Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-25, 19:29
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Med sykkel i Paleochora

Hei,

vi er to sykkelglade venninner som har tenkt å tilbringe noen dager i Paleochora først på mai, med en selvorganisert "sykkelferie" som start på sykkelsesongen hjemme, kombinert med litt slaraffenliv, god mat og forhåpentligvis godt vær

Planen er rolige langturer på terrengsykkelen med litt økende lengde og intensitet utover dagene. Ser for meg at den første dagen kan være passende med en 3-4 mils tur i nokså flatt terreng. Deretter sykling i litt mer kupert landskap og distanser opp mot 6-7 mil på det lengste etterhvert.. Har fire hele dager til disposisjon i Paleochora; kan nok være at en av dagene blir prioritert til slaraffenliv og hvile eller en liten vandretur istedet for sykling. Så minst tre dager på sykkelen ihvertfall

Lurer da om noen har gode innspill i så måte:
- ang. sykkelleie: er det god sjans for å finne greie mountainbikes med feste for sykkelsko på NOtos Cars, tro? Evt. andre sykkelutleiere å anbefale? Er det lurest å bestille på forhånd?
- noen som har syklet strandveien til Elafonissi..? Hvor langt er det fra Paleochora til Elafonissi via strandveien?
- Vil Sougia kunne være et egnet utfluktsmål? Hvilken vei er da finest å sykle, om Anidri eller via Azogires?
- Andre fine turruter i nærheten som noen av dere vet av? Kan godt være aktuelt å ta med syklene på båt eller buss for å starte turen et annet sted..

Alle innspill mottas med takk!

Mvh Eureka, som allerede gleder seg stort!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-13, 19:25
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Med sykkel i Paleochora

Hei! Jeg har vandret mye på sørvestkysten av Kreta, og er relativt godt kjent i området. Men jeg har aldri drevet med terrengsykkel, noe som selvfølgelig preger svaret mitt.

Paleochora og Sougia ligger ved kysten, med de høye fjell rett bak. Det er i prinsippet en bilvei til henholdsvis Paleochora og til Sougia, og disse veiene kommer ned fra fjellet. På grunn av bratte fjell er det heller ikke vei langs kysten mellom Elafonisi og Paleochora, heller ikke mellom Paleochora og Sougia. Jeg kan derfor vanskelig se at dere vil finne sykkelruter på 3 - 4 mil i flatt terreng.

Men det er mulig å gå/vandre strekningen Elofonisi - Paleochora og Paleochora - Sougia, og også videre østover langs kysten helt til Hora Sfakion. På deler stiene er mulig å sykle, men det er mange partier med klyving og/eller mye stein og sand, og jeg tror dere må belage dere på å bære syklene store deler av disse rutene.

Vil dere opp i fjellet å sykle, er det mange muligheter. Dere kan følge veien ut av Paleochora over fjellet og ned til Elafonissi, eller sykle over fjellet til Sougia via Azogires. Dere kan kanskje også sykle til Omalos? Men å syke langs kysten, ser jeg på som utfordrende.

Det kan være smart å anskaffe et godt kart, for eksempel Western Crete fra Harms Verlag.

Hvorvidt Notos leier ut terrengsykler, vet jeg ikke. Jeg har kun leid bil der.

Lykke til!

Senast redigerad av Ninette den 2012-02-13 klockan 20:01.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-20, 12:48
Terje Strøm Terje Strøm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 1
Standard Sv: Med sykkel i Paleochora

Hei. Som Ninette er jeg godt kjennt i området rundt Paleochora(er der to-tre ganger i året.)

Skal dere sykle i lett og flatt terreng er mulighetene små. Det er flatt(asfalt) 7 kilometer vestover mot Elefonisis,men deretter må der opp i fjellene. Det er ikke mulig å følge E4 stien videre. Østover fra Paleochora går det en grusvei mot Adrine Beach, men det er bare noen kilometer før den går over til en kronglete sti og senere klatring med 200 meters høydeforskjell hvor det ikke er mulig å sykle.
Dere må nok regne med å sykle i kupert terreng. Går en rekke asfaltveier opp i åsene på oversiden av Paleochora. Selv om det er mye asfalt må dere har off road da det er mye stein etc i veiene oppe i fjellet.

Dere kan sykle til Souiga men da må dere opp i 1000 meters høyde før det går ned til kysten igjen. Når det gjelder leie av sykler ser utvalget ikke værst ut.I begynnelsen av mai er det lite turister og dermed bedre utvalg av solide off roads. Hvorvidt det er click pedaler vet jeg ikke ,men jeg kan sjekke, drar ned til uken og kommer hjem 5 mai.

Men dere kan gå en fantastisk fottur til Sougia. Følg merket EU 4 sti(gule og svarte stolper) østover, dere har kontakt med sjøen nesten hele veien , må over en ås 300moh og ned til Lissos, et gamelt kloster fra før Kristus tid, hvor mosaikk gulvene ligger ubeskyttet åpnet for alle. Her er det en vannkilde hvor det er helt ufarlig å drikke. Videre østover over en ny ås og så ned en ravine til Sougia. Her er det steinstrand,fire fem restauranter som serverer god mat og iskaldt fat øl. Hjem kan der ta båt tilbake til Paleochora. Turen tar 4,5 timer for folk i rimelig bra form. TS
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-28, 14:11
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Med sykkel i Paleochora

Takk så mye for tilbakemelding og gode tips til dere begge, Ninette og Terje

Det ble beklageligvis ikke Paleochora i vår, da Lilleputs tur til Paleochora den 4. mai ble innstilt pga for få reisende.. Fikk da tilbud om å reise på et senere tidspunkt eller bytte øy, men landet på reise med annen arrangør i stedet. Havnet da i Agia Marina, hvor vi har leid sykler hos hellasbike.

Vurderer muligheten for å sykle til Elafonissi en dag, for så å ta bussen tilbake til Chania på ettermiddagen; noen som har synspunkter på om dette kan være en grei tur..? Er innforstått med at det blir en del bakkeklatring og en brukbar avstand, men greit i fht trafikk og veier?

Takknemlig for alle forslag til mulige turutflukter!

Mvh Eureka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT