Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-03-29, 13:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Val i Grekland den 21 maj




Igår meddelade Premiärminister Kyriakos Mitsotakis att det ska hållas val till parlamentet söndagen den 21 maj. Ni som är i Grekland innan valet får då uppleva den grekiska valrörelsen, som är en "aning livligare” än den svenska.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-03-29, 16:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Finns det någon andemening med att det grekiska valet infaller precis en vecka efter det turkiska valen? Man undrar.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-03-30, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Och vi flyger till Kreta just 21.5. Från Chania flygplats har vi tänkt ta taxi till Paleochora och Haris Studios där vi har bokat rum.

Tror ni att man märker av valen i Paleochora?

/ Anne
som har val här i Finland på söndag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-03-30, 12:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Det är ganska svårt att veta.
Dom som är röstberättigade måste vara i sitt valdistrikt, så förmodligen kommer det ett antal greker TILL Paleochora för att rösta. Gavdos har eget valdistrikt, så där kan Gavdosbor rösta och behöver inte åka till Paleochora.
Eftersom turistsäsongen har börjat på Kreta tror jag att många säsongsarbetare struntar i att åka till sitt valdistrikt för att rösta och då stannar i Paleochora på valdagen.
Gubbarna på Waters Edge pratar alltid politik, så där blir det ingen skillnad!

Sen tycker jag att ni ska beställa taxi genom Paleochora Taxi, som är billigare än om ni tar en taxi på flygplatsen. Dom är väldigt kunniga och skickliga att köra över bergen och ner till Paleochora.
Kontakt: Epost: paleochora.taxi@yahoo.gr eller mobil:00306979594667
Dom ställer sig till vänster utanför Chanias flygplats.

Birgitta (som alltid önskar jag vore där)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-03-31, 08:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Vi befann oss på Donoussa en valdag och fick se när helikoptern anlände med valsedlar till ön. Det var även mkt intressant att sitta på hamncaféet och ta en kall öl, samtidigt som man lyssnade på gubbarnas hätska diskussioner. Inte för att man fattade ett jota, men man förstod ju iaf att de tillhörde olika politiska läger.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-03-31, 09:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Tack Birgitta! I september kom väninnan och jag med Paleochora taxi (finns väl bara ett taxiföretag?). Det var en lite yngre man som körde och han var lite försenad på grund av något problem med bilen. Så vi fick vänta lite på flygplatsen. Sen frågade han om det var ok att göra ett stopp för kaffe och det tyckte vi att det var. Jag tror att det beror på att han själv ville ha kaffe. Men det var roligt ändå, kaffe och en flaska vatten fick vi. Han körde ganska fort faktiskt där i kurvorna, men det var inget problem. Skall nog beställa taxi genom dem igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi befann oss på Donoussa en valdag och fick se när helikoptern anlände med valsedlar till ön. Det var även mkt intressant att sitta på hamncaféet och ta en kall öl, samtidigt som man lyssnade på gubbarnas hätska diskussioner. Inte för att man fattade ett jota, men man förstod ju iaf att de tillhörde olika politiska läger.

/Netwolf
Så tror jag att den kan gå för oss också. Att vi inte förstår någonting.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-03-31, 18:54
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Val i Grekland den 21 maj

Ooops! Vi anländer till Atens flygplats den 21 maj och ska ta oss med buss eller tunnelbana till Piraeus och åka vidare med kvällsbåten till Naxos… Kan det bli stökigt måntro?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT