Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-07, 16:20
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Vill ni träffa svenskar ska ni resa till San Augustin
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-09, 00:19
susi susi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 24
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Så många gånger jag varit i Grekland och ALLTID blivit bra bemött. Jag älskar Grekland. Mykonos är en dyr ö, men fin.Det finns så många att välja på. Jag tycker greker är så trevliga o hjälpsamma. Åker dit om 23 dagar igen med alla mina barn o luffar LÄNGTAR. Susi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-14, 16:55
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Kom hem från Mykonos i tisdags efter att ha spenderat 10 superba dagar där. När jag är där bor jag alltid i Platy Gialos för att kunna gå (tar 20-25 min) till Paradise beach eller Paranga. Visst är alla dessa stränder med solstolar men eftersom jag har tonårsbarn vill dem ha lite liv och rörelse och det är det på Paradise beach det vill jag lova! Där ligger också ett disco! Man behöver inte heller äta på dem mest turistaktiga ställena. Det finns billigare! Men tyvärr har ön blivit dyrare sedan jag var där sist (två år sedan). Såg dock kvartsfinalerna på storbildsskärm och vill lova att det var drag! Inte som när Grekland vann EM (då var jag också där) men ändå! Har aldrig blivit illa bemött på Mykonos. Har bott på samma ställe, ett litet trevligt pensionat som ligger lugnt med perfekt städning och service! Brukar hyra bil en dag och ta mig till öns andra sida. Där är du relativt ensam. T.ex Sostis eller Ftelia. Brukar även traska upp till Beptina den lilla affären på väg till Mykonos och handla det mesta. Det lönar sig! Jag är stormförtjust i Mykonos och kan bara beklaga att du hamnade fel. Pröva en annan ö, Grekerna är oftast ett ärligt och tillmötesgående (om dock på ett lite kärvt sätt) folk. Det är mer än man kan säga om andra medelhavsfolk (med tanke på hur många ggr jag blivit lurad i Italien). Grekland forever! Pia
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-08-08, 00:21
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Tråkigt att du fick så dåligt intryck av Mykonos.Själv så återkommer jag och frugan gärna och ofta till Mykonos.Dina upplevelser ger en lite tankeställare om hur olika vi är och att det är vanskeligt att ge råd /ta råd av okända personer.Jag ska trots det försöka mig på ett råd till dig som jag hoppas ska ge dig många goda/bra minnen av att resa i Grekland.Ta reda på så mycket som möjligt om de platser du ska besöka och värdera detta utifrån dina egna förväntningar av din vistelse så är jag övertygad om att du kommer att få många trevliga minnen med dig hem från Grekland.
När jag besöker Mykonos så förväntar jag mig ...
att maten och boendet är dyrare än på andra platser (även om jag har uppleft det omvända).
att det är fullt av människor i Mykonos stad och att det beror på ett eller flera kryssningsfartyg.
att jag går vilse i gränderna ett par gånger om dan
att Petros Pelikanen snor min mat.
att jag möter många människor med udda livstil.
att frun hittar en massa glitter m.m som av någon anledning ska förvaras bland mitt bagage till hemkomsten.
att jag sitter med min fru på en mysig taverna i lilla venedig med massor av mys.
att min sovklocka har semester.
att vi planerarar en ny resa innan flyget går hem.
Min fru förväntar sig...
Att jag betalar
//Zeus
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-08-08, 05:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av zeus
att jag sitter med min fru på en mysig taverna i lilla venedig med massor av mys.//Zeus
Stopp där!
Ursprunget till uttrycket "lilla Venedig" är Chania, Kreta.
Helt enkelt en byggnadsstil som inte finns på Mykonos...
Jag tycker inte om dylika nivelleringar.

Lefteris
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-08-08, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Jag hörde samma uttryck från Mykonos bara häromdan, Erik. Så då är det förmodligen många som har fel. Om det nu är fel.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-08-08, 10:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Denna del av Mykonos stad kallas allmänt för Lilla Venedig.

Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-08-08, 10:48
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Efter senaste resan till Frankrike, har jag också påmints om att det finns så mycket härligt och inte minst varma generösa människor överallt. I Frankrike blev vi till exempel tilltalade av både kvinnor och män. Det var en trevlig överraskning. I Grekland har jag aldrig blivit tilltalad av någon kvinna.
Måste bara flika in här - jag är inte heller van vid att spontant bli tilltalad av en grekinna, men på Karpathos hände det. Tex på båten till Diafani knackade en grekinna på svärfars axel och ville att vi skulle titta på Apella Beach. Hon förkladare att stranden hade fått pris år 2003 för Europas bästa strand. Vi pratade en god stund med henne, och det kändes mysigt att hon tyckte oss vara värda hennes tid och uppmärksamhet. Det kändes ovanligt, har ej mött det tidigare i Grekland.

Det kändes trevligt att "vanligt folk" kunde ge en kommentar eller ett råd helt spontant. Det bidrog till att man kände sig hemma. Men på Karpathos är de inte trötta på turister än, det kanske de är på Mykonos...?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-08-08, 11:07
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Denna del av Mykonos stad kallas allmänt för Lilla Venedig.
Jag hävdar envist att bara en plats där venetianarna har byggt och bott, och därmed har samma sorts arkitektur, förjänar eputet "lilla Venedig"

Lefteris
den envise
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-08-08, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Lefteris den envise
Jag vet. I det här fallet har det bara med närheten till vattnet att göra, inte arkitekturen. Precis som det är med Stockholm som kallas Nordens Venedig.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-08-08, 11:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Jag hävdar envist att bara en plats där venetianarna har byggt och bott, och därmed har samma sorts arkitektur, förjänar eputet "lilla Venedig
Lefteris
den envise
Vad platser kallas i folkmun och vad som arkitektoniskt kanske är mer korrekt är två helt skilda saker! Jag är inte så övertygad om att en äkta venetianare skulle tycka att vare sig Rethymno eller Chania är så mycket mer lika Venedig, bara att byggnadsstilen är lik. Det finns bara ett Venedig och det vet vi alla.

Lissi - som gillar att platser får nya namn i folkmun.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-08-09, 01:35
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Tur för mig och min fru att vi bara har ögon för varandra och myser av miljön utan att vi störs av vad som är rätt ifråga om namnet lilla venedig.
För oss är det lika romantiskt ändå trots att vi tyvärr inte har varit till riktiga Venedig.Förövrigt kanske det kallas lilla venedig för att det bara är hälften så dyrt som riktiga Venedig.
zeus
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-08-09, 07:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag vet. I det här fallet har det bara med närheten till vattnet att göra, inte arkitekturen. Precis som det är med Stockholm som kallas Nordens Venedig.
Jag böjer min nacke ödmjukt.

Lefteris i ovanlig roll
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-08-16, 17:19
jsoderlu jsoderlu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Vill ni träffa svenskar ska ni resa till San Augustin
Håller fullständigt med.
Man måste ju ta reda på lite angående ön som man reser till.
Att Öluffa är enligt mig att ej boka hotell och sådant i förväg, ovissheten
är ju halva nöjet !
Mykonos kan vill inte sägas representera en normal grekisk ö.
Jag var där 1981 och redan då var det speciellt ..
Dessutom så måste man acceptera att chaos faktiskt är ett grekisk ord. Jag brukar bara försöka slappna av och inte vara så svensk i mitt omdöme om andra när jag är utomlands. Herregud det är ju semester. Vad gör det om något strular till sig lite, allt löser sig ju i alla fall till slut.
/js
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT