Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-09, 16:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra april 2023

”What a difference a day make”, var en känd jazzballad, som man fortfarande kan få höra. Då gäller det kärleken. Om man förlänger tidsförloppet och förflyttar oss till april månad, kan jag säga; Vilken skillnad en enda månad gör! Nu 9 dagar in i maj, känns inte orken, energin och vitaliteten lika god som för en månad sedan. En virusinfektion drabbade först Ylva och en vecka senare, var det jag som däckades. Det var inte Covid, men influensasprutan från oktober hjälpte nu föga. Feber, hosta och viktminskning kan kännas, när man nått de ”sista ljuva åren”! Igår var vi dock på gymmet och idag har vi tagit bergspromenaden, så med något återvunnen energi skrivs ett försenat aprilbrev.
Från vårt gym i Östersund rapporteras att Stig har slutat gymma beroende på problem med balansen. Men 99-årskalas bjöd han på, så vitaliteten kvarstår! Låt er inspireras av honom och av oss!

Den 3:e i månaden var en omtumlande dag. Efter gym gick Ylva till sin fysioterapeut. Jag köpte frukostmat och satte mig i centrum på ”Mikro Café” för en frappé. Vem dök upp? Jo, en av de nyligen hjärtopererade, blek, avmagrad men med ett stort leende. Det leendet försvann snabbt, när han med sin franska accent på grekiska berättade, vad han varit med om. Trots tre lager kläder med täckjacka ytterst frös han, medan jag satt i solskenet med endast T-shirt.
Efter lunch tog jag stödvila men väcktes kl. 14 av Ylva, som berättade att hon haft besök av en bekant. Vår vän lantbrukaren kirio Manolis hade dött dagen innan och kl. 15 skulle begravningen ske i bergsby Agios Jannis. Byn bebos numera bara av turister i restaurerade hus, men kyrkan fylldes av folk från vår by och från den närliggande byn Ferma. På det här sättet hedras de döda och deras släkt. Manolis blev 95, så flertalet som var där var över 50 år. Nu är den snälle, humoristiske mannen borta och vi har mist ännu en vän i vår by. Han gav oss många visdomsord och verser. Versen jag aldrig glömmer är; ”Hustrun är husets lampa”, som får mig att tänka på hans härliga hustru Nifiko. Hans trädgårdsland har redan börjat förfalla. Efter kyrkobesöket bilade många ned till vår by för kaffe på taverna.

Vår Renault hade några gånger haft problem med att omstarta och okunnige jag trodde det berodde på åldern på det batteri, vi köpt i Albanien för 5½ år sedan. Den 4;e åkte jag till vår reparatör, som snabbt kunde förklara, att det var en större reparation som krävdes. Ny topplockspackning skulle kosta 500-1000 €, beroende på tidsåtgång och ev. andra fel. Några kvällar senare, när vi åt middag på taverna Kouros, ”råkade” jag säga till ägaren: ”Jag behöver nog köpa en ny bil. Svaret blev: ”Antonio (sonen) har en som han vill sälja, prata med honom”. Bilmeken Dimitris ”råkade” också äta mat där denna kväll och jag kunde diskutera bilkvalitet med honom. ”Den är OK”, sa han eftersom han även servat denna bil. Efter ytterligare kontroller och provkörningar var Ylva 2 dagar senare ägare till en Kia Rio (trots att hon inte kör) och den rullar så gott. Eftertanken (den kranka) dök upp på min bergspromenad några dagar senare. Kia går lätt 10 år till, gör du det? Ungdomligt övermod på en tokig gamling! Jag har skrivit till en god vän i Östersund, som heter Kia: ”Hälsa maken, att nu har jag också en Kia. Hur ofta krävs service och när ska omlackering ske”? Det blev Jannis och Angelina som köper den nu reparerade Renaulten. Deras två bilar blev påkörda samma dag och deras Fiat blev så demolerad av en stor bil (utan försäkring) att det blir billigare med ”vår”.

Inget ortodoxt påskfirande detta år. Men vi var med om en stor grillfest med många deltagare. Enligt vad jag läst om ortodoxa vanor, är det absolut fasta som gäller på långfredagen, för att påminna om Jesu resa till korset och hans död och begravning. Dessutom skall man inte bada och naturligtvis inte arbeta. Jag kom på en grannfru då hon rensade i trädgårdslandet och hon verkade ha svårt att hälsa och önska Glad Påsk. Många dricker lite vinäger, men olja är absolut förbjudet. Man snickrar inte och spikar definitivt inte. (Använd er fantasi!).

Med glädje läser jag att den Högsta Domstolen inte tillåter Kasitiaris, det nynazistiska partiets deltagande i parlamentsvalet. Ilias Kasidiaris är dömd att vara fängslad under 13 år för sitt medlemskap i en kriminell organisation med nynazister. Han har från sin fängelsecell lett partiet, men tillsatt en annan ledare och själv hoppats bli vald till parlamentet i ett Aten-distrikt. Partiet är mer radikalt än vår svenska motsvarighet och förespråkar våld samt förordar en politik som inte respekterar demokrati. En demokratiskt vald riksdagsman frisläpps och kan delta i riksdagsarbetet enl. grekisk lag. Det finns en hel del likheter mellan SD:s och detta partis tankegångar kring främlingsfientlighet och hot mot grupper. Högsta Domstolen har blockerat 14 partier som registrerat sig inför valet.

Och vad hände då med vår vän den tidigare så vitale balettdansören och grektalande fransmannen? Efter svåra smärtor i hjärtat fick han plats på sjukhuset i Heraklion vid månadens början. Smärtorna kunde dämpas, men veckorna gick utan operation. I månadsskiftet genomfördes två långa operationer och ännu en väntar.

I mars sjönk inflationen till 5,4 %. 148 000 utlänningar från tredje land har fått tillstånd att under 2023-24 arbeta i Grekland, varav 15 000 på Kreta.

Det var en ovanligt sval månad, som började bra men där temperaturerna sällan passerade 20 grader. Dygnsmedeltemperaturen var 16,5, högsta 22,2, lägsta 9,4 och endast 3 mm regn. Sommaren har ännu inte kommit, för nätterna är för kalla.


Roligare än så blir det inte denna gång! Jag får sluta med en limerick! Anatolí ligger 4 km NNV om Ierápetra.
Är du på väg till Anatolí,
åk då inte värdshus förbi.
Kom in på besök.
I vårt lilla kök
finns alltid mezé och rakí.

”Det blir bättre och bättre dag för dag”, säger optimisten / Jannis.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-09, 17:54
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Tack!
Alltid lika intressant att läsa om er vardag på Kreta. Hoppas ni mår bättre nu!
Hanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-09, 20:48
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Stort TACK, Jannis och Ylva! Hoppas ni mår mycket bättre nu!
Dinah Washington har så rätt, en dag kan verkligen göra stor skillnad....
Dessa förba...de "nassar" dyker upp både här och där numer, kan undra varför just nu?? Tror de folk glömt?? Nå, där måste vi alla "hålla emot" och skrika NEJ!
Så roligt att läsa, tack igen Jannis och Ylva
Catlady, som tror på ALLA människors lika rättigheter.......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-05-09, 23:32
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Tack igen för ytterligare en härlig berättelse!

Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-05-10, 06:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Du är suverän på att författa limerickar!

Birgitta,
som minns förra gången som vi gjorde mer eller mindre bra limerickar här på forumet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-05-10, 10:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Tack för rapport! Jag hoppas maj blir för er och era vänner och bekanta en bättre månad med bättre hälsa. Och ingen sån otur att båda bilarna blir påkörda på samma dag.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-05-12, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2023

Tack snälla för ännu en intressant läsning!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT