Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2021-06-18, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Redan om 2 veckor bär det av på en kortis till södra Kreta. Min vinterresa dit blev ju spolierad.
Vilken fantastisk utsikt från Avra!

Tänk så det kan bli i dessa tider! Sicken tur att han godkände ditt ”vaccinationsintyg”! Ja, det gäller verkligen att vara förberedd på precis allt.

Tack för alla rapporter! Nu ser jag fram emot din nästa resa.

Du är otroligt modig och duktig Birgitta!
Svara med citat
  #102  
Gammal 2021-06-18, 13:48
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

stort TACK för dina fina rapporter och fina bilder som väcker minnen till liv. Längtar efter dina nästa reserapporter från fina södra Kreta. Du är verkligen en som går i täten för oss andra i år du är så modig och positiv
Svara med citat
  #103  
Gammal 2021-06-19, 11:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
[IMG]Så här ser själtestet ut som man köper på Apoteket för 7 Euro.
Jag fattar inte. Hur kan ett Corona-test kosta 70 spänn i Grekland och 1500 pistoler i Sverige? Vad är skillnaden? Är det avregleringen, som gör att privata aktörer kan ta så hutlöst betalt i Sverige? Rena ockret ju!

/Netwolf
Svara med citat
  #104  
Gammal 2021-06-19, 11:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag fattar inte. Hur kan ett Corona-test kosta 70 spänn i Grekland och 1500 pistoler i Sverige? Vad är skillnaden? Är det avregleringen, som gör att privata aktörer kan ta så hutlöst betalt i Sverige? Rena ockret ju!

/Netwolf
Jag som har gått igenom alla bestämmelser och alla konstens regler har kunnat urskilja 3 olika tester: Självtest/Rapidtest och Antigentest och PCR-test.

Självtest köper du för 7 Euro på apoteken i Grekland. Dom i turistnäringen får hämta testet gratis för dom MÅSTE testa sig en gång i veckan.

PCR-test för 1500 pistoler MÅSTE du göra innan du far till Grekland.

Ett Antigentest för reseintyg kostar cirka 400 kronor. Det är inget test som man gör själv.

OBS! OBS! OBS! MEN: Helt plötsligt (igår kväll) beslöt Grekland att dessa billigare tester får användas av oss svenskar, trots att vi inte tillhör den gröna zonen i Europa! Svaret på denna test får man på 15 minuter.

Birgitta.

(som redan bokat ett antigentest på Vårdcentralen på Arlanda 3 timmar innan min avfärd till Kreta den 30 juni!)
Svara med citat
  #105  
Gammal 2021-06-19, 21:39
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Tack, Birgitta! Så roligt att läsa om dina öden och äventyr!
OM vi kommer iväg i augusti ska vi, definitivt, ta med vaccinkortet även om det är på svenska
Sköt om dig, ser fram emot att få läsa mer om din nästa resa! Var det möjligen Paleochora du ska till??
Catlady, som längtar så efter Grekland.......
Svara med citat
  #106  
Gammal 2021-06-20, 07:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Tack, Birgitta! Så roligt att läsa om dina öden och äventyr!
OM vi kommer iväg i augusti ska vi, definitivt, ta med vaccinkortet även om det är på svenska
Sköt om dig, ser fram emot att få läsa mer om din nästa resa! Var det möjligen Paleochora du ska till??
Catlady, som längtar så efter Grekland.......
Visst blir det Paleochora! Jag missade min vintervistelse där och längtar nu så intensivt dit.
Sen blir det några dagar i Chora Sfakion också, så lite båtluffning blir det.

Birgitta.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2021-06-20, 07:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Vi är många här som längtar till Grekland, men min längtan till Grekland är inte sååå stor. Om den skulle vara väldigt stor skulle jag ju kunna resa, precis som du gör. Inte låta alla tester och intyg låta hindra mig. Så du är en superkvinna!
För mig är det närmast så att det är så många ställen jag skulle vilja se i Grekland och nu har jag missat två år. Blääh. Men annars klarar jag mig bra.

Så nu är det så att det jag mest längtar till är DIN nästa resa till Kreta. Heja Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #108  
Gammal 2021-06-20, 10:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ett Antigentest för reseintyg kostar cirka 400 kronor. Det är inget test som man gör själv.

OBS! OBS! OBS! MEN: Helt plötsligt (igår kväll) beslöt Grekland att dessa billigare tester får användas av oss svenskar, trots att vi inte tillhör den gröna zonen i Europa! Svaret på denna test får man på 15 minuter.
Oj! Det var goda nyheter! Kollade f ö med Apollo och de har rabatt på PCR-test om man bokat med dom. 500:- på vårdkuriren.

/Netwolf
Svara med citat
  #109  
Gammal 2021-06-20, 13:37
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag som har gått igenom alla bestämmelser och alla konstens regler har kunnat urskilja 3 olika tester: Självtest/Rapidtest och Antigentest och PCR-test.

Självtest köper du för 7 Euro på apoteken i Grekland. Dom i turistnäringen får hämta testet gratis för dom MÅSTE testa sig en gång i veckan.

PCR-test för 1500 pistoler MÅSTE du göra innan du far till Grekland.

Ett Antigentest för reseintyg kostar cirka 400 kronor. Det är inget test som man gör själv.
Jeg er meget overrasket over at læse, at det er så dyrt at blive testet i Sverige. Her i Danmark er der mange testcentre over hele landet, hvor både quick- og PCR-tests er gratis. Man booker tid til PCR-testen, hvorimod der ingen tidsbestilling er til quick-tests. Antigentest skal man klare selv og koster DKK 269 på apoteket.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2021-06-20, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg er meget overrasket over at læse, at det er så dyrt at blive testet i Sverige. Her i Danmark er der mange testcentre over hele landet, hvor både quick- og PCR-tests er gratis. Man booker tid til PCR-testen, hvorimod der ingen tidsbestilling er til quick-tests. Antigentest skal man klare selv og koster DKK 269 på apoteket.
Ja, det är otroligt dyrt i Sverige!
Svara med citat
  #111  
Gammal 2021-06-20, 13:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Visst blir det Paleochora! Jag missade min vintervistelse där och längtar nu så intensivt dit.
Sen blir det några dagar i Chora Sfakion också, så lite båtluffning blir det.
Låter alldeles underbart!
Svara med citat
  #112  
Gammal 2021-06-20, 14:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg er meget overrasket over at læse, at det er så dyrt at blive testet i Sverige. Her i Danmark er der mange testcentre over hele landet, hvor både quick- og PCR-tests er gratis. Man booker tid til PCR-testen, hvorimod der ingen tidsbestilling er til quick-tests. Antigentest skal man klare selv og koster DKK 269 på apoteket.
Nu pratar vi/ni nog om två olika saker;

I Sverige lyder covid under smittskyddslagen, så OM man har sjukdomssymtom MÅSTE man ta ett PCR-test för att kolla om det är covid man har och alltså måste stanna hemma från jobbet etc. Det testet är gratis i Sverige också. Jag betalade i alla fall inget för det och jag känner ingen annan som har gjort det heller.

Däremot gissar jag att det PCR-test man tar för att kunna RESA till ett annat land är det som kostar pengar.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2021-06-20 klockan 14:10.
Svara med citat
  #113  
Gammal 2021-06-20, 15:03
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nu pratar vi/ni nog om två olika saker;

I Sverige lyder covid under smittskyddslagen, så OM man har sjukdomssymtom MÅSTE man ta ett PCR-test för att kolla om det är covid man har och alltså måste stanna hemma från jobbet etc. Det testet är gratis i Sverige också. Jag betalade i alla fall inget för det och jag känner ingen annan som har gjort det heller.

Däremot gissar jag att det PCR-test man tar för att kunna RESA till ett annat land är det som kostar pengar.

/kimmen
Årsagen til hvorfor man bliver testet har ingen betydning. Har man mistanke om, at man har Covid, skal man naturligvis lade sig teste. Det er gratis, uanset om man skal bruge resultatet for at påvise, at man ikke har Covid, til rejser eller i forbindelse med job, etc.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2021-06-20, 15:24
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Årsagen til hvorfor man bliver testet har ingen betydning. Har man mistanke om, at man har Covid, skal man naturligvis lade sig teste. Det er gratis, uanset om man skal bruge resultatet for at påvise, at man ikke har Covid, til rejser eller i forbindelse med job, etc.
Jag vet inte, men det kanske är olika regler där i Danmark och Sverige...?

/kimmen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT