Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-16, 10:58
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Vi hade inte alls tänkt ge oss av på någon lång flygresa i år, men nu har restarmen börjat suga så...

Vi kan i vilket fall bara åka i början på juli, har inte bokat biljetter än, men hur jag än letar hittar jag inget billigare än 11000-12000 kr tor Arlanda Aten. Det för 2 barn och två vuxna. Det som skrivs här på forumet om att enkelresor är billigare än tor gäller inte i Juli... Men det får kosta...

först tänkte vi se någon annan ögrupp än kykladerna, men flygstolar till andra ställen än Aten runt 1:a juli kostar bara för mycket

Så det får bli kykladerna (inte så ledsen för det, det är mest maken som muttrar om grönska, fast Santorini hade varit bekvämt).

Min fråga är: Vad tror ni det kostar på ett ungefär att bo för mig, min man, våra 2 barn (10, 11) och min mamma, som vi tänkte ta med oss. 5 personer alltså. Vi kan fördela oss på två rum (mamma och ett barn i ett) alternativt en tvårumslägenhet, men inte alla i samma rum, då går vi nog varandra på nerverna... runt 1 - 10 juli kan vi resa.

De öar vi spekulerar runt är:
Serifos och någon grannö. Det känns som en ö som passar oss. Vi är lite bekväma, vill ha "allt" på gångavstånd, som på Antiparos, men ändå inte att vi skandinaver ska vara i majoritet på gatorna. Nu när jag letar på nätet känns det som om det blir hiskeligt dyrt att bo där i juli. Någon som har erfarenhet?

Ett annat alternativ är att göra som vi gjorde förra året fast baklänges och övrse med att alla ni andra också är där . Börja några dagar på Naxos, i stan den här gången, och sen fortsätta till Antiparos. Det känns bra att veta lite när man släpar med sin mamma på båtluff - hyfsat resvan men inte strapatsvan... Alla talar sig varma för Pension Sofi, men vad kostar det där på ett ungefär - hittar inga priser, vare sig här på forumet eller på nätet i övrigt.

Andra tips/ideer på boende/öar mottages tacksamt

/Marianne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-16, 12:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Alla talar sig varma för Pension Sofi, men vad kostar det där på ett ungefär.
Enklast är att skicka ett mejl och fråga.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-16, 16:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Hej, jag har tidigare i år mejlat till pension Sofi och fått ett pris på 35 euro om jag skulle förboka. Tyckte priset var för högt och mejlade därför pension Oniro, där jag fick ett pris på 30 euro vilket jag tyckte var helt okej... Pension Oniro ser minst lika frächt och terevligt ut som pension Sofi, bara det att Pension Oniro ligger vid Agios Georgios...
Hemsidan hittar du nedan. Ska ni boka innan el. på plats??
Om ni förbokar så borde nog priset ligga på ung. 40 euro minst för en tvårums-lägenhet... Priserna ser du på hemsidan, men de gäller för 2 pers.

Rummen i västra kykladerna har jag hört ska vara dyrare, skulle "tippa" på att priset ligger runt 40-55 euro per rum i Juli... (om du förbokar runt 60)
Men Serifos ska väl vara billigare änn t.ex. Sifnos?? Har fått för mig att det är mer turister på Sifnos...

11.000-12.000 för flyg till Aten tor. för fyra tycker jag låter lite dyrt, har du kollat med SAS???

Siri

Senast redigerad av Siri A den 2007-03-16 klockan 17:34. Anledning: Stavfel!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-16, 21:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Räkna med 90-100 Euro per natt, då får ni fräscht boende med AC 18-19 Euro per natt är inget ovanligt.
Det är den femte sängplatsen som fördyrar det hela, reser man fyra personer så klarar man sig med 17-18 Euro per person och natt.

// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-16, 21:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
men hur jag än letar hittar jag inget billigare än 11000-12000 kr tor Arlanda Aten. Det för 2 barn och två vuxna.
/Marianne
Det är min erfarenhet också, lite is i magen och ni kan lätt få endast flygstol Arlanda-Santorini för drygt 2000:- per person.
-05 bokade vi strax före midsommar och reste i början på juli. Det var med Apollo.
Vet inte hur prisbilden på restresor är: Arlanda-Aten
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-16, 22:49
Sharons avatar
Sharon Sharon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 22
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Vi har bokat 26 juli fyra veckor Athen-Stockholm med Vikingairlin för 1995:- per person. Då kan man även boka om den ifall man vill stanna längre, eller åka hem tidigare, men oddsen på att åka hem tidigare är nog inte så höga.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-17, 22:55
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Tack för all hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Hej, jag har tidigare i år mejlat till pension Sofi och fått ett pris på 35 euro om jag skulle förboka. Tyckte priset var för högt och mejlade därför pension Oniro, där jag fick ett pris på 30 euro vilket jag tyckte var helt okej... Ska ni boka innan el. på plats??
Om ni förbokar så borde nog priset ligga på ung. 40 euro minst för en tvårums-lägenhet...
Jag vet inte, men jag tror nog vi förbokar. Om vi gör som jag tänkt kommer vi troligen till Naxos sent på kvällen och är trötta. Och vi tillhör de som blir stressade av horder av rumsuthyrare, så det kan vara värt lite att veta vart man ska... Dina prisuppgifter låter bra , jag får också skicka iväg lite förfrågningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
HejRummen i västra kykladerna har jag hört ska vara dyrare, skulle "tippa" på att priset ligger runt 40-55 euro per rum i Juli... (om du förbokar runt 60)
Men Serifos ska väl vara billigare änn t.ex. Sifnos?? Har fått för mig att det är mer turister på Sifnos...
Jag har kollat lite till nu. Problemet är att i början på juli räknas som mellan eller tom lågsäsong på naxos (hotelsajter) medan det räknas som högsäsong på Serifos. Enligt prisuppgifter på nätet är 70 euro billigt för ett vanligt rum... Så Serifos spar vi till någon annan gång när vi kan åka lågsäsong.

Hellen: Santorini tor skulle passa oss perfekt, men vi kan inte vara borta i två veckor och en känns som för lite... Och flygstolar enkel riktning säljs väl inte som sista minuten?

Sembo har en utmärkt flygletarsajt. Den letar både på Sterling och SAS och en massa andra europeiska bolag. Där kan man spara ett par tusen, men då måste man tillbringa en natt på Helsingfors flygplats eller något liknande... Jag har även kollat Viking Airlines, men deras priser har höjts...
Nåja ingen katastrof, så mycket pengar handlar det ju inte om.

Godnatt!

/Marianne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-20, 22:29
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Ville bara säga att nu har vi bokat flygbiljetter
Jag hittade några 650 kr biljetter med SAS hem 11 Juli, men för att få det priset måste man resa tor med dem... Och då var, förstås, ditresorna dyra, så det jämnade ut sig (de har bra barnrabatter också).

Nu ska vi bara klimatkompensera resan så är det klart!

/Marianne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-22, 14:15
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Hej, jag har tidigare i år mejlat till pension Sofi och fått ett pris på 35 euro om jag skulle förboka. Tyckte priset var för högt och mejlade därför pension Oniro, där jag fick ett pris på 30 euro vilket jag tyckte var helt okej... Pension Oniro ser minst lika frächt och terevligt ut som pension Sofi, bara det att Pension Oniro ligger vid Agios Georgios...
Siri
När var det du skulle resa?

Jag har fått betydligt högre uppgifter, för 2 rum för totalt 5 personer vill Sofi ha 90 Euro och Oniro 75 Euro? Är det rimligt eller är det prutmån (jag avskyr att pruta )? Det gäller de 4 första dagarna i juli.

Är det någon som har tips på något ställe i Naxos stad där man får plats 5 st och som kostar lite mindre. Vi har inte så höga krav, men kylskåp och balkong/sittplats ute är måsten. Helst åtminstone vattenkokarmöjligheter. Och rent ska det vara förstås.

/Marianne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-23, 11:57
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Hej Marianne,
Tycker att 75 eller 90 Euro låter mycket på Naxos.
Men jag har i o f s ingen erfarenhet av större studios/lägenheter med flera rum för 5 personer, är det nått sånt du tittar på ?
Vi har aldrig förbokat när vi reste med 2 barn (4 personer). Däremot kollade vi upp lite i förväg via internet 2004, men då blev det i verkligheten nästan halva priset när vi fixade boendet på plats (detta var på Leros, och vi betalade då 30 Euro i början av juli för ett stort 4-bädds rum).

Laero
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-23, 12:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

15 resp 18 euro per natt och person för fyra nätter i juli, är det mycket på Naxos? Jag har aldrig varit i Grekland i juli, men jag tycker det låter som ett bra pris.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-23, 13:35
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Elisabeth,
Vår erfarenhet är att man inte betalar så värst mycket mer per rum om man har med sig 2 barn. Skillnaden mot ett vanligt dubbelrum kan vara 5-10 Euro men man får naturligtvis ingen lyxlägenhet då utan snarare ett stort rum där 4 sängar får plats.
Om jag använder ditt sätt att räkna per person har vi aldrig betalat mer än 9 Euro/pers i slutet juni-början juli.
Om man däremot bara reser 2 personer blir det naturligtvis snarare runt 15 euro/pers eller mer ändå beroende på hur man vill bo.

Laero
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-27, 20:51
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Elisabeth,
Vår erfarenhet är att man inte betalar så värst mycket mer per rum om man har med sig 2 barn. Skillnaden mot ett vanligt dubbelrum kan vara 5-10 Euro men man får naturligtvis ingen lyxlägenhet då utan snarare ett stort rum där 4 sängar får plats.

Laero
Det är nog mitt problem - jag har också tänkt så och nu var vi helt plötsligt 5, varav 3 vuxna, och blev då erbjudna 2 rum och då blev det förstås dyrare...
Nu har vi bokat en tvårumslägenhet där alla får plats på Pension Irene för 60 Euro.

/Marianne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-28, 21:53
Kjetil Kjetil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stavanger
Inlägg: 15
Standard Sv: Prisnivåer i Juli på olika kykladiska öar

Jeg sjekket på www.klm.com og der finnes billetter til SEK 9812,- for to voksne og to barn.
Avreise Stockholm 7. juli og retur fra Aten 24. juli. Det finnes mange ledige datoer til samme pris.

Lykke til
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT