Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-31, 14:35
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Atens flygplats + Rafina

Hej på er ni erfarna flygplats-Rafina resenärer!

Jag och min mamma åker till Tinos den 13 september efter en övernattning på Avra hotel i Rafina. Vi landar på Athens flygplats 20.30 på lördagen den 12 september. Jag undrar om det går att köpa färjebiljetter på flygplatsen? Den båt vill med till Tinos går 8.10 på söndag morgon, och vi vill inte stressa för att köpa biljetter då.

Annars, har biljettkontoret i Rafina öppet sent? Vi är nog inte framme i Rafina förrän tidigaste 22.00, och då tror jag att jag är optimistisk! Vi är nog vrålhungriga då, så då blir det ett sent (ur svenskt perspektiv!) tavernabesök innan sängdags.

Tack för hjälpen!

Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-31, 15:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Jag har aldrig köpt på flygplatsen så jag kan inte svara, men alla biljettkontor i Rafina ligger på vägen ut till hamnen på morgonen alldeles nära Avra hotell så det är flera kontor att välja på och där är aldrig köer så att det tar tid. Max 7-10 min extra för inköp på morgonen. Biljettkontoren är ju öppna på kvällen men om klockan blir 22- 23 eller mer är det kanske tveksamt då ju inga båtar går då..Avstånden är så små i Rafina .
Ha en fin resa till en UNDERBAR ö...Åker ju själv dit igen 27 oktober.


Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-31, 16:46
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Jag vet inte om det finns någon resebyrå på Atens flygplats där man kan köpa färjebiljetter, jag tror inte det, men även om det skulle finnas så finns det ingen anledning att köpa där, utan köp vid hamnen på morgonen. Som redan nämnts, finns det många biljettkontor i Rafina och de ligger på vägen ut till hamnen.
I mitten av oktober 2013 kom jag till Rafina från flygplatsen i Aten och det var väl vid 19-tiden, biljettkontoren var öppna men jag valde ändå att köpa färjebiljett dagen efter. Jag skulle åka från Rafina till Andros tidigt på morgonen dagen efter och övernattade just på Avra.
Har precis kollat upp några av mina bilder tagna uppe på färjans däck och första bilden är tagen 07:25, sista bilden 08:14, så jag har nog åkt samma färja som ni skall åka med avgångstid 08:10. Hur som helst, biljettkontoren var öppna redan vid 7-tiden när jag kom ner till hamnen och det var absolut ingen stress, det gick på ett par minuter.
Det är möjligt att biljettkontoren vid hamnen i Rafina är öppna när ni anländer med buss vid 22-tiden. I så fall ligger biljettkontoren bara en stenkast från hållplatsen ni skall stiga av, bara några minuters promenad. Det var väldigt livligt nere vid hamnen när jag kom dit och det var i mitten av oktober.

Senast redigerad av RobEri den 2015-08-31 klockan 17:00.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-31, 17:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag vet inte om det finns någon resebyrå på Atens flygplats där man kan köpa färjebiljetter, jag tror inte det.
Det går att köpa båtbiljetter på flygplatsen, har köpt där flera gånger.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-31, 17:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Bra att det finns möjlighet att köpa på flyget.!
Jenny då har Du ju möjlighet att välja så som det passar er bäst!
Ha nu en underbar resa och hälsa Tinos!! Hoppas att Du får glädje av kartan!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-31, 17:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bra att det finns möjlighet att köpa på flyget.!
Jag vet dock inte hur deras öppettider är.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-31, 17:51
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bra att det finns möjlighet att köpa på flyget.!
Lissi

Kolla i så fall upp busstidstabellen (om ni skall åka buss) så att ni inte missar bussen till Rafina bara för att köpa färjebiljett på flygplatsen. Bussarna går inte så ofta!
Busstidstabellen hittar ni här:

http://www.athensinfoguide.com/gettingaroundbus.htm

Ni anländer 20:30 och tydligen finns det en buss så avgår 21:00, nästa buss går 22:15. Kommer flyget i tid (20:30) och ni får ert bagage efter någon kvart eller 20 minuter...då blir det nog lite stressigt att leta fram en resebyrå på flygplatsen, handla färjebiljett....och det var väl just det ni vill undvika, stress.
Men ni kanske åker taxi.

Senast redigerad av RobEri den 2015-08-31 klockan 18:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-01, 00:43
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Aktina på flygplatsen ska ha öppet dygnet runt enligt
http://santorinidave.com/athens-airport-travel-agency
Maila och fråga airport@aktinatravelgroup.com

Ni kommer ju som det verkar att missa bussen 21.00 i alla fall.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-01, 10:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg

Ni kommer ju som det verkar att missa bussen 21.00 i alla fall.
Säg inte det.....Har man tur så kommer bagaget snabbt, lite beroende på vilket plan man landar med, hur nära gaterna....Men om man väl har sitt bagage inom 20 min hinner man till bussarna som finns alldeles vid trappan upp till gångbron till Metron/tågen, alltså bara rakt ut från ankomsthallen över "taxi/bilgatan" sväng vänster bort till trappan. Hållplatsen flyttades lite längre bort i våras... Biljett köps på bussen....Jag landar ofta 12.30 med SAS och hinner med 13.10-bussen med råge, men då har jag ju oftast bara handbagage

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-01, 11:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Säg inte det.....Har man tur så kommer bagaget snabbt, lite beroende på vilket plan man landar med, hur nära gaterna....
Lissi

Men här handlar det om att Parga skall också hinna med att köpa färjebiljett på flygplatsen...och att bussen går kl. 21:00 (flyget landar 20:30).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-01, 11:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Men här handlar det om att Parga skall också hinna med att köpa färjebiljett på flygplatsen...och att bussen går kl. 21:00 (flyget landar 20:30).
Nä DET går ju inte..... Men i valet att vänta ytterligare dryga timmen för att köpa biljett på flygplatsen eller att stressa lite till bussen för att sen köpa biljett på morgonen så skulle nog både Du och jag ta det senare alternativet....

Lissi - som snart står där igen.....och hinner ta min första måltid i lugn och ro i Rafina på stamstället nere i hamnen i väntan på båten.....Vegetarisk pita, vatten och en kall Mythos! Det är en sån där MÅSTE-grej...är rädd att semestern blir dålig annars
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-09-01, 11:55
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men i valet att vänta ytterligare dryga timmen för att köpa biljett på flygplatsen eller att stressa lite till bussen för att sen köpa biljett på morgonen så skulle nog både Du och jag ta det senare alternativet....

Ja, det var mitt svar, se mitt första inlägg. Det är inte högsäsong och det tar bara några minuter att köpa färjebiljett på morgonen vid hamnen. Men det är klart, om Parga ändå missar 21-bussen och inte har något annat och göra på flygplatsen så kan man kanske tänka sig att köpa färjebiljetten på flygplatsen (det var MickeKöpings förslag). Är det billigare/dyrare att köpa färjebiljett på flygplatsen? Någon som vet?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-09-01, 13:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Är det billigare/dyrare att köpa färjebiljett på flygplatsen? Någon som vet?
Kostar någon eller några € mer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-09-01, 15:45
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Ni är helt fantastiska!! Så snabba och så engagerade! Tack så jättemycket för alla svar!

Vi var till Andros i fjol, men landade då vid 16.00. Så då tog vi bussen till Rafina och köpte biljett på kvällen på biljettkontoret bredvid fiskaffären. Vi får se hur vi gör. Blir det tight med tid så köper vi på söndag morgon, annars kikar vi på flygplatsen om vi hittar nåt biljettkontor. Vi vill ju gärna hinna med bussen vid 21-tiden, så vi får njuta av ett tavernabesök innan vi kvartar in nån timme.

Jenny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-01, 17:37
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Ni är helt fantastiska!! Så snabba och så engagerade! Tack så jättemycket för alla svar!

Vi var till Andros i fjol, men landade då vid 16.00. Så då tog vi bussen till Rafina och köpte biljett på kvällen på biljettkontoret bredvid fiskaffären. Vi får se hur vi gör. Blir det tight med tid så köper vi på söndag morgon, annars kikar vi på flygplatsen om vi hittar nåt biljettkontor. Vi vill ju gärna hinna med bussen vid 21-tiden, så vi får njuta av ett tavernabesök innan vi kvartar in nån timme.
Jenny

Jag åker den 16/09 dock inte från Rafina utan från Piraeus, och det blir färja till Donoussa vid 17-tiden. Landar i Aten mitt på dan så jag har massor med tid.
Ha en riktig skön och trevlig semester Jenny!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-01, 17:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Ha en riktig skön och trevlig semester Jenny!
Så klart hon får...Hon ska ju till Tinos

Ha en fin semester Du med RobEri!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-02, 15:36
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Atens flygplats + Rafina

Tack det ska jag ha, RobEri! Jag önskar dig detsamma!
Jenny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT