Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-11-07, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Greker i Grekland

Jag håller på att gå igenom gamla fotoalbum och blir hela tiden förvånad över vad jag fotograferade förr i tiden. Inte bara det: jag förundras av vilka besynnerliga bilder jag satte in i mina fotoalbum. På den tiden var film dyrt och framkallning var dyrt. Fotoalbum var då till för att visa sina vänner vad man hade gjort (kanske lite skryt) men varför tog jag så konstiga bilder, och vem var intresserad av att se dessa bilder, och varför satte jag in bilderna i album – och inte minst – varför skrev jag så självklara bildtexter.




Bilden, som är från 1982, är från ett kafé på torget i Chora på Ios. Det var på den tiden då det fortfarande fanns gubba-kafé på Ios.

Läs mer om Chora på Ios här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-11-08, 09:25
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Greker i Grekland

En sådan här bild är ju trots allt ett fantastiskt tidsdokument! Jag tror att man i ett längre tidperspektiv, uppskattar ett sådant här motiv i en allt högre grad. Jag tycker att bilden säger mycket, men vet ju inte om du kände någon av gubbarna när bilden togs? I så fall finns det ju ett mervärde.

Förr satte jag själv in alla bilder i album oxå. De man visade dem för var ju mest familjen. Det var ju då en snabb sak att bara kasta fram albumet för beskådning .

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-11-08, 10:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Greker i Grekland

Jag kan förstå att du nu funderar över vad som kunde få dig att då, i den ålder som du då var, ta bilden och att sätta in den i ett album. Kanske var det ändå så att du kände av miljön och stämningen och ville bevara den för framtiden.

Jag upplever det som en fantastisk bild. Instämmer helt med det du skriver Conny. Tycker att man känner "tidens vingslag" och stämningen i bilden.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-11-08, 15:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Greker i Grekland

Bilden är ju jättefin. Ett tidsdokument över vardagen någonstans i världen.

Kommer ihåg fotoalbumens tid. Här togs inga onödiga bilder minsann. Framkalla var dyrt. En 24-rulle skulle täcka mkt, så max en bild per motiv. Blev bilden dålig/suddig sattes den in ändå. Stiftade man bekantskap med nya människor på semestern, så togs en bild och sattes in med text som "Bosse och Majsan på playan". Sen träffade man aldrig dom igen, men en bild i albumet blev det.

I dagens högteknologiska tidevarv, är bilder färskvara. Är de ett par dar gamla är de i princip värdelösa. Gäller det ungdomar, så lever de max EN dag. Dåliga och suddiga bilder existerar inte längre, då bild på bild tas för att få fram den perfekta bilden. Resten kasseras. Framtidens livsstilssforskare kommer få det svårt, när de ska gräva..

Den här tycker jag för övrigt, sammanfattar nu mot då.



/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-11-09, 01:15
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Greker i Grekland

En autentisk och faktiskt fantastisk bild, tycker jag. "Greker" - vad mer eller annat behöver sägas? Det är ju bara sanningen! Skådar man bilden, så ser man själv vad dom har för sig, det behöver ingen förklaring. Rena poesin, Janne! Den perfekta bilden.
Månen - toaletten är fruktansvärt rolig, Netwolf! Verkligen mitt i prick.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-11-09, 11:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Greker i Grekland

Träffande jämförelse Wolfen!
Och självklart är det så att "Månbilderna" skulle kunna finnas i ett album någonstans medan "Toalettbilderna" hittar man på Instagram.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-11-09, 13:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Greker i Grekland

Jag kanske var lite före min tid när jag och bästa kompisen tog toalettbilder på tidigt 80-tal.
Det var i Danmark på nåt hak under en busig kväll.
2 st. pappersfoton på oss finns i mitt album.
Måste kanske tillägga att vi SATT på toaletten (var o en för sig) och jag hade dragit ut runt en m. toalettpapper så de var inte så graciöst

Bilden på Grekerna är episk, Janne
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-11-09, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
men vet ju inte om du kände någon av gubbarna när bilden togs?
Inte då, men sedan lärde jag känna den enda ungdomen som är med på bilden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-11-09, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-11-09, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greker i Grekland

Jag håller med om att bilden är ett tidsdokument, men det var den inte då, då var det nutid. Tur att jag skrev ”Greker” och inte ”Spanjorer” med tanke på att jag var i Grekland.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-11-10, 04:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Greker i Grekland

Tycker också att bilden är fin, det är ju just såna som blir värdefulla med tiden.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-11-10, 09:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Greker i Grekland

Masse visste inte att du hade Instagram. Själv funderar jag på, efter en längre tids frånvaro, börja lägga ut bilder på Instagram igen. En viss oro gjorde att jag konsulterade dottern och fick till svar - dina bilder kan inte bara försvinna. Det är omöjligt! Kan nu berätta att det omöjliga är möjligt. Alla tidigare bilder är borta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-11-10, 18:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Greker i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse visste inte att du hade Instagram. Själv funderar jag på, efter en längre tids frånvaro, börja lägga ut bilder på Instagram igen. En viss oro gjorde att jag konsulterade dottern och fick till svar - dina bilder kan inte bara försvinna. Det är omöjligt! Kan nu berätta att det omöjliga är möjligt. Alla tidigare bilder är borta.
Hej min vän!

Bland mycket annat som jag här helt kass på så finns också Instagram. Vet nada! Skaffade Instagram för en del år sedan för att få lite info om hur våra barnbarn har det. Har under de här åren själv lagt ut max 3 - 4 bilder själv, nästan alla helt nyligen. Sorry. Kan inte hjälpa dig med detta.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT