Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-21, 11:25
sara1515 sara1515 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 31
Standard Velande, velande, velande

Ni alla med era enorma upplevelser av de allra flesta öarna kan kanske ge lite klarhet i till vilka öarna vi eg borde åka till. Vi velar nämligen och kan inte bestämma oss. Vi har 4 barn på 9,7,5 och 3 så det är viktigt med barnvänliga bad och öar. Gärna lugna öar med genuint grekiskt vardagsliv, gärna så lite trafik som möjligt och gärna inte charterorter då vi vill undvika de stora horderna av turister. Det optimala är boende vid stranden utan att behöva passera trafikerade vägar och gärna en ö med hyfsat prisläge.

Vad vi vet hittills är att vi landar den 3 juli kl 15 i Aten och åker vi hem den 24 juli. Dagarna där emellan är än så länge fullständigt obokade.

Grundplanen var Milos, Sifnos och Serifos. Med början på Milos men när färjan till Athen skulle gå på 243€ så blev vi avskräckta. Främst eftersom den färjan även kräver en natt i Pireus och det blir ytterligare 100€. Det optimala hade varit att komma iväg på kvällen den 3 juli men det verkar inte finnas något som känns intressant. Någon som har några bra förslag som passar in på de flesta av våra önskemål. Vi tänker oss ca 3 öar. Nu funderar vi på att börja med antingen serifos och då ta den långsamma färgen dit vilket blir 100€
eller kanske Syros?

Hoppas någon kan hjälpa oss!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-21, 11:39
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Velande, velande, velande

Hej, de långsamma färjorna kan absolut vara ett bra alternativ både för barnens skull och plånboken.

Jag vill med erfarenhet från förra sommaren tipsa om ett annat alternativ, Rafina och båtarna som går mot Andros, Tinos och Mykonos. Andros och Tinos är underbara öar, Mykonos kan vara mycket turister men därifrån kan man åka vidare till t.ex Syros.

Andros kan jag berätta mera om om ni är intresserade.

Lycka till med planerandet
/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-21, 12:05
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Velande, velande, velande

Håller med Göran. Rafina direkt till Tinos 17:30. Annars har du också från Pireus 17:30 till Syros. Det borde ni hinna med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-21, 13:28
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Velande, velande, velande

Kini på Syros är jättefint! Om ni åker till Milos rekommenderar jag Pollonia, där finns en bra "barnstrand". Annars är Fourni och Ikaria öar som stämmer med era önskemål tycker jag, då kanske inrikesflyg är ett alt till långa färjeturer?
/Bea, direkt från Iraklia - som också är ett paradis!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-21, 18:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Velande, velande, velande

Vi vill också slå ett slag för Syros och den lilla byn Kini. Vi brukar alltid taga oss härbärge på Argo Studios i Kini. De har en egen hemsida och hämtar sina gäster vid hamnen för transport till Hotellet.

Tvenne minuters promenad till stranden. Bra och prisvänliga tavernor vid stranden. Buss till Ermaupoli avgår tvenne gånger i timmen till pris av 1,6 € pp vuxen.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-21, 19:22
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Velande, velande, velande

Vill slå ett slag för Antiparos, som har åtminstone en riktigt långgrund strand. Ön har förutom Babybeach riktigt fina stränder inom gångavstånd fr byn. Till skillnad från många andra byar har Antiparos sin bygata belägen från hamnen och upp i byn. Ingen biltrafik alls där, väldigt barnvänligt. Vi skall åka till Antiparos med små barnbarn nästa år.
Ni når Antiparos med Blue Star fr Pireus med byte i Paros. Tror att ni kan hinna med kvällsbåten 17.30 samma kväll ni anländer till Aten.
Antiparos kan ni kombinera med Paros, finns flera fina stränder att bo vi.
Hoppas ni får en riktigt trevlig resa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-21, 19:58
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Velande, velande, velande

Ön Agistri utanför Aten kanske är ett alternativ? Barnvänliga stränder och småskaligt. En hel del greker kommer ut över helgerna dock. Men någon charterö är det inte nu längre. Kort båttur från Pireus, det borde inte bli så dyrt även om man är en stor familj.

Katitzi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-21, 22:31
sara1515 sara1515 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 31
Standard Sv: Velande, velande, velande

Tack alla för mycket bra svar. Jag ska genast kolla upp alla era förslag. När man kollar färjor/båtar finns det då någon hemsida som täcker flest båtar och avgångar? För det finns ju ett par olika hemsidor men vilken är eg bäst?

Sara
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-21, 22:53
sara1515 sara1515 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 31
Standard Sv: Velande, velande, velande

Jag tror minsann att vi satsar på Pireus -Syros kl 17.30 samma dag som vi landar. Stannar ett tag på Syros och sedan far därifrån till Milos å sen vidare till Sifnos och Serifos eller kanske bara en av öarna, beroende på vad vi hinner med. Känns mkt bra. Tack igen.

Jag lär säkert återkomma med fler frågor....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-21, 23:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Velande, velande, velande

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Ön Agistri utanför Aten kanske är ett alternativ? Barnvänliga stränder och småskaligt. En hel del greker kommer ut över helgerna dock. Men någon charterö är det inte nu längre. Kort båttur från Pireus, det borde inte bli så dyrt även om man är en stor familj.

Katitzi
Men pass på för mygg!!! Har man otur är det kolossalt med mygg....blev (nästan får man väl skriva) helt uppäten där är 2000. I år är ju myggår och jag har precis kommit hem från ett väldigt myggrikt Tilos. Bara Angistri har varit värre!

Annars är Angistri fint!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-21, 23:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Velande, velande, velande

Citat:
Ursprungligen postat av sara1515 Visa inlägg
Jag tror minsann att vi satsar på Pireus -Syros kl 17.30 samma dag som vi landar.
Jag lär säkert återkomma med fler frågor....
Missa inte en kväll i Ermopouli!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-21, 23:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Velande, velande, velande

Citat:
Ursprungligen postat av sara1515 Visa inlägg
Tack alla för mycket bra svar. Jag ska genast kolla upp alla era förslag. När man kollar färjor/båtar finns det då någon hemsida som täcker flest båtar och avgångar? För det finns ju ett par olika hemsidor men vilken är eg bäst?

Sara
Sök på GTP! Där hittar du de flesta färjorna och aktuella tider.

/ Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-06-22, 20:23
sara1515 sara1515 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 31
Standard Sv: Velande, velande, velande

Arne!
Nu när vi bestämt t oss för Syros o eftersom vi anländer sent så tänkte vi förboka några nätter på Argo Studios men deras hemsida verkar inte funka. Jag kommer i vart fall inte in så jag kan se vare sig kontaktuppgifter eller pris. Vet du månne varför?

Sara
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT