Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2020-06-23, 22:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Jag och Nicos bokade en resa till Midnattssolens land, Sverige.
Vi lämnade barnen hos mor o far i Kolymbari och åkte med bussen till Chania airport. Resan mot Jönköping och landningen på Axamo gick på 4 timmar.
Klockan är 10 över 9 på morgonen. Vi hoppar in i en taxi som ska ta oss till Vox hotell, mitt i centrum med utsikt mot sjön Vättern. Taxichauffören ser inte nordisk ut och spelar raggiemusik. Häftigt! -What are you doing here? frågar han. -Holiday, svarar vi i kör. Han skrattar.
Hotellet är lyxigt och vi ser fram emot att snart få ta nåt svalkande, nåt inhemskt, på balkongen..som inte finns!! En iskall svensk Absolut Vodkahade vi drömt om men en ljummen intages på fotänden av sängen.
Ut i kvällen vi tåga, jag och Nicos, mot restaurangerna och barerna. Nu ska vi testa alla svenska meze vi har läst om på nätet. Oj vad folktomt det är. Visst ser vi några men alla är uppdelade i olika åldersgrupper. Inga familjer! Konstigt! Många har bråttom. Många har gymnastikkläder på sig. Ännu konstigare!
Det finns en pir med restauranger så vi väljer den första bästa. Vi är såå hungriga.
Sjön är spegelblank men inga segelbåtar eller fiskebåtar så långt ögat kan se.
Kyparen vill ta vår beställning snabbt. Vi stänger klockan 10, säger han. -Det är ju tiisdaag..suck!
Vi skyndar oss att beställa alla meze vi har drömt om; pannkakor, surströmming, fläsk med löksås, köttbullar och pitepalt! -Haha..DEN va bra, skrattar han..på engelska. -I fix it! säger han sen..och vi väntar tålmodigt.
Pizzan vi fick var..ja..annorlunda!
Midnattsolen inväntade vi på en parkbänk vid Vätterstranden men gråa moln och regn som gjorde upplevelsen till..tja..grå! Kallt blev det åxå!
Ensammaste i helaste världen kände vi oss när vi tilltufsade vandrade mot hotellet. Det enda som hördes var mina klackar mot asfalten.
-Inte konstigt att dom som lever här vill komma till oss i Grekland!
-Vilken tur att vi bara tog en weekendresa!
Nu packar vi ner konserverna med surströmming och åker hem. Ooopaa!💃🕺
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-06-23 klockan 22:24.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT