
Ja, du ser. Hoppet leva!

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT