Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-03, 22:09
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard vandringar runt Loutro

Hej
Vi åker till Loutro en vecka över påsk. Vi undrar lite om någon har gjort några lättare vandringar med Loutro som utgångspunkt? Finns det några vandringskartor att köpa när man kommer dit?
Vi gör gärna några vandringar när vi är där men är inga experter. Vi vill bara ha vackra vyer och intressanta dagsutflykter.

Åse och Lasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-03, 22:45
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: vandringar runt Loutro

Jaa det finns flera fina vandringar med utgångspunkt från Lotro.
Lokala kartor finns att köpa i Lotro och i Horas Sfakion, bäst att köpa i Horas Sfakion på väg till Lotro.

Vi har gjort säkert 5 olika vandringar från Lotro med olika svårighetsgrad.
Toppen ställe för denna tid på året.

Olle
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-03, 22:53
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: vandringar runt Loutro

Vi gjorde följande:

1. Promenad till Sweet Water, Glyka Nera, är en lätt "vandring" bortsett från sista biten ner till stranden. Vi tog båt tillbaka. Det var på sommaren och den lilla tavernan på stolpar var öppen. Därifrån gick båt tillbaka.

2. Rundade udden och gick till Old Phoenix, sedan tillbaka över kullen och ner i byn. Det är en lagom liten promenad, med badstopp i Old Phoenix.

3. Tog båt till Marmara beach, stärkte oss på tavernan, och gick tillbaka längs kusten och över kullen "hem". Usch, lite jobbigt.....men det var bara EN brant passage alldeles i början, sedan var det fantastiskt vackert.

Vi såg många gå längs åsnestigen, upp för det branta berget mot Anopolis, men det lockade inte oss i värmen.
Vet inte om det finns någon karta att köpa. Vi hade en bok från Sunflower om vandringar men den är inte så bra. Nu var det ju inga "vandringar" utan mera promenader.....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-04, 14:53
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: vandringar runt Loutro

Hej
Hahahaha När övergår en promenad i vandring? Tja jag vet inte om vi är ute efter promenader eller vandringar. Jag tycker att 2-5 timmar är lagom (inklusive lunch och utsiktspaus) Tack för tipsen. Jag tror att vi får tänka lite annorlunda eftersom jag inte är hundra på att båtar går osv.
Vi hittar säkert några trevliga vandringar/promenader

Åse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-04, 18:03
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: vandringar runt Loutro

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Hej
Hahahaha När övergår en promenad i vandring?
Åse
Ja, säg det . Svårighetsgraden, underlaget, höjdskillnaden och längden kanske...

Vandringen tlll Sweet Water är nog lagom som lite längre utflykt, om ni kan tänka er att gå samma väg tillbaka (om inga båtar går).

Till Old Phoenix är det inte långt och ni kan göra en "runda" av det om ni först går ut över udden som jag skrev tidigare. Vill ni gå lite längre så kan ni fortsätta till Lykos. Lykos består av två hus och är nog den mest avlägsna/udda taverna jag varit på (Lykos Nikos Taverna). Vandringsleden går rakt igen tavernans lilla uteplats. Sedan får ni gå tillbaka samma väg fram till Old Phoenix där ni kan välja vägen över berget hem till Loutro.

Hoppas att vi får höra lite om er resa när ni är tillbaka.


Senast redigerad av Deia den 2012-03-04 klockan 18:37.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-04, 18:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: vandringar runt Loutro

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Vi hittar säkert några trevliga vandringar/promenader
Att gå till Phinix är varken jobbigt eller tar lång tid. Det är en mycket trevlig vandring.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT