Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-04-11, 18:55
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

[QUOTE=Ingela A;329805]Ännu bättre är att ta båten direkt från Aten till Santorini för ju längre in i Juli ni kommer desto mer turister blir det på Santorini! Mellan Santorini och Sifnos går det färjor och High speeds varje dag och även mellan Sifnos och Serifos. Från Serifos går det en färja varje tisdag och söndag till Paros! Exempelvis tisdagen den 15 Juli. Då har ni ju god tid att se Naxos också innan ni flyger hem. Eller om ni gillar Sifnos/Serifos supermycket, ta färjan till Paros den 20:e och tillbaka till Aten direkt efteråt..

Ingela[/QUOTE

Vi flyger till Aten och sedan hem från Santorini så ett besök där blir det fast hur många nätter har vi inte bestämt. Kanske bara blir ett par nätter där... Det är därför vi tänkt börja med nån ö närmare Aten och röra oss mot Santorini. Har kollat lite på färjor mellan Sifnos och Santorini (på directferries.se) och i Juli står det än så länge att det bara går ett par gånger i veckan, är det för att tidtabellerna inte är släppta än eller?

malmel
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-04-11, 19:10
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Jag tycker att Serifos är snäppet bättre än Sifnos att på kvällen bo på ett hotell med utsikt mot choran i Serifos är helt magiskt så du ser smaken är som baken du blir ialla fall nöjd med vilket du än väljer Trevlig resa/ellada
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-04-11, 20:23
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

I følge gtp. så går det ferge sifnos-santorini man., ons, og fredag

Sifnos-kimolos har forbindelse hver dag bortsett fra torsd.& lørdag
Sifnos-milos hver dag
Milos-santorini hver dag...
Sifnos.paros tirsdag og søndag... milos-paros tirs, tors, lørd & sønd.
(lange båturer de to siste)

Milos- Naxos mand, onsd, fred., lørd
Sifnos-naxos... 0

Alt er mulig... krever bare nøye planlegging

Som Janne skrev...på Paros og Naxos trenger dere ikke nødvendigvis å forbooke..iallefall ikke på Naxos...
På Sifnos og Serifos hadde jeg forbooket...iallefall første natten..

Men som jeg sa før...ikke gap over for mange øyer, ungå mange laaaange båtturer... synd hvis ungene blir så slitne og lei at de ikke vil dette mere..

Lykke til m planlegging, blir sikkert kjempebra
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-04-11, 23:32
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Jag tycker att Serifos är snäppet bättre än Sifnos att på kvällen bo på ett hotell med utsikt mot choran i Serifos är helt magiskt så du ser smaken är som baken du blir ialla fall nöjd med vilket du än väljer Trevlig resa/ellada
Vi får väl kanske helt enkelt testa om det är du eller Kalimera som har rätt dvs åka till både Serifos och Sifnos. Har kollat boende på Amfitriti på Serifos så kanske att vi börjar där...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-12, 11:14
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Vill bara passa på att slå ett slag för möjligheten att istället för att alltid byta ö för att få omväxling. Byt mellan orter på samma ö. Mellan de lite större ställen brukar det vara lätt att ta sig med buss. De små pärlorna nås bäst med bil.


I Västkykladerna lämpar sig Sifnos och Milos väl för ett sånt upplägg. Tex på Sifnos skiljer det rätt mycket mellan de lite större ställena Kamares och Platy Gialos och lilla Faros.
På Milos är det lätt att byta mellan Adamas och Pollonia.


Paros har ännu fler möjligheter. Tror det är vanligt att fundera på Parakia eller Naoussa. Båda ställena har sin charm, väl värda mer än bara ett besök. Plussa sen på med nåt ställe längs sydkusten som knappt har nåt namn (mest nån hotell- eller tavernaskylt uppe vid stora vägen)och avsluta med 10 min färja till Antiparos. Vips har man både miljöombyte och en ny ö att pricka av.


Naxos och Syros har också orter med väldigt olika karaktär.


Nackdelar med att grundligt utforska varje ö? Skall väl vara om man är mycket färje- eller flygbåtsintresserad. Dessutom tar det väldigt många luffar innan ö-listan blir nåt att skryta med. Men det är kanske nåt man kan leva med.


Ha en trevlig resa.
/Jonas
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-12, 12:52
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

[/QUOTE

Vi flyger till Aten och sedan hem från Santorini så ett besök där blir det fast hur många nätter har vi inte bestämt. Kanske bara blir ett par nätter där... Det är därför vi tänkt börja med nån ö närmare Aten och röra oss mot Santorini. Har kollat lite på färjor mellan Sifnos och Santorini (på directferries.se) och i Juli står det än så länge att det bara går ett par gånger i veckan, är det för att tidtabellerna inte är släppta än eller?

malmel[/quote]

www.ferries.gr och klicka på "For all ferry schedules between Greek islands and mainland"
Här hittar du ALLA färjor som går i sommar och i September. Här kan man även boka biljetter online. Annan site för färjor är www.gtp.gr Det går high speeds VARJE dag mellan Sifnos och Santorini men bara färjor Måndag, Onsdag, Lördag i September!

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2014-04-12 klockan 13:03.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-12, 16:02
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Då blir du mer än nöjd om du väljer Amitriti bodde där i september förra
året jätte bra frukost och utsikten från hotellet wow nära till stranden
du förstår att jag blev nöjd kika gärna från mitt fotoalbum finns bilder från hotellet Hälsa Eleni från Susanne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-13, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag blir nyfiken på varför du tycker att Sifnos är trevligare än Serifos? Jag sneglar på Serifos inför min septemberresa (bl a efter en dröm jag hade
Jag tycker mycket om Serifos, men Sifnos tycker jag ännu mer om. Det är en av mina fem favoritöar. Exakt varför jag tycker så mycket om Sifnos är svårt att säga, det är något som jag inte riktigt kan beskriva. I jämförelse med Serifos är allt bättre på Sifnos. Tycker jag. Finare byar, bättre stränder, sevärdare sevärdheter och bättre vandringar.

Men, som jag skrev ovan, jag tycker om Serifos också. Läs inledningen på sidan om Serifos...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-04-13, 15:54
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker mycket om Serifos, men Sifnos tycker jag ännu mer om. Det är en av mina fem favoritöar. Exakt varför jag tycker så mycket om Sifnos är svårt att säga, det är något som jag inte riktigt kan beskriva. I jämförelse med Serifos är allt bättre på Sifnos. Tycker jag. Finare byar, bättre stränder, sevärdare sevärdheter och bättre vandringar.

Men, som jag skrev ovan, jag tycker om Serifos också. Läs inledningen på sidan om Serifos...
Vart på Sifnos bör man bo? Har tänkt att ta oss runt lite med buss/bil/moppe men ha en fast punkt.

/malmel
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-04-13, 18:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Vart på Sifnos bör man bo? Har tänkt att ta oss runt lite med buss/bil/moppe men ha en fast punkt.
Jag bor alltid i Faros, dels tycker jag att det är en bra bas för att se resten av ön, dels är Faros väldigt fint. Dock bör man, som jag, gilla lugn och ro, annars kan Faros nog upplevas som lite dött.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-04-13, 20:42
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Jag skulle välja Naxos eller Paros först och därefter Sifnos eller Serifos och avsluta på 1-2 nätter på Santorini. Har bott både på Serifos och Sifnos, både med och utan småbarn, och tycker att båda öarna är lika bra, på sina sätt.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-04-13, 21:06
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Här är det beslutsångest på hög nivå :-) har nästan bestämt att vi börjar på Serifos och amfitriti och sen går funderingarna till att åka vidare till Sifnos. Är dessa öar för lika så att vi borde ta oss till Paros eller Naxos istället? Puh, jobbigt att planera semester
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-04-14, 12:48
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Tänk på att de kan vara svårt att få tag på hotellrum på Sifnos i Juli. Boka så ni säkert vet..

Ingela
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-04-14, 13:14
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
Jag skulle välja Naxos eller Paros först och därefter Sifnos eller Serifos och avsluta på 1-2 nätter på Santorini. Har bott både på Serifos och Sifnos, både med och utan småbarn, och tycker att båda öarna är lika bra, på sina sätt.
Tomas, det var ingen dum idé! Hade ju kollat på vad det går för båtar TILL Naxos från Serifos och det var ju lika med noll men det verkar ju gå båtar FRÅN Naxos till Serifos... måste undersökas. När man snabbt kollar boende känns det som om Serifos och Sifnos är ganska mycket dyrare än typ Naxos, är det så? Är det dyrare med mat och så där också?

/malmel
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-14, 13:15
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Tänk på att de kan vara svårt att få tag på hotellrum på Sifnos i Juli. Boka så ni säkert vet..

Ingela
Ja Ingela jag har ju förstått det så därför känner jag att jag behöver bestämma vilken rutt vi tar och det är ju inte helt enkelt
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-04-15, 10:03
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

När landar ni den 7e?
En rutt kan se ut så här:

Antingen får ni övernatta och ta färja till Serifos den 8 eller high speed den 7 kl 17.00.

Från Serifos till Sifnos går det färjor varje dag

Från Sifnos till Paros har ni färja den 13 Juli.

Mellan Paros och Naxos går det färjor varje dag

Mellan Naxos oc Santorini går det färjor varje dag

Alt nr 2:

Från Pireaus till Paros antingen den 7:e 17.30 eller den 8:e 07.25 med färjor.

Från Paros till Naxos går det färjor varje dag.

Från Naxos till Serifos går det färja (varje söndag) den 13 till Serifos.

Från Serifos till Sifnos färjor varje dag.

Från Sifnos till Santorini den 19 med high speed eller den 21 med natt- färja.

Ingela
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-04-15, 10:32
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
När landar ni den 7e?
En rutt kan se ut så här:

Antingen får ni övernatta och ta färja till Serifos den 8 eller high speed den 7 kl 17.00.

Från Serifos till Sifnos går det färjor varje dag

Från Sifnos till Paros har ni färja den 13 Juli.

Mellan Paros och Naxos går det färjor varje dag

Mellan Naxos oc Santorini går det färjor varje dag

Alt nr 2:

Från Pireaus till Paros antingen den 7:e 17.30 eller den 8:e 07.25 med färjor.

Från Paros till Naxos går det färjor varje dag.

Från Naxos till Serifos går det färja (varje söndag) den 13 till Serifos.

Från Serifos till Sifnos färjor varje dag.

Från Sifnos till Santorini den 19 med high speed eller den 21 med natt- färja.

Ingela
Tack Ingela!

Vi landar på natten mellan 6e och 7e så räknar med att åka en morgonfärja den 7e. Jag upptäckte även ett annat alternativ som då iofs innebär att vi inte hamnar på Sifnos....

Pireus-Serifos den 7e
Serifos-Folegandros den 11e
Folegandros-Naxos den 13e el 14e
Naxos-Santorini den 19e

Dock verkar det som att färja mellan Serifos och Folegandros enbart går en eller ett par gånger per vecka så hur pålitliga är färjorna? Är det vanligt att de ställs in?

/Malmel
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-04-15, 13:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av malmel Visa inlägg
Dock verkar det som att färja mellan Serifos och Folegandros enbart går en eller ett par gånger per vecka så hur pålitliga är färjorna? Är det vanligt att de ställs in?
Det händer att stora färjor ställs in, men det är inte vanligt. Det ska blåsa rejält om en stor färja ställs in. Eller så kan sjömännen strejka, och då går inga båtar. Om det är strejk på gång så får man veta det i förväg, här på Kalimera bland annat.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-04-16, 09:58
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Folegandros är fint men det kommer vara jättesvårt att få tag på rum i Juli, har blivit jätteinne! Välj hellre Sifnos som ni bestämt från början eller boka rum!

Ingela
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-04-16, 10:31
malmel malmel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 16
Standard Sv: Barnfamiljs första öluff i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Folegandros är fint men det kommer vara jättesvårt att få tag på rum i Juli, har blivit jätteinne! Välj hellre Sifnos som ni bestämt från början eller boka rum!

Ingela
Ja Ingela, jag har förstått att man bör boka i förväg på dessa mindre öar så nu lutar det åt att vi bokar större delen av rutten hemifrån (antingen Folegandros eller Sifnos). Anledningen till att det lutar åt Folegandros är att vi då kan kombinera Serifos och Naxos (med Folegrandos emellan) som vi är lite sugna på.

/malmel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT