Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-16, 17:35
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Rethymnon.

Tjenare på er !!

Nu tänkte jag härja lite på detta forum. Har precis kommit hem från en underbar vecka i Platanias. Så naturligtvis vill man bara tillbaka till kreta. Fast jag börjar fundera om man skulle åka till Rethymnon nästa år? Vad säger NI ??? Nog ingen som avråder mig ni är nog riktiga Rethymnon älskare.
Kan ni rekommender något bra hotell. Viktigast för oss är närheten till stranden och att det finns pool. Några bra resturanger ska också finnas i närheten men att själva "storstan" är en bit bort gör inget. Blir billigare så mindre shopping. Sen om ni har nått intressant att berätta om Rethymnon vad man bör se,utflykter ja allt är av intresse. Jag väntar med spänning...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-17, 12:03
ebba-lotta ebba-lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 41
Standard Sv: Rethymnon.

Hej
Klart ni ska prova "Remman" nästa gång. Jag har varit där en massa gånger under 25 år. Fast vi åker till andra ställen oxå. OM vi är stadda vi kassa så bor vi på Ilios Beach. Ligger precis lagom långt från city. Fint o frächt hotel med jättetrevlig personal. Och tvärs över gatan ligger stranden. Väldigt mycket trafik när man ska över dock.
I samma hus ligger en ganska enkel krog som heter Europa (tror jag) jättegod mat om man inte orkar gå in till stan. Eller som lunch ställe.
Gamla stan är helt fantastisk med trånga gränder och många mysiga krogar.
Jag vill varna för hotel Theo som ligger nära Ilios. Där bodde min dotter och en vännina för några veckor sedan och dom blev väldigt illa bemötta och dessutom bestulna på rummet. När dom berättade det för hotelmanagern blev han hotfull.
Hamnen är oxå värd att nämna. Dyrt och inte alltid den bästa maten men den mysigaste atmosfären. En liten krog som heter Knossos kan jag rekomendera.
Jag åker ner om 2,5 vecka och längtar så. Vi fick inget rum på Ilios denna gången för vi var hänvisade till ving så vi ska testa Lefkoniko sands. Hoppas det lika bra.
lite info blev det
ebba-lotta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-17, 13:44
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Rethymnon.

For de som har bodd på Marilyn med havutsikt, er det mye trafikkstøy?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-17, 13:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Det finns ett litet trevligt lägenhetshotell som heter Melitti(fritidsresor),rekommenderas varmt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-17, 14:43
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Rethymnon.

Var inne og så på Melitti som så bra ut Det er vel ingen havsutsikt fra noen rom?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-17, 14:48
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Viss havsutsikt från rummen som har balkonger mot gatan,och från de rum som ligger högst upp in mot poolen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-17, 21:15
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Rethymnon.

Tack för eran information. Ska gå in och kolla på era rekomendationer. Vet inte om man ska åka redan i juni eller ta en höstresa som vi oftast gör. Börjar mer och mer vara inne på att prova Rethymnon. Alltid kul med lite nya ställen ..bara man håller sig till Kreta..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-18, 09:11
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Rethymnon.

Hej och välkommen i gänget!
Du behöver inte tveka längre! Det är klart att du ska till Rethymnon och bo på hotell Ilios Beach.Läget är utmärkt med några meter till havet och nära till centrum och gamla stan.Jättetrevlig personal och välstädade rum.Du kan välja att bo i huvudbyggnaden med strålande utsikt över havet.eller bo i annexet där det är lugnare och mindre morgonsol.Nära till butiker,bageri och matställen. Intill hotellet finns Europe där det är lagom att äta lunch. Går du gatan mot stan har du rest. Dionissos med utmärkt mat. Går du i riktning från stan har du närmast rest. Birais, Dome Mfl. med alldeles utmärkt mat.Gå ett tag till åt samma håll kommer du till Manolis där du blir bjuden på allehanda drycker. (Manolis har Reth.största mustach). Jag har själv bott på Ilios sjutton gånger och trivs bara bättre och bättre.Ska du resa till våren så är det bäst att boka redan nu. (Det har jag gjort till i maj 2008).Gå in på www.fritidsresor.se och klicka dej fram till Reth.OBS att du har gratis solstolar om du bor på Ilios. I övrigt finns det hur mycket som helst att göra i Reth.och dess omgivningar.

Hälsningar aake.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-18, 09:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Måste bara få nämna en alldeles förträfflig restaurang,Stellinas,ligger på huvudvägen borta i Missiria,de har alldeles underbara friterade zucchiniblommor,och massor av annat smått o gott.Kul att se att Ni bokat Aake,då ses vi nog till våren.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-18, 09:39
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Rethymnon.

Hej igen.
Ska du boka Ilios till våren så får du snabba dej. Har varit in och kollat och det finns bara ett fåtal lägenheter kvar.

aake
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-18, 09:46
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Rethymnon.

Vi var i Rethymnon for mange år siden og den gangen var det "mye" trafikkstøy for rom med havsutsikt på Ilios. Trafikken er vel ikke blitt mindre i dag?? Hva med trafikkstøy på Meletti?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-18, 09:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Ingen störande trafik på Melitti,ligger ju en liten bit in från Ari Velouthi(strandvägen).Har även bott på Marilyn,ingen störande trafik att tala om där heller,trafiken som ska upp till huvudvägen svänger ju av från srandvägen närmare staden.

Senast redigerad av Athanasia den 2007-09-18 klockan 10:00. Anledning: Glömde..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-09-18, 10:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymnon.

Vi gillade också Ilios Beach där vi bodde en vecka i april 2006. Jättetrevlig personal och så fint rum med terass. Vi bodde in mot poolområdet alltså mot den fina gården och det var vi glada för då det var mycket trafik utanför. Perfekt läge annars.

..sen gillar jag Chania området bättre än Rethymno, men det är kul attt ha varit där också!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-09-18, 14:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Och låt för allt i världen inte nån stor fågel i bur avskräcka Er för att besöka Manolis restaurang.Det är många år sen den försvann.God mat ,lagad av hans fru Maria.Bl.a Stifadon är underbar..

Senast redigerad av Athanasia den 2007-09-18 klockan 14:42. Anledning: Tillägg..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-09-19, 00:40
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Rethymnon.

Hej!
Ilios Beach såg toppen ut. Fast det stod för dig som reser utan barn . Vi har en son på 8 år som ska med. Den andra sonen som är 16 år hängde faktiskt med till Platanias men jag tror han åkt klart med oss vuxna. Nu anser han att kompisarna är häftigare resesällskap. Fast det är bara vad han tror, morsan är rätt cool ......eller så är det bara vad jag tror.
På tal om hotellet måste vi åka från Stockholm för att bo där. Tyvärr har vi bara Apollo att boka via om man ska åka från Kallax, Luleå.
Så om någon åkt till de hotellen Apollo har kanske ni har ett förslag på ett bra hotell.
Storleksmässigt hur stort är Rethymnon om man ex jämför med Chania eller Platanias?
Bor man i en större stad får man nog räkna med lite ljud av trafiken. Men har man en storsnarkare bredvid sig så är man van men lite störande oljud.
Resturangerna ska jag notera upp.
Har som sagt varit på Chania kusten tidigare resor till Kreta. Älskar att vara där. Säkert kort på en lyckad resa,men man ska våga förnya sig...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-09-19, 00:51
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Rethymnon.

Hej igen!!

Ser att många hotell ligger i Platanes. Så jag funderar hur stort eller litet är det stället??
Finns det bra med resturanger,affärer där??
Tänkte om man kanske inte vill åka in till Rethymnon varje kväll.
Nä nu ska jag sluta nattsudda.
God natt...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-19, 06:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Har aldrig bott i Platanes,men det ligger inte långt från Rethymno,så taxi in kan inte bli dyrt.När vi åkt igenom har jag sett ganska mycket restauranger,shoppingen har jag ingen aning om.Om Du läser om Kreta i "öarna" här på sidan får Du kanske lite hjälp.Lycka till!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-19, 06:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rethymnon.

Har inte siffrorna exkt i huvudet men Rethymnon har kanske 20-25 tusen innevånare och många fler visats där under turistsäsongen. Chania är något större gissar igen på 35-40000. Här bor färre turister i staden. Charterhotellen ligger utanför. Rätta mig om befolkningssiffrorna den som vet exakt och slutligen har Heraklion runt 75-80000.

Beträffande Rethymnon passerar många tusen bilar efter strandpromenaden varje dag. Under högsäsong är strandpromanden inne i stan avstängd kvällstid. Visst är det störande med trafiken både när man ligger på stranden och på hotellens balkonger. Många nyare hotell har välisolerade fönster. Jag har själv varit i Rethymnon många gånger under 80, 90 och senast i början av 2000-talet. Trevligare resmål finns för en 8-åring och vissa perioder under sommaren är det farliga underströmmar och badförbud på stranden. Många turister har drunknat här. Vill ni resa till en relativt stor ort med många turister och ett varierat mat och nöjesutbud är Rethymnon ett bra val. Annars finns det många andra orter att välja bland som passar en 8-åring bättre.

Visst vet ni att Pite havsbad öppnat ett förträffligt boende på Arlanda Rest and Fly där vi norrlänningar och många andra resenärer fått ett billigt och mycket fräscht övernattningsalternativ som gjort det enklare och billigare att övernatta. Inrikesflyget är numera också betydligt billigare och hela den grekiska övärlden ligger öppen för den som vill botanisera bland alla pärlor. Lovar att det finns många underbara platser att upptäcka för en 8-åring och även för er föräldrar. Köp Jannes Kalimera Mera och låt er inspireras.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-09-19 klockan 07:00.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-09-19, 07:09
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Sen nya vägen blev färdig så svänger de flesta bilarna av från strandpromenaden i höjd med Lefkoniko-hotellen ,så bor man en bit bort från staden så blir man inte störd av trafiken.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-09-19, 07:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rethymnon.

Rethymno ca 40.000 inv.,Chania ca.80.000 inv.Och kan även tillägga att under våra sammanlagt 5 veckor i Rethymno i år så hade vi röd flagg sammanlagt 5 dagar....(härligt)

Senast redigerad av Athanasia den 2007-09-19 klockan 07:24. Anledning: Tillägg..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT