Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-21, 12:11
J&K J&K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Bästa boendet i Loutro?

Hej!

Vi åker till Kreta första veckan i juni och har siktat in oss på södra Kreta och Loutro. Ett par frågor om byn:

Vilket är det bästa och mest prisvärda boendet i Loutro? Vad ska man räkna med att betala per natt (2 pers)?

Vart äter man bäst?


Är det en chansning att ta båten tillbaka samma dag som man flyger hem - hur ofta ställer de in båtturen?

M v h
J&K - södra Kretadebutanter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-21, 12:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Inledningsvis, visst kan turisten bli inblåst på Loutro, det förekommer, men då brukar det alltid gå att mot ersättning bli fraktad till Chora Sfakion med en snabbgående båtcharter. Dessa öppna små båtar har jättemotorer och avverkar sträckan på sådär fem minuter.

Boendet ja, vi tager oss alltid boende på Hotel Porto Loutro. (Egen hemsida) De har två hotell, ett just nere vid stranden i bukten, och så ett beläget just ovanför hamnpiren. Pris? Tja, en förhandlingsfråga, men vill minnas att vi betalade sådär 35-45 € någonstans inkl frukost och AC.

Mat nu, ja alla tavernorna i byn har mat av god klass och det är bra priser.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-21, 12:41
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Hej,
i april var jag två veckor i Loutrou och Sfakia.
Vi bodde på Madares och det var mycket billigt och jäkligt trevligt.
Maten är bra var du än äter och jag tror inte du behöver bli besviken någonstans. Vill inte lämna någon uppgift på matställe utan gå enbart på din känsla och ät där det ser extra läckert ut för stunden.

Vad det gäller båten är det en chansning, det kan blåsa rejält och jag skulle inte chansa så. Trots att jag är ganska glad för chansningar.

Hälsa dom på Madares från mig, vi var de första gästerna i år, hälsa även Alison på Hotel Loutro. Hon håller på och gör en kokbok som heter -Step by step av Allison. Hon frågade om jag ville bli delaktig!

Paul
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-21, 14:48
J&K J&K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Tackar så mycket för snabb info!

Porto Loutron (I) hade endast ett rum kvar och det skulle kosta 65 euro natten, vilket kanske är lite överpris då? Testar Madares också och ser vad de har att erbjuda.

Kanske har ni även förslag på boende på gångavstånd från bussterminalen i Chania? Anländer sent första kvällen och får vänta till dagen därpå för vidare resa mot Loutro.

Kristofer
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-21, 14:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Vi har ett par gånger tagit oss boende på Hotel Omalos i Chania. Hotellet ligger vägg i vägg med bussterminalen. Prisläget var i våras cirka 40-50€ någonstans.
Rent och snyggt. Frukosten ingick ej, men det fanns kaffe att köpa i receptionen.

Hiss fanns, men densamma kanske mera vore lämplig som garderob för en mikrob...

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-23, 09:28
J&K J&K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Tack för tipsen! Inbokat är nu en natt på Omalos i Chania följt av sex nätter på Madares (€35) i Loutro istället. Vi ser också fram emot att få det jäkligt trevligt, vilket jag inte tvivlar en sekund på att det kommer bli!

J&K
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-23, 10:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Så sant, beroende på när ni landar på Chania Airport så finnes numera hyfsat med möjligheter att företaga resan in till Chana Bus terminal med lokalbussen.

Taxi vill ha dryga 20 € för turen, medan bussen betinga pris av endast ett par Euro per styck.
Tidtabell; Chania - Chania Airport:
05.45, 08.15, 14.40, 18.30, 20.30
Chania Airport - Chania:
06.40, 09.30, 15.40, 17.25, 21.20




Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-30, 09:23
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Bästa boendet i Loutro?

Hotel Daskaloiannis, ikke langt fra fergekaien, har denne sesongen åpnet i ny drakt. Rommene er pusset opp i en litt eksklusiv gresk stil.

Og her får du også havutsikt fra balkongen. Et veldig flott sted som jeg varmt kan anbefale.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT