Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-01, 08:52
Femman Femman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Kefalonia i augusti

I år är det äntligen dags att återse Kefalonia. Senast jag var där var 1993. Då var jag där med småbarn i år är vi bara vuxna
Då det var ett tag sen så har minnet sviktat lite. Hur är det med bussar mellan Lassi och Argostoli? Är det 2-3 km mellan orterna?
Jag brukar ju vara i Grekland runt 3 ggr per år men i år blir det bara denna så ni kan tro att jag längtar, reser den 24/8.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-01, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Femman Visa inlägg
I år är det äntligen dags att återse Kefalonia. Senast jag var där var 1993. Då var jag där med småbarn i år är vi bara vuxna
Då det var ett tag sen så har minnet sviktat lite. Hur är det med bussar mellan Lassi och Argostoli? Är det 2-3 km mellan orterna?
Vet inte hur långt det är, men det tar mellan 20-30 minuter att gå till Argostoli från Lassi.

Det går buss. Du kan se vilka rutter som finns på ön på denna bild.

Här är en länk till KTEL på Kefalonia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-03, 20:47
Femman Femman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Tack för hjälpen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-04, 10:03
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Kul att du ska besöka Kefallonia!
Ja, det tar 20-30 minuter att gå, beroende på var ni ska bo i Lassi. Vägen är väldigt trafikerad nu eftersom det är högsäsong men jag gillar ändå att gå, inte minst för den fantastiska vyn mot havet när man går backen upp (eller ner!).

Bussarna håller tidtabellen och det kostar 1,80 euro att åka per person (mellan Lassi och Argostoli). Det går även bussar från Lassi (Argostoli) till flygplatsen och flera fina badstränder där.
Kan varmt rekommendera Ammes där Tropicana har ett antal stolar längst till vänster. Deras snackbar erbjuder en otrolig vy ut över havet och Melina som jobbar där har svart humor. Säger hon. En kväll med solnedgången och lite pitabröd med hummus är inte dumt.

Hoppas ni får en fantastiskt fin vistelse!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-04, 12:14
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Vi ska också till Kefalonia i slutet av sept. Vi har varit på östra sidan många gånger men i år planerar vi att segla runt ön, med många stopp under en dryg vecka.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-04, 13:36
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Hej,

Jag har bott många ggr på norra sidan av Lassi, och det tar MAX 20 minuter att gå in till Argostoli. Bor man i södra delen kan det ta en halvtimme. Men det beror även det på hur man räknar. Är det torget man mäter till...? (Vi har iaf gått med barnvagn ända från hotell Dionysos på höjden i södra Lassi och in till torget på 30 min).
Hurusom så bör man passa på att ta sig upp mot berget i Lassi och gå in mot Argostoli via den lilla vägen. Den vyn är som att gå rakt in i ett vykort. Där ser man alltså "andra sidan" av Lassi mm...Fantastika vyer! . OM ni ej hittar rätt väg upp, fråga på någon av de supermarkets som ligger söderut i byn.
Vi brukar alltid gå in till stan, och sen ta en billig taxi tillbaka på natten.

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-04, 13:50
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Vi ska också till Kefalonia i slutet av sept. Vi har varit på östra sidan många gånger men i år planerar vi att segla runt ön, med många stopp under en dryg vecka.

Tjena,

Missa inte att gå in vid Mounda bay i söder. Stranden är 3 km lång och hela området är mycket rofyllt. På västra sidan är ju Assos värt ett besök, alla dagar i veckan!

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-04, 15:31
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Missa inte att gå in vid Mounda bay i söder. Stranden är 3 km lång och hela området är mycket rofyllt. På västra sidan är ju Assos värt ett besök, alla dagar i veckan!

Kollade upp Mounda, o där finns 2 mindre platser för nattankring. Men vi ska testa. Vi seglar säkert in i Assos, osäkert om vi stannar över natt. Vi gillar mest mindre byar och att ankra i små vikar där vattnet är klart
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-04, 16:26
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Hej,

Assos är i sanning en riktig pärla. Det är bara en liten by och det var inte speciellt många turister där vi vi var på besök mitt i juli för 2 år sen.

//Conny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-04, 16:52
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej,

Assos är i sanning en riktig pärla. Det är bara en liten by och det var inte speciellt många turister där vi vi var på besök mitt i juli för 2 år sen.

//Conny
Då blir det garanterat Assos, kanske nattstopp bara det inte blåser nordväst
Bra tips, tack Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-04, 17:08
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Då blir det garanterat Assos, kanske nattstopp bara det inte blåser nordväst
Bra tips, tack Conny
Hoppas vindarna är med er då .

Berätta gärna lite om intrycken oxå!

God tur!
Conny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-04, 17:41
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hoppas vindarna är med er då .

Berätta gärna lite om intrycken oxå!

God tur!
Conny
Det ska vi försöka göra. Som det ser ut i nuläget blir det i månadsskiftet sept/okt.
Vi har seglat i Joniska området i många år, men aldrig gått "utsidan" av Kefalonia så det ska bli intressant
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-04, 18:22
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Det ska vi försöka göra. Som det ser ut i nuläget blir det i månadsskiftet sept/okt.
Vi har seglat i Joniska området i många år, men aldrig gått "utsidan" av Kefalonia så det ska bli intressant
Hoppas att ni blir nöjda .
Kefalonia är min/vår favoritö. Joniska området likaså .

Dock har vi iofs ej sett hela "utsidan" av Kefalonia ännu.

//Conny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-06, 17:52
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Om ni är på östra sidan av Paliki-delen (där staden Lixouri ligger), så besök Platia Ammos (söder om Petani - som ju är fantastiskt vackert men så här års väldigt packat med besökare) som man bara kommer till via båt.
Även Porto Atheras, norr om Petani är vackert omslutet av höga kullar och fint (går att ta sig dit via bil).
Hoppas ni får en härlig seglats!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-06, 19:10
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Åsalov Visa inlägg
Om ni är på östra sidan av Paliki-delen (där staden Lixouri ligger), så besök Platia Ammos (söder om Petani - som ju är fantastiskt vackert men så här års väldigt packat med besökare) som man bara kommer till via båt.
Även Porto Atheras, norr om Petani är vackert omslutet av höga kullar och fint (går att ta sig dit via bil).
Hoppas ni får en härlig seglats!
Vi kommer att ta god tid på oss att gå runt och Lixoouri verkar skyddad från vågor. Utsidan dvs västra sidan är helt öppen o då bestämmer hav, vågor o vinden vart vi kommer o var vi kan stanna. Vi ser fram emot en så pass kort tur med gott om tid.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-08-08, 10:23
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Hej! Jag vill komplettera med att vill man inte gå eller åka taxi så går det en stadsbuss från Argostoli till Lassi t.o.r. I övrigt är inte busstrafiken på ön något att rekommendera. Väldigt få turer som går.

Panakakis som varit på Kefalonia sedan 1992 och därefter 26 gånger.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-08-08, 10:33
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Hej! Jag vill komplettera med att vill man inte gå eller åka taxi så går det en stadsbuss från Argostoli till Lassi t.o.r.
Kanske du har tiderna när dom går också , t ex hur tidigt de börjar gå?
Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
I övrigt är inte busstrafiken på ön något att rekommendera. Väldigt få turer som går.

Panakakis som varit på Kefalonia sedan 1992 och därefter 26 gånger.
Vad jag kan se på bussturlistan går det buss till ganska många platser, okej inte flera ggr om dan men visst kan man se sig om en del på ön genom att ta bussen. Missade det när jag var där för några år sedan men får ta igen det någon annan gång. Därför är det bra att vi som tar buss istället för eget fordon är med och bidrar med diverse tips vi också.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-08-08, 16:35
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Busstidtabeller hittar man här:
https://www.ktelkefalonias.gr/en/2-5-20-5-2018

De gäller för 2019 trots länknamnet!

Vi brukar hyra bil under kanske två veckor och åker resten av sommaren buss och det fungerar bra.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-08-10, 16:17
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Åsalov Visa inlägg
Busstidtabeller hittar man här:
https://www.ktelkefalonias.gr/en/2-5-20-5-2018

Ja och det är fantastiskt vad många platser och orter bussarna från Argostoli går till (fram och tillbaka, en del flera ggr per dag och dessutom dagligen) Inget jag är bortskämd från många andra öar och då har jag ändå transporterat mig runt med buss på en hel del öar!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-08-10, 08:48
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Kefalonia i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Kanske du har tiderna när dom går också , t ex hur tidigt de börjar gå?


Vad jag kan se på bussturlistan går det buss till ganska många platser, okej inte flera ggr om dan men visst kan man se sig om en del på ön genom att ta bussen. Missade det när jag var där för några år sedan men får ta igen det någon annan gång. Därför är det bra att vi som tar buss istället för eget fordon är med och bidrar med diverse tips vi också.

Jag kan svara så här. Kefalonia är en stor ö och vist går det bussar över ön men själv har jag haft bil alla gånger jag besökt Kefalonia och har kört på ön mer än 2500 mil och det är mycket sällan man möter en buss i linje trafik. Däremot har många resebolag rundturer på ön och det är lättare att följa en sådan tur. Det enklaste är ju att hyra en bil några dagar för det är mycket att se.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT