Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-23, 23:48
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Hyra moped/scooter

När jag ändå är här ska jag passa på att fråga ang mopeduthyrning. Jag har hyrt moppe under flera år på olika öar tills jag i år blev nekad på Santorini, p g a att mitt körkort inte gäller för moped
Fyrhjuling däremot gick bra, men det vågade jag inte köra.
Enligt uthyraren gäller samma lag på alla öar men polisen bryr sig inte på de mindre öarna.
Nu undrar jag, vad gäller, måste man ha körkort för MC? Eller räcker det med ett sånt kort man har till EU-mopederna, för visst finns det ett sorts "körkort" till dom. Vore ju supertrist om mina moppe-dagar i Grekland snart är ett minne blott.
Någon som stött på det här på andra öar?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-24, 08:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Föreslår att du läser den här tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4893 så får du snart se vilka erfarenheter det finns...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-24, 15:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Som du ser i den andra tråden är vi några som skaffat intyg från Vägverket på att våra b-körkort även omfattar moppe. Återstår att se om det biter på en grekisk uthyrare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-24, 16:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Om det trots "moppekörkortet" skulle vara problem att hyra en 50 Kubikare, vilken trots allt räcker för de flesta, så hade jag mycket vänligt föreslagit uthyraren att vi ringer polisen och frågar! Så får vederbörande komma och titta på Lappen och säga om han godkänner den eller inte.

Jag tyckte Förarbeviset såg rätt tydligt ut i den andra tråden, så även om uthyraren är osäker så tror jag nog Polisen godkänner det.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-24, 16:41
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Eftersom jag har AB-kort så påpekade jag det för uthyraren på Amorgos, lite "skrytigt" liksom: "Look i have license to drive motorbike"
Då sa han efter att ha kollat i sin pärm med körkortsbilder på att "B" räckte för att få köra moped i Grekland. Nu verkar det ju tyvärr inte som att alla uthyrare är lika välinformerade så om ni blir nekade är det nog bara att prova nästa moped-hökare längs gatan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-24, 16:54
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Tack för svar. Jo uthyraren på Santorini var vänlig att tipsa mig om en uthyrare som "chansade" och hyrde ut trots förbudet. Men sa också att om polisen stoppar mig så blir det böter. Och jag hade ingen lust att riskera att komma i kläm med grekiska polisväsendet med tanke på alla framtida Greklandsresor som jag ser fram emot
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-24, 17:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Då sa han efter att ha kollat i sin pärm med körkortsbilder på att "B" räckte för att få köra moped i Grekland. Nu verkar det ju tyvärr inte som att alla uthyrare är lika välinformerade så om ni blir nekade är det nog bara att prova nästa moped-hökare längs gatan
Då är det bara att hoppas på att det finns en upplyst uthyrare med rätt information i sin pärm nästa gång man skall hyra moppe.
Själv har jag inte brytt mig om att skaffa intyget som jag vet att flera av er gjort, har en känsla av att hastighetsbegränsingen som är nämnd kan bli ett större problem. Självklart hoppas jag att alla som vill och har laglig rätt till det, får hyra, för det är ju ett jättebra transportmedel i ö världen.

//Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-22, 18:49
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Moped är inga problem att hyra på b-körkort och fungerade utan problem både på Folegandros och Amorgos för nån vecka sedan.

Vet inte exakt hur det är om man just tagit körkortet. Möjligtvis kan man behöva ett intyg då.

Uthyraren på Santorini kan inte riktigt ha koll på läget. Eller så hade han bara vespor med starkare motorer som kräver motorcykelkörkort?

Senast redigerad av inkfish den 2006-09-22 klockan 22:40. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-06, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Hyrde nu i september moped på Amorgos, Paros, Ios och Santorini utan problem. Ingen frågade efter något annat körkort än det vanliga bilkörkortet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-07, 16:09
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Sambon och jag fick inte hyra moppe på Skopelos nu i september eftersom vi saknar A-behörighet på våra körkort. Vi var då på stället som Janne rekommenderar i sin Skopelos-guide (minns inte namnet). Mannen där sa att vi skulle gå till uthyraren som fanns vägg i vägg och fråga där. Tror att det andra stället var Avis.
Mannen på Avis brydde sig mycket riktigt inte om att vi saknade A-behörighet, men å andra sidan tog han mycket mer för uthyrningen, mer än för hyra av bil. Det slutade med att vi gick till det första stället och hyrde bil i stället! Billigare och tryggare...
Vi fick veta att det kom nya regler den 1:a september i år och att dessa kräver mc-behörighet för att få hyra moppe. Mycket märkligt, då det inte var någon hundrakubikare eller så som vi ville ha...

På Amorgos och Santorini i början av sommaren räckte det däremot med B-kort. Tiderna förändras...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-07, 17:28
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Jag har AB, frugan B och sönerna inga körkort alls ännu. Jag var den enda som fick hyra, oavsett cc. Den grekisk-praktiska lösningen blev en 90 cc till mig att skjutsa frugan på och tre 50 cc till grabbarna att övningsköra på, men under min uppsyn och ansvar! Samtliga hyrdes på mitt körkort och med full försäkring.
Grabbarna skötte sig, körde inte om farsan och höll avståndet.
Och när man sedan såg de grekiska barnen/ungdomarna skjutsa och köra på bakhjulet utan hjälm så kändes vår körning skapligt säker.

(Lefkas, sista veckan i sept.)

//PO
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-10-08, 12:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Citat:
Ursprungligen postat av mattias
Uthyraren på Santorini kan inte riktigt ha koll på läget.
Dessvärre är det nog precis tvärtom det förhåller sig. Det är de uthyrare som kräver moped- eller motorcykelkörkort som har koll på läget, eller snarare bryr sig om läget. Den nya grekiska lagen om uthyrning av mopeder till utlänningar finns. Många uthyrare har börjat följa den och det är förmodligen bara att utgå från att allt fler kommer att börja följa den.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-08, 15:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Egentligen - med tanke på EU, hur kan Grekland plötsligt ha nya, specifika körkortsregler? Mitt körkort borde ha samma behörighet i hela EU.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-08, 15:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Egentligen - med tanke på EU, hur kan Grekland plötsligt ha nya, specifika körkortsregler? Mitt körkort borde ha samma behörighet i hela EU.
Jo, jag håller med, men jag tror de kommer undan med att kalla det uthyrningsregler och inte körkortsregler. Det är oförändrat tillåtet för grekiska medborgare att hyra och köra moped utan mopedkörkort och för utlänningar som äger eller lånar moped att köra utan mopedkörkort.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-08, 15:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Det har du rätt i, det låter inte otroligt. Men samtidigt: mitt körkort borde ha samma behörighet i hela Europa. Jag får väl KÖPA en moppe på varje ö då
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-08, 15:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det har du rätt i, det låter inte otroligt. Men samtidigt: mitt körkort borde ha samma behörighet i hela Europa. Jag får väl KÖPA en moppe på varje ö då
Ja du FÅR KÖRA moped med ditt körkort i Grekland. Det är bara hyra du inte får (om uthyraren följer lagen). Låna en nästa gång vettja!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-10-08, 15:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Jo, jag fattar hur du menar.

Jag lånar en hos en uthyrare och så får han en slant för besväret.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-10-11, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Enligt en seriös uthyrare i Perissa på Santorini får man hyra ut mopeder till "B-körkortare" om försäkringsbolaget samtycker. Han sa också att alla nya 50 cc-moppar som tas in i landet från och med 2006 är strypta, precis som här hemma. De ska inte kunna gå att köra mer än 55 km/h.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-11-04, 17:02
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Hyra moped/scooter

Tack för alla svar. Kanske ska tillägga att jag också hyrde moped utan problem på Amorgos, Naxos och Folegandros i juli. Det var först när jag kom till Santorini som det blev nej när jag visade upp mitt B-körkort. Det var hos uthyraren som jag tror ligger närmast Honeymoon, (ca 15-20 minuters promendad åt vänster d v s mot berget). En tanke som slår mig är att det är ju så otroligt mycket mer turister och tät trafik på Santorini jämfört med de andra öarna. Säkert också fler olyckor, kanske därför de är mer strikta där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT