Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #981  
Gammal 2021-02-20, 17:28
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om man nu ska leta strimmor av hopp och det gör vi ju, så såg jag en lista där Ungern ska just nu ha de lägsta dödstalen i EU följt av Sverige och Grekland. Jag har redan börjat planera grekresa med ev mellanlandning i Budapest!

/Netwolf
Noe rart er det når tall kommer ut sånn. Ifølge vår største avis var dødstallene for de siste 14 dager slik: Ungarn 1215 døde, Sverige 409 døde, Hellas 327 døde og Norge 25 døde.
Svara med citat
  #982  
Gammal 2021-02-21, 07:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Noe rart er det når tall kommer ut sånn. Ifølge vår største avis var dødstallene for de siste 14 dager slik: Ungarn 1215 døde, Sverige 409 døde, Hellas 327 døde og Norge 25 døde.
Fast Norge är ju inte med i EU...
Svara med citat
  #983  
Gammal 2021-03-03, 13:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Antal fall ökar dramatiskt igen i Grekland. Precis som i stora delar av världen.

Igår rapporteras 2353 nya fall av Covid-19 i Grekland. 18 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (1159), Thessaloniki (304) och Achaia (112) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Evia (24), Syros (3), Santorini (2), Thassos (1), Lefkas (7), Rhodos (6), Chios (6), Zakynthos (5), Lesbos (7), Korfu (2), Limnos (1), Ithaka (1), Kefalonia (1), Naxos (1) och Kreta (69).

2. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 6557 (23 idag) och 422 patienter intuberas på IVA.
Svara med citat
  #984  
Gammal 2021-03-05, 14:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Noterar att Grekland nu vaccinerat en miljon. Sverige med lika många invånare ligger inte långt efter med 890.000. En tiondel vaccinerade på två månader! Betvivlar att jag får något vaccin i år...

/Netwolf
Svara med citat
  #985  
Gammal 2021-03-05, 15:39
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fast Norge är ju inte med i EU...
Har ikke sett svaret før idag. Nei, vi er ikke medlemmer av EU, men vi får vaksiner som EU - takket være hjelp fra Sverige etter det vi skjønner.
Det er vel fordi vi er et EØS-land at vi kan komme inn under deres ordning.
Svara med citat
  #986  
Gammal 2021-03-07, 13:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Noterar att Grekland nu vaccinerat en miljon. Sverige med lika många invånare ligger inte långt efter med 890.000. En tiondel vaccinerade på två månader!Betvivlar att jag får något vaccin i år...
Jag tror fortfarande att jag är vaccinerad innan midsommar.
Svara med citat
  #987  
Gammal 2021-03-09, 09:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ser att mindre öar i Grekland likt Chalki & KZO, nu är fullt vaccinerade. Det finns hopp!

/Netwolf
Svara med citat
  #988  
Gammal 2021-03-09, 09:42
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är många småöar som är färdigvaccinerade, och fler på gång!
https://greekcitytimes.com/2021/03/0...greek-islands/

/Thoper
Svara med citat
  #989  
Gammal 2021-03-09, 18:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

De skulle ta alla öar som hade färre än 100 invånare. Härligt att det rullar på.
Svara med citat
  #990  
Gammal 2021-03-14, 07:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Situationen eskalerar i Grekland. Fler och fler ställen markeras som högriskområden.


Restriktionerna skärps ytterligare och t ex förbjuds alla icke-nödvändiga inrikesflyg till den 22 mars. Även begränsningar för utlandsflyg, där 7 dagars karantän väntar för alla ankommande.


/Netwolf
Svara med citat
  #991  
Gammal 2021-03-21, 13:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Antal fall ökar igen dramatiskt i Grekland. De senaste fem dagarna (idag inte inkluderat) har det rapporterats 13 409 fall av Covid-19, 284 döda och antal patienter som intuberas är uppe i 672.
Svara med citat
  #992  
Gammal 2021-03-24, 14:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 3586 fall av Covid-19 i Grekland, det är den högsta siffran sedan pandemin började. I förrgår var 12,13 % av alla som testades positiva. Antal dödsfall var igår 51, och de senaste sju dagarna har 386 personer avlidit. Sedan pandemin började har 7582 avlidit. Just nu vårdas 699 patienter på IVA. Detta trots att Grekland mer eller mindre har befunnit sig i lockdown sedan oktober. Sjukvården befinner sig just nu under extremt hårt tryck.

Vaccinering pågår för fullt och fler och fler vaccineras. Vi får hålla alla tummar och tår vi har att det ska vända snart.
Svara med citat
  #993  
Gammal 2021-03-25, 07:13
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De skulle ta alla öar som hade färre än 100 invånare. Härligt att det rullar på.
Voula har meddelat att alla invånare på Agathonissi har nu fått sin vaccination.
Ser också med glädje att Fournis befolkning är vaccinerade enligt Thopers inlägg.

Nu har även jag fått min första spruta. Kretaresan i början av maj fryser inne, då jag inte vill missa spruta 2.



Birgitta, vars bild har hamnat på sniskan, kanske för att jag är så glad!
Svara med citat
  #994  
Gammal 2021-03-25, 07:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Men, va härligt Birgitta!
Svara med citat
  #995  
Gammal 2021-03-25, 10:06
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Voula har meddelat att alla invånare på Agathonissi har nu fått sin vaccination.
Ser också med glädje att Fournis befolkning är vaccinerade enligt Thopers inlägg.

Nu har även jag fått min första spruta. Kretaresan i början av maj fryser inne, då jag inte vill missa spruta 2.



Birgitta, vars bild har hamnat på sniskan, kanske för att jag är så glad!
Grattis till första sprutan, tråkigt med inställda Kretaresan, men jag förstår
varför. Jag själv väntar på att få boka tid till spruta i början av april.
Kerstin
Svara med citat
  #996  
Gammal 2021-03-25, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grattis till sprutan, Birgitta! Här i Finland har vi ju i alla fall för tillfället 12 veckors mellanrum så man får vänta längre på andra dosen.

Läget i Grekland är nog inte alls bra, kanske är det bara så att folk gör vad de vill trots lockdown. Och sen är det ju det här med mutationerna. Den brittiska varianten lär ju smitta mycket lättare. Och det tycks ha kommit lite som en "överraskning". Och sen har vi ju den sydafrikanska, brasilianska och vad det nu ännu kan komma. Här i Finland kommer regeringen att dra igenom striktare restriktioner i de värst drabbade områden. Gäller Helsingforsregionen och Åbo. Mest tydligen för att man försöker få bukt med dem som struntar i allt och håller privata partyn osv. Få se om det kommer att lyckas med att få det och gälla före Påsk. Bryter man mot restriktionerna kan man få böter på 40 €.

Tänk, denna tid ifjol, tänkte vi alla att nästa år kan vi resa till Grekland som vanligt. Men så är det ju inte, tyvärr. Hoppas sommaren nu hjälper för nu har vi ju vaccinationerna i alla fall.

/ Anne
Svara med citat
  #997  
Gammal 2021-03-25, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grattis Birgitta!

Min mamma, som är vaccinerad, har varit hos frissan och klippt sig, och varit och köpt vårblommor till balkongen. Hon är så lycklig!

Jag läste om er situation Anne. Ni har ju ändå klarat er bra, men viruset är lurigt och allt kan förändras fort! Det märks inte minst i Grekland där det sprider sig väldigt fort.
Svara med citat
  #998  
Gammal 2021-03-26, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Janne, så härligt att din mamma har fått båda sprutorna. Nu kan hon njuta av våren. Man måste ju förstås vara försiktig ändå för man kan fortfarande bli sjuk även om är vaccinerad, men risken för allvarlig sjukdom är inte så hög, säger de.

Här i Finland kommer de möjliga begränsningarna nog inte att komma att gälla före Påsk i alla fall. De skall godkännas av riksdagen osv. Och kanske kommer något att ändras, allt är öppet ännu, det har delvis kommit ganska mycket kritik. Mig påverkar det ju inte direkt eftersom jag bor på landet. Här har vi tillsvidare haft 15 bekräftade fall och alla har kunnat smittspåras så det är ganska lugnt. Men restaurangerna och caféerna får bara sälja takeaway för tillfället och de allra flesta har munskydd i butikerna.

/ Anne
Svara med citat
  #999  
Gammal 2021-03-26, 10:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Det är många småöar som är färdigvaccinerade, och fler på gång!
https://greekcitytimes.com/2021/03/0...greek-islands/

/Thoper
Oppløftende. Men..det er jo alltid et lite ‘Men’...hvor stor andel av befolkningen på den enkelte øy vil la seg/har latt seg vaksinere, mon tro?

På en øyside diskuteres det stadig om pandemien virkelig finnes, konspirasjonsteorier blomstrer og vaksinemotstandere er aktive. En lokal skrev nylig at når hxn ser hvor mange som ikke vil vaksineres og/eller(?) gir blaffen i smittevern, kan det ta årevis før øya ‘friskmeldes’. Time will show..

Sånt får meg til å huske/minnes Louisas innlegg i denne tråden. Hun fortalte bl a om dagliglivet der hun bor, reflekterte rundt mange aktuelle temaer.
Svara med citat
  #1000  
Gammal 2021-03-26, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Janne, så härligt att din mamma har fått båda sprutorna. Nu kan hon njuta av våren. Man måste ju förstås vara försiktig ändå för man kan fortfarande bli sjuk även om är vaccinerad, men risken för allvarlig sjukdom är inte så hög, säger de.
Jo, det säger det, men hon är fortsatt försiktig och träffar bara oss i familjen (med avstånd) och hennes kompisar som också är vaccinerade.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT