Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-06, 16:09
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Berätta om Plakias med omnejd

Plakias känns mycket spännande, ännu har inte så många vistats där och förutom det som redan skrivits kanske det finns mer ni kan berätta, ni som varit där?

Berätta för mig om utbudet av tavernor och barer, vilka ska man definitivt besöka och vilka behöver varningsflagg?

Byarna runt omkring, Sellia, Mirthios, Mariou, Lefkogia m.fl, strosa runt och sedan äta i miljön med lokalbefolkning känns tillräckligt för ett dagsbesök. Eller är dessa byar bara trista?

Möjlighet att ta sig ut med båt till t.ex Chora Sfakion eller annan kustby, trafikerar något rederi öst-västlig riktning regelbundet?

Alternativ till frågorna ovan är om bussnätet ger möjligheter att göra dagsturer i området?

Jag har hört sägas att det som vanligt kan vara väldigt blåsigt på södra sidan, minns alltför väl en oerhört blåsig vecka i Paleochora 2008. Hur brukar vinden bete sig i månadsskiftet juni-juli? Vill kunna spendera mycket tid på Plakias strand utan att bli sandblästrad.


/ Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-06, 17:44
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Vi ska också åka dit, så vi vill veta lite i förväg, väntar med spänning på svar på ditt inlägg.

Carina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-06, 17:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Kalimeravännerna Bocina kommer säkerligen att framöver giva er en fullödig information om Plakias, detta enär de har hus i byn.

Vi kunna dock varmt rekommendera Plakias som vi bevistade förra året under askmolnet. I April/Maj fanns det ingen lokalbuss från Chora Sfakion, så det fick då bli en taxi. 50 € kostade den färden, och vacker väg var det.

I Plakias är det ganska så trivsamt med ett antal tavernor längs stranden samt en del butiker. Stränderna är fina och mycket badvänliga. Det finnes därtill ett stort utbud av prisvänliga Hotel.

Prisnivån på såväl boende som tavernor är gynnsam sett ur turistens vinkel.

Någon båtförbindelse mellan Plakias och Chora Sfakion finnes icke såvitt vi vet. Möjligen i högsäsong. Bussförbindelserna från Plakias äro lite glesa, men de finnes. Vägen från Plakias till Rethymno är vidunderlig vacker med djupa raviner och serpentinvägar över bergen.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-07, 16:21
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Det finns väl moppeuthyrare hoppas jag.

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-16, 16:26
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Plakias besökte vi för precis ett år sedan.
Orsaken var framförallt att vi lär oss känna sydkusten från väster till längst i Öster. Plakias var en av många vita fläckar.
Vi älskar Paleochora och Mirtos, gillar Sfakia och fördras med många andra sydkustorter, se det vad som skrivs i detta ljuset.

Det fanns några ställen som lagade jättegod mat, de låg inte längs med kusten utan på andra sidan gatan.
Orten upplevde vi som långsmal och i juni var det lugnt. Alla var i stort sett mycket vänliga bortsett (vilket jag upplever som otroligt ovanligt) en krögare som hade ett fantastiskt vackert ställe utmed vattnet. Han hälsade inte sina gäster på ett snyggt sätt och serverade inga bra grejor, inte denna dagen i alla fall. Veckan kändes inte som brukligt för oss.

När vi kom hem så var vi i vanlig ordning överlyckliga efter EN KRETA-VISTELSE, men tänkte att vi inte kommer återvända.

I dag är det annorlunda, utflykterna som med lätthet gjordes från Plakias var fantastiska: klostret, bergen, de små byarna i närheten mm.
En underbar sak som vi gör är att varje morgon åka till en by eller Taverna i området och osett beställa in frukost. Man kan få de största överraskningar, men upplevelsen är 100%. Alla möten, alla upplevelser, all vänlighet och all njutning kan inget Hilton i världen konkurrera med.

Som helhet: det blir jättebra i Plakias och kolla in omgivningarna. Ni kommer att längta dit framöver, är det stor risk för.

Paul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-02, 23:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
I dag är det annorlunda, utflykterna som med lätthet gjordes från Plakias var fantastiska: klostret, bergen, de små byarna i närheten mm.

Som helhet: det blir jättebra i Plakias och kolla in omgivningarna. Ni kommer att längta dit framöver, är det stor risk för.

Paul

Tackar för detta! Vi kommer att ta sikte på omgivningar som jag antar att ni gjorde. Tror inte vi kommer att bli besvikna, det vi kan göra norr om, samt sidledes Plakias kommer att vara guld värt, via vattnet verkar det vara rätt tunnsått. Undersökning med eventuell lokal arrangör kommer att inledas på plats (ex.vis eventuella tillfälliga båtutflytsmål).

Någon annan som har färska personliga erfarenheter av Plakias?


/ Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-05, 23:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Har nu även gått igenom äldre inlägg som handlar om Plakias (med omnejd). Erfarenheter av tavernor som ni andra har är värdefulla även om de färskaste är från i fjol. Har tagit del av taverna-tips från ett engelskt forum som gett en del info. Det tycks dock som om britter har en del udda sätt att uttrycka sina betyg av tavernor. T.ex irriteras någon person av att grekisk sallad "inte serveras med sked" på i stort sett alla tavernor i byn. För att inte tala om hur de beskriver och recenserar hotellens standard, skick och framför allt köksutrustning.

Nåja, jag ska inte generalisera, jag har förstått att tavernorna närmast vattnet verkar innehålla tvivelaktiga inslag. Några namngivna tavernor tar jag till mig särskilt. Och byar runt omkring verkar innehålla bra matställen, utflykter till t.ex Mirthios kommer att verkställas.

Att byn enligt någons beskrivning kanske inte har så genuina inslag som vi "nördar" (vi som ständigt söker genuinitet i alla betänkliga former) kan tycka vara roligt att få uppleva tar jag med en nypa salt. Vänlighet och charm bland både människor och byns egen själ är viktigare.

Upptäckarradarn kommer att vara trimmad, kalibrerad och ödmjuk.


/ Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-06, 01:01
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Tycker nog att de flesta tavernorna håller hög standard. Har nog inte någon dålig erarenhet av någon!

/Kerstin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-06, 07:35
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det tycks dock som om britter har en del udda sätt att uttrycka sina betyg av tavernor.
Jeg vil ikke mene noe om britter generelt, men de to engelske fora jeg følger som begge er spesifikke om Kreta, gir meg et klart inntrykk av at de er generelt negative til mye, kanskje til og med det aller meste og bruker mye av sin tid til å beklage seg. Dette er for det meste britter som er bofaste her (ex pats), og selv om jeg har mine meninger om hvorfor deres holdninger er som de er så velger jeg å holde det for meg selv. Har diskutert dette "fenomenet" med min sønns samboer som er engelsk, og hun støtter meg i mine "teorier"!
Jeg leser på disse fora, men ser liten grunn til å delta i de fleste av deres diskusjoner!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-06, 11:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Vad jag har förstått av både det brittiska Plakias-forumet (nej, ger ingen länk dit här) och av andra websiter så lär det finnas en mängd britter i Plakias. Både bofasta och de som s.k. "regulars" kommer dit år efter år. Därför har jag gjort den bedömningen att deras tavernaåsikter inte ger mig något nämnvärt då de ibland är för bekanta med ägare och kockar, och ibland, som sagt har åsikter som handlar om allt annat än matkvaliteten.

Därmed generaliserar jag inget om britters sätt att semestra, vi kommer i alla fall att få avgöra var vi vill äta på egen hand även om vi tidigare har varit fega i valen.

Plakias lär ha varit resmål för engelsk charter under flera år.


/ Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-06, 20:00
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Berätta om Plakias med omnejd

Hej!

Vi stannade i Plakias 2 nätter mot slutet av vår bil-luff i maj förra året. Att vi valde platsen berodde på närheten till Preveli beach. Vi bodde på västra sidan av orten, och det syns på bilden nedan. Första kvällen hade vi redan ätit, och satt på balkongen, när vi hörde mycket ljud från många gäster på en taverna precis väster om oss. Nästa kväll gick vi givetvis dit, och förstod genast varför där var så mycket folk . Men givetvis kommer jag inte i håg vad det hette.......
Fler bilder finns i albumet: Kreta i maj 2011 i min profil.



Abi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT