Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-04-02, 10:12
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Astypalea

Vi tänkte åka till Astypalea i September och vill gärna höra vad ni tyckte om ön ni son varit där? Gärna tips på prisvärt boende och var man ska bo?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-04-05, 12:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av soleanti Visa inlägg
Vi tänkte åka till Astypalea i September och vill gärna höra vad ni tyckte om ön ni son varit där?
Jag är inte rätt man att fråga, men jag gör det ändå.

Första gången vi var på Astypalea blev det en ny favoritö. När vi återvände många år senare gillade vi inte alls ön. Men det flesta som åker dit är av en annan åsikt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-04-05, 13:26
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Astypalea

Bra val av ö, vi var där i juni 2022, och Astypalea segla upp på topp 5 listan av favorit öar.
Vi bodde i Livadia på Venetos Studios, mycket bra rum till bra pris.

Tobbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-04-06, 13:24
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Astypalea

Tack mailade boendet. Tar 50 euro.
Bra pris. Är det långt från hamnen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-04-06, 16:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Astypalea

Jag tillhör dem som älskar Astypalea 🥰
Har alltid bott i Pera Gialos, ( förutom senaste besöket) som när vi kom dit första gången och flera år därefter också var där alla båtar la till
Vid sista besöket så blev vi ”tvångsintagna” på ett boutiquehotell i Chora eftersom man inte hade blivit klar med reperationerna på det hotell vi bokat i Pera Gialos Vi behövde inte betala extra och led absolut ingen ”nöd” på hotellet men mysfaktorn var lika med noll Däremot fick vi en mycket positiv upplevelse av Chora Vi skulle mycket väl kunna tänka oss att bo i Chora igen men kanske inte på samma hotell
Utan att ha bott i Livadia så skulle jag nog ändå rekommendera dig att antingen bo i Chora eller Pera Gialos Bor man i Chora så är det inga problem att promenera antingen till Livadia med dess fina strand eller till Pera Gialos med sina tavernor och mysfaktor
Nya hamnen ligger ute i ingenstans och oftast hamnar man där mitt i natten men det löser sig oftast med att hotellet ordnar med hämtning Det går även en buss därifrån
Ha det gott på fina Astypalea 🤗
//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-04-07, 10:04
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Astypalea

Tack för tips.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-04-30, 23:24
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Astypalea

Vi var på Astypalea sommaren 2022 efter några års frånvaro där vi inte riktigt fått ihop det med färjor och flyg. Den här gången bodde vi hos Popi uppe i Chora, hon har boende på tre olika ställen och vi hamnade i ett eget litet hus uppe vid borgen, vilket vi inte riktigt hade räknat med (jag trodde vi skulle bo i studio). Trappan ner till bottenvåningen var en killer (man fick ta det lugnt) men i övrigt var vi otroligt nöjda med allt. Finfin utsikt från balkongen bort mot Livadia och Popi gjorde sitt bästa för att skämma bort oss varje morgon med frukost, som hon kom med den tid som vi önskade.

I övrigt var Asty sig likt, tyckte vi, och de hade fortfarande inte fixat bagagebandet på flygplatsen utan det väsnades lika mycket som första gången vi flög dit. Det blåste rejält när vi skulle landa så piloten gjorde en go around men det gick bättre på andra försöket.

Den stora nyheten var elbilarna m m som är till uthyrning via app. Vi testade inte dem utan tog vanliga bussen till Maltezana men de syntes överallt. AstyGo är bilar och scooters och AstyBus är precis vad det låter som.

Förra sommaren gick Blue Star till Pera Gialos, precis som tidigare, och det är betydligt mer praktiskt. Det var något problem vid Agios Andreas, så det gick inte att lägga till där, mer än så fick vi inte reda på.

Asty är verkligen en av våra favoritöar och jag hoppas verkligen den kan behålla sin egen identitet och särprägel även om många gör som sina boenden till boutiquehotell även här.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-05-03, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Förra sommaren gick Blue Star till Pera Gialos, precis som tidigare, och det är betydligt mer praktiskt. Det var något problem vid Agios Andreas, så det gick inte att lägga till där, mer än så fick vi inte reda på.
Vet du om det är så i år också?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-05-03, 18:20
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Astypalea

Ingen aning . Förra året var vi fullt beredda på att vi skulle ta oss till den andra hamnen tills jag upptäckte en kväll under en fotorunda att färjan låg ju inne nere i Pera Gialos.

Kvällen som vi skulle åka därifrån gjorde vi faktiskt något som vi aldrig gjort förut och förhoppningsvis inte behöver göra igen. Vi gick från en taverna utan att betala ! Det var ingenting som fungerade, vare sig beställningar eller servering och tiden gick. Vi var svinhungriga och var tvungna att äta före vi skulle åka iväg. Jag small av till sist och sa "nu går vi!" och så gick vi bort till ett av ställena vid hamnen istället. Fast lite nervös var jag att någon skulle kommer efter oss ...

Celbe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-05-07, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Ingen aning . Förra året var vi fullt beredda på att vi skulle ta oss till den andra hamnen tills jag upptäckte en kväll under en fotorunda att färjan låg ju inne nere i Pera Gialos.
Okej, då vet jag.

Citat:
Vi gick från en taverna utan att betala ! Det var ingenting som fungerade, vare sig beställningar eller servering och tiden gick. Vi var svinhungriga och var tvungna att äta före vi skulle åka iväg. Jag small av till sist och sa "nu går vi!" och så gick vi bort till ett av ställena vid hamnen istället.
Det har vi också gjort, av samma anledning som ni.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT