Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-06-14, 23:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Härligt att läsa om ditt nya spännande liv där!
Jag har efter några år fortfarande svårt att tro att jag har chansen att kunna va här nästan hela året, 9-10 mån här och 2-3 i Sverige är det i dagsläget. Måste nypa mig många gånger emellanåt , det är bara så underbart
Kalo Kalokeri till er alla
Men 9-10 månader är ju jättebra!
Jag hade inte det valet...har inte råd med 2 boendekostnader, så mitt val var 12 månader i Sverige eller i Grekland, vilket ändå var ett lätt val!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-06-15, 14:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Yanna din familj kan väl komma till dig och du kan åka hem och bo ett tag hos dom, antar jag?
För mig skulle det nog funka. Äldsta dottern är ändå mycket i Barcelona hos pojkvännen och flyttar kanske dit för gott efter studierna. Så är det ju nuför tiden i vår globaliserade värld! På gott och ont kanske - det gäller att hålla kontakten!

Katitzi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-06-15, 20:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Ja Katitzi, jag är alltid välkommen till dem och de till mig! Jag har ju gott om plats!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-06-15, 21:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Fortfarande lite overkligt.

Det känns nästan som jag står i en vägkorsning och ska välja väg. Ena skylten står det "Turist" på, en annan står det "Fast boende" på! Med andra andra ord - jag nyper mig fortfarande i armen och får inte riktigt in i skallen att jag BOR här! Idag har jag iaf valt skylten "Fast boende" fast jag känner mig som både och! Det tar tid att mentalt bosätta sig. T.ex. inte restaurangbesök varenda kväll som när man är turist, om det inte finns ett skäl, tex att träffa någon vän. Men det ÄR skönt att inte jaga restauranger varje kväll!

Det känns mer lockande att vara kvar hemma...som igår och idag...

Igår installerade jag Photoshop för att kunna redigera bilderna jag la ut här på Kalimera, det tog sin lilla tid med det pysslet. Fick ju installera från gamla datorn via USB-minne, eftersom min lilla dator inte har någon CD-enhet.

Jag hann också ta en fika på stan med Git! Eller fika...det blev iste!

Idag har jag börjat läsa en av de böcker jag hade med mig, så härligt avslappnat och skönt i värmen! "Drakkvinnan" heter boken och utspelar sig på den grekiska ön Nisi (kan det vara Nisyros?), den är skriven av Jan Henrik Swahn. Boken handlar om att huvudpersonen i boken får erbjudande om att köpa det hus på ön som har öns vackraste utsikt och de vedermödor han har med grannar och att få huset beboeligt. Men huset kostar ju bara en spottstyver...och som det står i boken...mindre än en etta i Märsta!

Jag har också varit ute och shoppat linnen, något med ärm är inte att tänka på i den här värmen och jag hade för få linnen och för många topar med ärm!

Middag har jag ätit på takaltanen och det blev ungersk gryta som min hyrsvärdinna hade lämnat kvar i frysen, tack Elisabeth!

Yanna - passionär med invänjningstid!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-06-15, 21:29
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Jisses, jag är grymt avundsjuk! Tyvärr är det lååångt kvar till pensionen, det vore skönt att kunna hoppa ur ekorrhjulet och downsizea sig själv lite... Den här tråden var dock väldigt intressant, det föder nog drömmar hos många...!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-06-15, 21:59
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Ja Tramp, jag hoppas att det jag skriver kan få fler att våga ta steget jag tagit nu!

Yanna
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-06-15, 23:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Intressant Yanna. Kan förstå att det är ovanliga och kanske lite "svindlande" känslor du har inombords nu. Men förmodligen också spännande. Så tror jag nog att jag skulle ha känt.

Jag har ofta känt på våra resor att det är så trevligt att få botanisera i de lokala mataffärerna och färskvarumarknaderna. Tänk att få ge efter för frestelserna att köpa på sig lite mera av allt gott som finns att tillgå, och sedan sitta hemma på terrassen och njuta. Ibland känns ju det både godare och mysigare än att gå ut på taverna. Men som turist är man ju lite begränsad av tiden och kan inte ladda upp ordentligt i kylskåp och skafferi, och sedan fylla på med sina favoriter. Det är kanske något som du lever ut lite mera nu?

Mats
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-06-15, 23:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Mycket träffande, Masse!
Jag har egentligen aldrig varit mycket för att gå ut på restaurang..tycker sällan jag får valuta för sååå mycket pengar som det kostar. Undantaget är faktiskt de lokala små tavernorna som serverar riktig grekisk mat så som jag vill ha den! Då är det värt pengarna! Likaså att jag hellre slår mig ner på gubbfiket än på baren med sköna sofforna där drinken kostar skjortan jämfört med ölen på gubbfiket.
Att botanisera i affärerna tilltalar mig, kan gå ganska länge och "plocka på hyllorna", jämföra, försöka förstå vad det atår om varan, men även hitta fynd i manuella disken, som oliverna jag hittade och är såååå goda!
Jag har fyllt kylskåpet, men letar hela tiden efter favoriter...som oliverna....vill hitta den godaste fetan, den godaste yoghurten, honungen..osv...
Jag har mycket kvar att upptäcka ännu!

Yanna
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-06-15, 23:30
Ingerelsas avatar
Ingerelsa Ingerelsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Jag önskar dig allt gott!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-06-16, 09:59
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Yanna.. jag läser och avundas dig.. mycket..
Förstår att det fortfarande känns som ett äventyr. Förstår känslan när du går i butikerna och tittar på hyllorna vad som finns, vad det kostar, läsa vad som står på varorna, mm. Jag blev så glad att jag kunde läsa mig till salami på ett korvpaket sist vi var på Kreta. Har lite kläm på bokstäverna numera. Men från det till att lära mig grekiska.. njae.. blir bara de enklaste orden utöver de vanliga.
Jag förstår mycket väl att du hellre föredrar de enklaste fiken - barerna. De strandnära skippar även jag.. de flesta av dom. Alldeles för dyrt och opersonligt. Mycket trevligare, mysigare och billigare på de mindre uppe i stan. Och det finns ju ett gäng att välja på.
Förresten.. café Svea. Finns det kvar?

Monica S
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-06-16, 18:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Läste just i en annan tråd att Svea inte finns kvar längre. Så den frågan har jag redan fått svar på.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT