Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-09-10, 06:10
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Det är klart, det där med Manhattan var ju bara för att förstärka känslan av den stora förvandlingen som jag inte sett på någon annan ö i Kykladerna. Men nu när jag tänker efter så är det naturligt att just Tinos vuxit så mycket, och då tänker jag på den enorma religiösa betydelsen som Tinos har bland grekerna, alltså med den årliga högtiden (och då även påsk) där Panagia (Our Lady of Tinos) är en central figur. Det är möjligt att just detta spelat en avgörande roll.
Jag har en "svartlista" med öar som jag inte vill återse, Tinos finns definitivt inte med på listan. Men jag tror ändå inte det blir något besök på Tinos och av en enkel anledning: det finns många öar kvar att besöka, men det viktigaste: det finns massor med spännande länder att besöka. Det blir svårt att hinna med allt.
Men resan 1978 var en riktig händelserik upplevelse då man av en slump (och utan att ha planerat i förväg) lyckades pricka in både meltemi och den religiösa högtiden på Tinos! Och vi hade ingen aning om Tinos geografiska läge, vi bara åkte dit!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-09-10, 08:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Ja ni hade verkligen en upplevelse som jag gärna också skulle velat ha ( utom båtfärden) Blåser gör det nästan alltid där och värsta gångerna har varit den första och den senaste. Tänk 2008 var ju första gången för mig där och då tyckte jag det var genuint och lugnt. Hur ska det inte varit 1978! Det har ju sen byggts mycket nytt även sen 2008 också och mycket har lämnats öde I byarna pga krisen.
Själv har jag nog varit på trettitalet öar på korta och långa besök och mycket på fastlandet men Tinos är nr 1...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2016-09-10 klockan 08:31.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-09-10, 08:25
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Härligt Lissi. Ha en så underbar resa. Ser fram mot att läsa hur du har det.

Inger
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-09-15, 18:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

SÅ har veckan trots allt gått snabbt då jag jobbat och nu sista kvällen hemma på ett tag så är allt under kontroll....Endast 3 burkar senapssill till Nikoleta ska ner i resväskan väl skyddade i ett sånt där rör man får till ouzoflaskor när man handlar.. Knäckebröd och ett par ombyten kläder och badkläder ligger i ryggan OM nu, hemska tanke, min resväska skulle få för sig att åka nån annanstans först innan den fångas in och kommer ut till Tinos. Så här stor packning med storleken större än trolley på väska och dessutom rygga kommer jag knappt ihåg när jag hade på ensamresa. Fast 32 dagar när man inte vet riktigt hur vädret blir kräver liksom 2 sorts garderober...Blir det blåsigt och molnigt och lite regn framöver så blir Tinos en kall ö, det vet jag ju sen tidigare resor.
Hörde av Frappe att det var lokaltrafikstrejk idag....så jag börjar känna att jag är på väg i alla fall!

Ikväll blir det god paj och skumpa! Här ska firas!

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-09-15, 18:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Snart är du på väg igen. Hoppas du klarar dig undan strejk, för mycket regn och övriga inte så trevliga saker. Jag håller tummarna för dig. Då går nog allting som smort.

Fira på du!

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-09-15, 18:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Ska bli spännande att följa dig på dina äventyr!
Ha nu en bra resa ner och njut av paj o skumpa
/ Kajja
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-09-15, 21:39
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Åh, vad härligt! Hälsa Tinos och inte minst Nikoleta från oss! Ha nu en fin vistelse på fantastiska Tinos!
/Carl
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-09-15, 21:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av carl04 Visa inlägg
Åh, vad härligt! Hälsa Tinos och inte minst Nikoleta från oss! Ha nu en fin vistelse på fantastiska Tinos!
/Carl
Ja, jag ska ha den bästa! Självklart ska jag hälsa!

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-09-15, 21:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag har en "svartlista" med öar som jag inte vill återse, Tinos finns definitivt inte med på listan. Men jag tror ändå inte det blir något besök på Tinos och av en enkel anledning: det finns många öar kvar att besöka, men det viktigaste: det finns massor med spännande länder att besöka. Det blir svårt att hinna med allt.
Jag har tidigare berättat om dragkampen mellan mina två "listor".

Dels "Återvändarlistan" som innehåller ställen som jag vill åka tillbaka till om och om igen. I Grekland innehåller den f n Egina, Karpathos, Skopelos, Tilos och fr o m nu även Leros. Därutöver finns på Återvändarlistan resmål i Spanien som inte är intressant i det här forumet.

Dels "Önskelistan Nya Resmål" som innehåller ställen dit jag gärna vill åka för första gången. Risken är att ställena på den listan har en benägenhet att sedan hamna på "Återvändarlistan".

Men ..... Det innebär att jag har alldeles fullt upp med dessa två listor och allt fokus ägnar jag åt dem. Att därutöver bry sig över en lista över "ICKE ÅTERVÄNDARLISTAN" finns det inget utrymme för hos mig. De ställen som jag inte gillat låter jag bara försvinna ner i glömskans svarta hål. Positivt tänkande är det som gäller!!!

Masse
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-09-15, 21:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Att därutöver bry sig över en lista över "ICKE ÅTERVÄNDARLISTAN" finns det inget utrymme för hos mig. De ställen som jag inte gillat låter jag bara försvinna ner i glömskans svarta hål. Positivt tänkande är det som gäller!!!

Masse

/Kajja
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-09-16, 06:45
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men ..... Det innebär att jag har alldeles fullt upp med dessa två listor och allt fokus ägnar jag åt dem. Att därutöver bry sig över en lista över "ICKE ÅTERVÄNDARLISTAN" finns det inget utrymme för hos mig. De ställen som jag inte gillat låter jag bara försvinna ner i glömskans svarta hål. Positivt tänkande är det som gäller!!!Masse

Antalet öar jag vill återbesöka är många, antalet nya öar jag vill besöka är många och antalet öar jag inte vill återbesöka (svartlistan) är några få, för närvarande består det endast av tre öar. Så, nästan alla öar i den grekiska övärlden vill jag antingen återbesöka eller ha som nytt resemål och jag blandar gärna vilt mellan dessa öar under mina resor till den grekiska övärlden. Att ha två långa listor över öar jag vill återbesöka och öar jag vill ha som nytt resemål finns inte utrymme hos mig, det blir too much. Praktiskt och positivt tänkande är det som gäller.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-09-16, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hörde av Frappe att det var lokaltrafikstrejk idag....så jag börjar känna att jag är på väg i alla fall!
Och färjestrejk är också på ingång. Hela Grekland vet att du är på väg.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-09-16, 13:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och färjestrejk är också på ingång. Hela Grekland vet att du är på väg.
Jag minns inte när det var sist som jag kunde ta mig direkt till Tinos utan strejkhot av nåt slag så jag har bra alternativplaner Det blir extra krydda på resan och inget rubbar det goda humöret om jag bara drabbas av strejkerna väl ankommen till Grekland. Men bli sittande på Kastrup på väg ner vill jag inte.
Nu är jag och maken ankomna till eminenta stamstället CheckIn B&B I Lund. Ska straxt ut och äta mat med min väninna från Lundatiden, som också ska till Tinos. Men hon hinner ut I morgon....om det nu inte blir strejk!

Lissi - på strålande humör!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-09-16, 16:03
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Ha en trevlig resa Lissi till fina Tinos

//maji
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-09-16, 21:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Jag läser om listor över öar att återvända till...eller inte. Såna har inte jag...var på Rhodos -84...sen bara strönätter på väg till Tilos o Symi. Rhodos får en hel månad nästa vår..är säkert en underbar ö och då återbesöker jag Tilos också under påsken. Fastlandet är ständig återvändare... Aten, Pireus, Thessaloniki, Peloponnesos...Pargaområdet också...liksom Tinos, SÅ KLART , Kreta, och möjligen Patmos...ett 15-tal öar har fått ett besök. Jag har gillat alla, men det blir inga återbesök...tror jag. Tiden räcker inte och jag återvänder hellre till redan favoriter än letar nya. Men Lesvos SKA få besök...planerat sept -17 och innan jag dör ska jag till Leros och jag ska återbesöka Kalymnos och jag SKA till Skyros och Kythera...... Det räcker fullt ut....Det finns ju även andra länder också I Europa och vi har bokat resor till både Teneriffa och Bergamo framöver...men först TINOS!!!

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-09-16, 22:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Hoppas du får fint väder utan jättestormar och kallt regn. Snällt och vänligt varmt regn väntar vi alla på här nu, sånt som hinner sjunka ner i jorden utan att riva med sig allt möjligt bråte. Att det blåser kraftigt kan man stå ut med.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-09-17, 08:11
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 595
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

När jag skriver det här har du antagligen påbörjat din resa! Ha det helt underbart och njut av finaste Grekland.

De bästa på Tinos är ju alla de fina byarna och den goda maten!
Det var där jag kom på att jag gillade kapris 🤗 Skillnaden på dom vi köper här hemma o de på Tinos går inte att jämföra.
Go tur nu och hoppas resan till din Ö bara flyter på! Hälsa till Nikoleta ☀️
Pia
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-09-17, 12:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Pia, jag ska hälsa! Jo Tinoskapris gillar jag och man får den ju ofta I sallader. Jag har kvar sen I november, men ska köpa mer....
Sitter nu på Kastrup och väntar på avgång...ser sen fram emot en fin kväll I Rafina. Missar sista båten....men vad gör det???? Det är lite kul för min väninna som flög iväg redan kl 6.15 hinner ut eftermiddagl från Rafina trots en mellanlandning I Turkiet....
Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-09-17, 14:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Pia, jag ska hälsa! Jo Tinoskapris gillar jag och man får den ju ofta I sallader. Jag har kvar sen I november, men ska köpa mer....
Sitter nu på Kastrup och väntar på avgång...ser sen fram emot en fin kväll I Rafina. Missar sista båten....men vad gör det???? Det är lite kul för min väninna som flög iväg redan kl 6.15 hinner ut eftermiddagl från Rafina trots en mellanlandning I Turkiet....
Lissi
Köp/få lite kapris till oss också. Tinos-kaprisen är BARA så god!!!!!

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT