Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-30, 12:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Att visa pass

Har funderat på det där med pass, efter att jag läst på en annan tråd här Vi ordnade ju allt boende själva, som vi oftast gör. Har märkt att en del boenden vill ha passet, och då har det räckt med ett pass, inte bådas.
Vissa boenden har inte alls frågat efter passet

Varför skall man visa det?

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-30, 13:55
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Att visa pass

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vissa boenden har inte alls frågat efter passet
Det där har jag också varit med om på mindre ställen. Jag har viftat med passet framför ögonen på hotellinnehavarna, men de har bara gjort en avvärjande gest med handen, typ "vad ska jag med det där till??".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-30, 14:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att visa pass

I følge en hotellansatt jeg kjenner, skal hotellet være istand til å identifisere sine gjester i tillfelle en krise (naturkatastrofe, f. eks.), og fører opplysningene fra passet inn i en bok. Dette er også noe de må gjøre i forhold til skatteberegningen (kanskje derfor noen ikke vil ha passet, de fører ikke romutleiet ut likevel = skattefritt for dem).
Flere hoteller beholder også passet mens gjesten bor på hotellet, slik at han/hun ikke skal stikke av fra regningen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-30, 14:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Att visa pass

Tänkte faktiskt på när vi bodde flera nätter på ett ställe där dom inte kände oss förut och inte frågade efter pass, att dom vet ju inte alls vilka som bor i deras hotell ifall något skulle hända

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-30, 15:38
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Att visa pass

Vi har alltid behövt lämna in åtminstone ett pass från familjen vid incheckning och detta även om vi åkt charter, det har inte varit någon skillnad

Hittade detta på en resebyrås hemsida : Dock måste du i många länder kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap vid incheckning på hotell eller på anmodan av polis eller annan myndighet. Pass är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen.


M v h
Frk Skumberg
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-30, 22:22
Cathinas avatar
Cathina Cathina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 39
Standard Sv: Att visa pass

Vi öluffade i två veckor, på Andros visade jag passet, på Mykonos också, men inte på Naxos eller på Santorini. Vi hyrde studios på samtliga ställen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-30, 22:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att visa pass

Jag har alltid levt i tron att passkravet är av samma skäl vid incheckning på hotell som på fartyg, flyg etc. I händelse av brand eller annan olyckshändelse är entreprenören/företagaren skyldig att kunna uppge vilka gäster som fanns incheckade. Att sedan efterlevnaden av reglerna, liksom kontroll och påföljd vid ev brist, är synnerligen varierande i Grekland är väl inget som känns särskilt nytt eller unikt just för dessa reglerna. I annan tråd här i forumet hade vi nyligen dialog om hjälmreglerna vid färd på moped/motorcykel, och attityden är ju där densamma. Reglerna finns. Ibland tillämpas de. Om inte, så är det oftast ingen som bryr sig.

Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT