Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-29, 18:02
Annika68 Annika68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 4
Standard Gavdos?

Hej,

Vid årets resa t Kreta tänkte vi även besöka Gavdos. Jag hittar inte särskilt mycket info om ön o funderar på hur länge man ska vara där. Att inte övernatta känns lite väl kort. Jag funderar på om vi ska komma med måndags båten, då man kommer fram vid lunchtid, och sen åka vidare på onsdags morgonen. Är det för lite?

Jag har kontaktat några boende alt och de som svarat är "Consolas Gavdos studios". Någon som känner till deras boende?

Andra tips om Gavdos?

Tack på förhand,
Annika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-30, 06:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Gavdos?

Marianne, Mrwalker med fler som varit på ön kan svara på detta bättre än jag, som bara blickar på den från Paleochora, Loutro och Sfakia.

Har man 3 barn i den åldern tror jag med förvisso stor sannolikhet att måndag till onsdag är för långt besök på Gavdos. Stanna hellre längre i Loutro där man har kanot/kajakuthyrning och fin badmiljö.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-30, 11:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gavdos?

Ofta behövs det mer än några timmar på en plats så jag tycker att ni ska stanna där ett par nätter. Nu vet jag inte hur gamla era barn är men de flesta barn brukar hitta saker som de gillar även på en liten plats. Ska bli intressant att läsa om era upplevelser från Gavdos om ni vill dela med er i ett resbrev eller på forumet.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-30, 20:30
nutten56 nutten56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Hörby
Inlägg: 7
Standard Sv: Gavdos?

Jag och min hustru har varit på Gavdos i många år och vi har stannat upp till en månad varje gång vilket har gjort att vi har skaffat många vänner på ön. Gavdos är underbar men behöver mycket tid, det finns fantastiska vandringar och helt otroliga stränder men det kräver god fysik för att nå dem. När det gäller hur länge man ska övernatta beror helt på vädret, man kan inte lita på att, om man kommer måndagen så går båten tillbaka på onsdagen, många har "blåst" fast på ön upp till en vecka. Ett boende vi tycker om är; Gerti Vailakaki (hon kommer från Österike)i Sarakiniko ring 0030 28230 41103 och hälsa från Kenneth & Mari så får du hjälp med bra boende.
Kenneth
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-30, 22:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Gavdos?

Vi har varit på Gavdos ett par gånger men endast på endagsbesök, tyvärr. Vi skulle gärna vilja övernatta på Gavdos, men det har inte blivit så.
Det är inte säkert att möjligheten för endagsbesök existerar längre eftersom båttiderna ändrats sedan vi var där, men de kan ju ändras igen.

När vi var på Gavdos hade vi väldigt fina resor ut på morgonen, men ganska blåsiga hemresor sist på eftermiddagen. Om vi skulle till Gavdos igen så skulle vi försöka komma med båten ut från Paleochora och hem en dag när den går till Chora Sfakion, dit det är en kortare båttur.

Första gången besökte vi Korfos. Där fanns taverna och några rum att hyra plus en fin stenstrand med väldigt klart vatten.

Nästa gång valde vi att åka med den lokala bussen till Sarakiniko, här fanns också taverna (tavernor?), rum att hyra och en fin sandstrand i våra ögon. Här skulle vi välja att bo om vi skulle övernatta.

Vi hade några härliga timmar bägge gångerna och fick också ett intryck av ön på väg till och från Korfos och Sarakiniko.

Jag tycker det låter väldigt fint att välja ett par nätter på ön, tycker barnen om naturen och att bada så tror jag inte det blir för länge, det är ju bara en HEL dag, och är de tre, så har de ju också glädje av varandra.

Men kolla väderutsikterna, ibland måste de ställa in båtresorna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-30, 22:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Gavdos?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Har man 3 barn i den åldern tror jag med förvisso stor sannolikhet att måndag till onsdag är för långt besök på Gavdos. Stanna hellre längre i Loutro där man har kanot/kajakuthyrning och fin badmiljö.

Birgitta.
Jag måtte leva i slow motion för om måndag lunch till onsdag är för länge, hur liten är då ön?? Mina te barn kunde stannat en vecka på en strand och ändå tyckt att det var för lite Mindre än det är väl knappt värt färjebiljetten skulle jag tycka

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-02, 12:44
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Gavdos?

Vi ska bo 5 nätter i Palechora i juli månad, efter det så vet vi inte.
Gavdos låter spännande.
Finns det många olika boenden och restauranger där?
Behöver man förboka?

Lars
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-02, 13:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Gavdos?

Om ni ska bo i Paleochora då föreslår jag att ni tar ett resonemang med vännen Haris på Haris Hotel. Haris är född på Gavdos och vet allt om ön.

Haris har kvar sitt föräldrahem på Gavdos, en egendom han brukar besöka ett par gånger per år för att titta till.

Min namne, "Arne Proffe" har en förnämlig hemsida om Grekland. Hr Proffe har en fin informationssida om Gavdos.
Länk http://www.otikalo.se/gavdos.html

Arne

Senast redigerad av Arne den 2012-05-02 klockan 13:29.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-02, 20:43
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Gavdos?

Tack för tipset Arne, vi ska bo på Haris så det är ju smidigt.

Lars
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-02, 22:02
nutten56 nutten56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Hörby
Inlägg: 7
Standard Sv: Gavdos?

Eftersom vi är varje år på Gavdos kan jag nämna att det finns två tavernor och tre, fyra ozerior i Sarakiniko plus en minimarket som är dyr eftersom de måste tranportera allt till ön, en taverna i Agio Jiannis och en, möjligen två tavernor i Korfos, sedan finns det en bra taverna uppe i Kastri samt Gogos ställe som är en upplevelse hon kan inte ett ord engelska sedan har de öppnat ett bageri med glass i Kastri (har aldrig sett någon handla där) så det finns lite att välja på men maten är mycket enkel inte alls som på Kreta.
Kenneth
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT