Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-16, 21:55
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 676
Standard Varning för Moscow i Gamla stan

Vi har nyss kommit hem från en vecka på Rhodos. En mycket bra vecka med fint väder, men jag vill här utfärda en varning för restaurang Moscow i Gamla stan.

En kväll när vi hade ätit middag i gamla stan och mätta och belåtna var på väg hemåt så tänkte vi stanna till någonstans och ta en drink. Vi borde veta bättre efter alla resor vi gjort, att man väljer inte ett ställe på ett torg med en massa inkastare. Men dumma som vi var stannade vi på ”sjöhästtorget” på ett ställe som heter Moscow, i hörnet där de har flera stora papegojor. Jag vet inte vad vi ska skylla på, de såg ut att ha väldigt sköna stolar att sjunka ner i och vila sig i en stund i alla fall. Vi fick frågan om vi ville äta eller bara ha nåt att dricka, och sa att vi bara ville ha nåt att dricka och bad om en drinklista. ”Säg vad ni vill dricka så fixar vi det” sa han, men vi ville ju se priserna också, så vi fick en meny och såg då att det här var inget billigt ställe, drinkarna kostade 9-10 euro, en stor Mythos kostade 5. Kyparen stod hela tiden bredvid och väntade på att vi skulle bestämma oss och frågade vad det var vi funderade på. Vi tyckte att med de priserna så var nog en Mythos det bästa alternativet, så vi beställde in tre stora Mythos, vi var fyra i sällskapet. Efter en stund kommer killen med 3 STORA glasstövlar och ställer fram till oss, säkert runt 2 liter i en sån. Vi försökte säga att det här har vi inte beställt. Jodå, sa han, ni har beställt stora Mythos och det är det här, sen skyndade han sig iväg. Hade vi gjort rätt skulle vi ha klivit upp och gått därifrån, men vi satt snällt kvar och försökte dricka lite av ölen. Naturligtvis blev vi tvungna att lämna det mesta. När vi sen skulle betala notan så befarade vi det värsta och det visade sig att den ölen kostade 18 euro per styck! Alltså 54 euro totalt. Så jag hoppas därmed att ni alla undviker restaurang Moscow på ”sjöhästtorget”. Ät eller drick för guds skull inte där! Jag har ingen aning om hur maten är där, men sånt lurendrejeri tycker jag inte man ska stödja.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-16, 23:04
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Vi passerar Rohodos på väg hem till Kreta när vi varit och vandrat på Nisyros och har ett par timmar mellan båtarna.
Om det blir båt ej flyg hem så skall jag gå förbi och informera om att jag har på internett blivigt rekomenderad att ej besöka denna restaurant.
Tycker det är viktigt att dom får veta att dåligt beteende sprids.

Har gjort detta vid flera tillfällen och det är ju ett sätt att få bort detta "lurendrejeri".
Om detta händer vana resinärer vad händer då oerfarena.

Vi satt en gång på en taverna där det var ett ungt par som bara fick in mat+mat+mat++ och till slut frågade vi vad har ni beställt.
Jo vi har hört om detta med många rätter som någon kallade "mersedich" så vi ville prova men all denna mat är ju för 10+ personer.

Vi kallade till oss ägaren och sa att detta kan ni ej göra vad tänker ni att notan skall bli för det unga paret.
När svaret kom så insåg ägaren att detta kan han ej göra, vi hade ett litet samtal.. Och jag lovar att det unga parets minne av Kreta blev bra.

Vi har alla gjort våra misstag och kommer förhoppningsvis att göra nya men ej dom vi redan gjort.

Olle
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-17, 09:17
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Har gjort detta vid flera tillfällen .........
Olle
Hatten av!
Hoppas det unga paret tackade för hjälpen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-17, 10:25
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Tack för varningen ska dit om 10 dar.Har du någon "färsk" rekommendation på bra taverna Prisläget nu? Tacksam för svar.
Hälsningar Susanne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-17, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Vi borde veta bättre efter alla resor vi gjort, att man väljer inte ett ställe på ett torg med en massa inkastare.
Tack för varningen!

Jag har varit med om ungefär samma sak, också det på i gamla stan på Rhodos. Vi åt lunch på ett ställe. Tittade inte i menyn eftersom vi på den tiden alltid beställde samma sak: två grekiska sallader, två öl och en flaska vatten. När vi skulle betala visade det sig att ölen kostade 5 € styck, och vattnet kostade lika mycket!

En vecka senare var vi tillbaka på Rhodos efter några dagar på Kastelorizo. Återigen skulle vi äta lunch. Denna gång valde vi gyros på ett enkelt gyrosställe. Priserna stod på en griffeltavla. Där stod vad en gyros kostade, och vad ölen kostade. Priserna var rimliga. Men vi ville inte ha öl så vi beställde Fanta. Priset på ett glas Fanta stod inte på tavlan, men eftersom priset på öl var ”normalt” antog vi att Fantan skulle kosta mindre. Men när vi skulle betala kostade den dubbelt så mycket som ölen, jag tror att vi betalade 5 € för ett glas. Gissa om vi kände oss dumma.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-17, 11:06
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Alla har vi nog känt oss lurade både i Grekland och annorstädes. Taxi är väl det klassiska, men det ni beskriver kommer väl inte långt efter.
Man kan undra hur dessa människor tänker? Tror dom att dom i det långa loppet ska tjäna på det? Att det kommer en jämnt strilande ström av dumma turister som inte kommunicerar med varandra?

Man har ju lärt sig med åren. Ska man ta en öl, så gör man inte det mitt på Ramlan om man är i Barcelona t ex. Den försiktighetsprincipen kommer man ju ganska långt med. Jag tror att ni som skrivit kör med samma taktik, därför känns det EXTRA jobbigt när man väl blir lurad.
För min del är det inte plånboken det svider i (å då är jag inte fett avlönad ska ni veta), det är själva förnedringen och principen...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-17, 11:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Jag upplever precis detsamma.....Jag vill veta vad det kostar innan jag äter och jag kan äta dyrt om jag vill, och ger alltid bra med dricks, men när man upplever att det ändå läggs på några euro av "misstag" på de handskrivna notorna ibland även på de tavernor man verkligen är stamkund på och har rekommenderat till många då BLIR jag sur...
Jag har ett ställe på Tinos som jag ska ge ytterligare en chans, men försöker de luras, en tredje gång , om än bara med några euro, så blir det inga fler besök.

Vi undviker alltid ställen där inga priser finns om det inte är i små bergsbyar eller landsbyar men där har vi aldrig blivit lurade, bara glatt överraskade.

Tack för varningen av Moscow, jag ska också säga att jag blivit varnad via internet om jag går förbi på höstens resa. Vi har en hel dag i Rhodos stad då.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-17, 14:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
För min del är det inte plånboken det svider i (å då är jag inte fett avlönad ska ni veta), det är själva förnedringen och principen...
Jag håller med dig till fullo!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-17, 19:51
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 676
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Tack för responsen, det är ju bra om flera talar om att ryktet går om deras metoder! Vi talade också om att vi var missnöjda när vi gick därifrån och sa även att vi skulle skriva om det på en mycket populär hemsida, så det kanske svider lite extra om de också får höra att varningen gått hem.

Precis som några skriver så är det inte direkt pengarna som känns som den största förlusten, utan att man känner sig så dum och lättlurad. Men då är det ju en tröst att höra att andra här också gått på nitar

Det känns som att detta fenomen är större risk att råka ut för på ett sånt ställe som Rhodos t ex (kanske främst då i Gamla stan) än om man befinner sig på en mindre ö/by i Grekland. Som motsats jag jag berätta om när vi förra våren var i Makrigialos på Kreta och hyrde moppe en dag. Vi körde upp i bergen ovanför och stannade till i Agios Stefanos. Vi satte oss på ett ställe och beställde in en Mythos att dela på. Till den fick vi ett fat med skorpor med olivolja ringlad över, ett fat med oliver och ett med fetaost. Det blev nästan en lunch. Allt detta för 2 euro! Då kan man lämna rejält med dricks och det gjorde vi också.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-17, 20:12
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 676
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Tack för varningen ska dit om 10 dar.Har du någon "färsk" rekommendation på bra taverna Prisläget nu? Tacksam för svar.
Hälsningar Susanne
Det är alltid svårt att rekommendera tycker jag. Det är ju så olika vad man har för tycke och smak. Vi åt en kväll på Romios i Gamla stan, som många skriver mycket positivt om. Vi tyckte det var sådär faktiskt. För det första fick vi vänta väldigt länge på maten, säkert en timme minst. Sen när maten kom var den inte varm, utan allt var halvljummet bara.

Däremot så åt vi två gånger på Romeos som här på Kalimera har skrivits lite negativt om, men där tyckte vi att vi åt den bästa maten. Mycket trevlig personal och där bjöd de också på ozuo efter maten.

Prisläge? En grekisk sallad runt 5 euro, en Mythos 3,5 - 5 euro (förutom den för 18 då!) Genomsnittspriset för våra middagar låg nog på runt 35 - 40 euro för två personer. Generellt tycker jag det är rätt så dyrt på Rhodos!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-17, 21:56
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Tack för svaret tycker det låter ganska dyrt men men äta bör man.....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-17, 22:24
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Hej
Jag var med om en liknande sak i Gamla Stan för rätt många år sedan. Vi beställde två stora Mythos på en restaurang. Vi tänkte oss inte för utan tog första bästa ställe. Vi trodde nog att det skulle vara dyrare där än på andra ställen men beställde ändå. In kom två stora stövlar med öl, som du säger säkert 2 liter. Vi ställde däremot till med ett så fruktansvärt väsen så han tog ut dem igen, antagligen för att slippa uppståndelsen. Vi fick en, dyr. flaska men dock en flaska öl.
Åse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-19, 07:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 710
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
..jag har på internett blivigt rekomenderad att ej besöka denna restaurant.
Tycker det är viktigt att dom får veta att dåligt beteende sprids.
Smart! Det tipset ska jag lägga på minnet.

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-27, 22:01
Monica G Monica G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 55
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Hej förstår känslan. Vi har aldrig ätit på Moscow men däremot suttit o studerat deras behavior från torget o konstaterat att man nog inte ska gå dit. Ägaren eller vem det är som inte är grek har nån show off med papegojorna o det känns bara fishy. En del restauranger kan kännas ok även om man betalar lite för mycket men andra är rena bedrägerierna och dom behöver vi inte gynna, det är inte grekerna till godo alls. Gå på känsla, för det mesta blir det jätterätt och ibland lite fel också men då är det mer kvaliteten på maten än lurendrejeri.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-28, 10:21
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 258
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Även vi har råkat ut för detta i gamla stan då vi beställde en stor öl - inte vid Moscow utan vid nästa lilla torg. Numera promenerar vi bara genom de gamla kvarteren. På hemvägen händer det att vi stannar till vid Mandrakihamnen hos Státis - mycket humana priser - för att ta en öl eller ett glas retsina.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-28, 12:03
Des Des är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Da skal jeg huske på disse navnene og at jeg skal spesifisere hvilken størrelse jeg skal ha av pils

Har hørt at det er gamlebyen som har flest interessante spisesteder, eventuelt steder å nyte vin og øl, men ønsker jo å unngå fellene!

Er det f.eks noen lokale entertainere som byr på seg selv?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-06-13, 00:15
akelen akelen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 29
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Har också råkat ut för samma Moscow . Fick en stövel när jag beställt mia micro byra .Undvik detta ställe. Akelen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-06-13, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av akelen Visa inlägg
Har också råkat ut för samma Moscow . Fick en stövel när jag beställt mia micro byra .
Trist! Undvik!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-06-13, 18:53
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av akelen Visa inlägg
Har också råkat ut för samma Moscow . Fick en stövel när jag beställt mia micro byra .Undvik detta ställe. Akelen.
Vad händer om man reser sig och går när de tvingar på en stöveln som man ej beställt?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT