Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-25, 20:45
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Mykene

Jag är ingen riktig favorit av "grus o gnejs" men idag blev jag lite imponerad av denna plats. Så välbevarad och så mycket information. Vad säger ni andra om denna plats ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-25, 23:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Mykene

Hej Spizeman,
Jag är i och för sig väldigt förtjust i "grus o gnejs" (gillar arkeologi) men Mykene är verkligen väldigt speciellt. Jag har haft förmånen att under åren få se många av de "stora" siterna i Grekland, både på fastlandet och på öarna och Mykene är definitivt STORT. På somliga av dessa platser kan man verkligen känna "historiens vingslag" mot kinden! Som till exempel Delfi, Olympia, Delos, Dodoni, Ireon, Epidauros, Korint och Festos. Finns så många fler, även på de platser som dagligen under turistsäsong är helt "nedsprungna" av turister finns fortfarande något kvar av de som kom dit för att dyrka sina gudar. Visst är det fantastiskt att de kunde bygga dessa enorma platser och palats med endast handkraft plus åsnor och ett och annat rep/talja och block. Mykene är lite speciellt, när man går in under Lejonporten ändras något i atmosfären runt en och likaså när man går ner i vad de tror är Klytaimestras och Aigistos grav. NÅGOT finns kvar! Mykene var ju också ett samhälle inte "bara" en kultplats.
Så, om du gillade Mykene rekommenderar jag dig att ta dig till Delfi! Det tar fullständigt andan ur dig! Magnifikt!
Ha en skön höst!
Catlady, som nu vill tillbaka till Delfi också!!!!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-26, 01:18
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Mykene

Härligt att läsa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-26, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Mykene

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Vad säger ni andra om denna plats ?
Har tyvärr inte varit där. Finns på min bucket list.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-26, 12:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mykene

Var där med en grupp turister lika enormt överhettade som jag 1965, så jag missade nog en massa information. Sedan dess har jag varit in i en mindre variant av Atreus gravkammare, i närheten av Nestors palats norr om Pylos.

Man har säkert större behållning av de historiska platserna om man har en bra guide eller har läst på innan.

Vill gärna understryka att Delfi är fullständigt fantastiskt. Vi sov i bilen på en parkering och vaknade vid att solen gick upp mellan bergstopparna, i morgondis, sen såg man gradvis mer och mer av bergen och dalarna ner mot havet vid Itea, med oräkneliga olivträd ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-26, 21:22
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Mykene

Vi var till Mykene i söndags och instämmer att det är verkligen något extra speciellt!Det är mäktigt! Hur har de kunnat bygga sånt och hur kan det än vara så välbevarat?Och dessa enorma stenblock!
Och att stå under Lejonporten och sakta promenera in!
Vi besökte också under helgen Palamidi i Nafplion och Nestors Palats i Chora.
Tidigare har vi varit till Ancient Korinth,Ancient Messini,Epidavros,Olympia.
Alla dessa platser har "något"!
Delfi skulle vi till i somras men den heta sommaren gjorde att vi ändrade planerna,får bli nästa år och då ska vi ha tid att utforska allt där.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-27, 22:03
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Mykene

Det förvånar mig att så få verkar att ha varit på denna plats. Och att jag blev så imponerad. En plats jag verkligen kan rekommendera, även för oss som inte gillar "sten, grus o gnejs. Hoppas många får tillfälle att besöka denna välbevarade plats. Enkelt att kombinera med Nafplion
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-28, 06:14
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Mykene

Jag och en kompis besökte Mykene, Korinth, Epidaurus mfl platser i mitten på 70-talet och visst är det mäktigt att gå genom Lejonporten. Vi besökte även Delfi, helt fantastiskt. Sen dess är jag fast för sten, grus och gnejs. Jag försöker alltid hitta någon plats för att uppleva historiens vingslag.

Marilene
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-28, 08:15
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Mykene

Vill man göra det enkelt för sig, kan man åka en rundresa på fastlandet med Temaresor och besöka många av de antika platserna, som nämns här i tråden. Jag gjorde det på våren för några år sedan och glömmer det aldrig! Den kunniga guiden Helena är norsk/grekiska och bor i Aten. Platser som berörde mig särskilt är Delfi och Akropolismuseet. Vi var även i Mykene, men det var massor av skolklasser där samtidigt, så upplevelsen blev nog inte riktigt vad den kunde ha varit.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-28, 13:33
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Mykene

En gång för mycket länge sedan, så besökte jag alla de stora arkeologiska lämningarna på Peloponnesos. Jag var ung och det var en upplevelse för livet. För att få ut mesta möjliga av en resa mellan Mykene, Epidavros, Delfi osv. är det nog en stor fördel att vara påläst och utrustad med viss fantasi och inlevelseförmåga. Gott om tid är ett måste, annars blir det lätt ytterligare en sevärdhet/stenbrott som bara ska avverkas.
Peloponnesos finns på min bucket list (jepp, jag har en sån... och den är lång...) och jag planerar att återvända dit inom några år och då under en längre tid i lågsäsong.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT