Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-03, 15:38
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Kreta -Santorini -Amorgos

Funderar på om det är nödvändigt att köpa biljetterna i förväg då vi sommar åker turen Kreta - Santorini - Amorgos och tillbaka... Vi ska bege oss den 12e juli men jag kommer till Rethymno den 4e, borde det inte räcka att köpa biljetterna då? Får också lite tvetydiga och dubbla budskap gällande båt direkt från Rethymno, vill ju inte köpa biljett från Heraklion om det visar sig att det faktiskt kommer gå båt från Rethymno...
Undrar också när man måste vara på plats i förhållande till båtens avgångstid om vi nu måste åka buss från Rethymno till Heraklion , båten går i så fall kl 09.45 och bussar avgår 6.30 och 7.30 från R och ska ta 1,5 timme. Måste vi ta den tidigare för att vara på den säkra sidan tro ?

Blir båtarna Santorini - Amorgos fulla i högsäsong eller tror ni som luffat den svängen att det räcker att köpa biljetter när vi är på plats på Santorini ?

Tack på förhand !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-03, 21:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Får också lite tvetydiga och dubbla budskap gällande båt direkt från Rethymno
Enligt GTP går det ingen båt mellan Santorini och Rethymnon i juli. I alla fall inte som det ser ut nu.

Citat:
Blir båtarna Santorini - Amorgos fulla i högsäsong eller tror ni som luffat den svängen att det räcker att köpa biljetter när vi är på plats på Santorini ?
Det går bara en båt per dag, och det är Sea Jet som tar 394 passagerare. På söndagar går Skopan också.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-04, 21:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Funderar på om det är nödvändigt att köpa biljetterna i förväg då vi sommar åker turen Kreta - Santorini - Amorgos och tillbaka... Vi ska bege oss den 12e juli men jag kommer till Rethymno den 4e, borde det inte räcka att köpa biljetterna då? Får också lite tvetydiga och dubbla budskap gällande båt direkt från Rethymno, vill ju inte köpa biljett från Heraklion om det visar sig att det faktiskt kommer gå båt från Rethymno...
Undrar också när man måste vara på plats i förhållande till båtens avgångstid om vi nu måste åka buss från Rethymno till Heraklion , båten går i så fall kl 09.45 och bussar avgår 6.30 och 7.30 från R och ska ta 1,5 timme. Måste vi ta den tidigare för att vara på den säkra sidan tro ?

Blir båtarna Santorini - Amorgos fulla i högsäsong eller tror ni som luffat den svängen att det räcker att köpa biljetter när vi är på plats på Santorini ?

Tack på förhand !
Hej litentuva!

Jag var nyss på öluff Heraklio - Santo - Naxos - Amo och jag köpte båtbiljett till Heraklio ett par dagar innan jag åkte. Jag frågade då om det gick båtar från Rethymno, men det gör det inte, bara den där 1-dagskryssningen.

Jag tog en buss som gick 7:45 och hade en halvtimme i Heraklio, det tar max 5 min att gå till färjan från busstationen. När man kliver av bussen går man genom busstationen till andra sidan och då ser man båten, man får kliva över höga vägkanter och gena över gatan. Alternativet längs vägen är ganska mycket längre. Man behöver inte vara där långt i förväg, jag gick ombord 20 min innan båten gick.

Alla båtbiljetter köpte jag dagen före eller samma dag jag skulle åka, men det var ju i maj, men jag skulle inte köpt biljetter i förväg till Amorgos, knappast troligt att det åker 394 perssoner varje dag till Amorgos!

Yanna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-04, 23:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Tack så mycket , låter bra ! då avvaktar vi och tar det på plats ! Nu tick tack tick tack
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-05, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
knappast troligt att det åker 394 perssoner varje dag till Amorgos!
Fast några av dem kanske ska till andra destinationer. Båten fortsätter till Koufonissi, Naxos, Mykonos, Tinos och Rafina.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-05, 11:12
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 28
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Jag skulle absolut rekommendera dig köpa biljetter innan. En gång har vi stått utan biljetter under alla våra båtluffar i Grekland och det var just när vi flög till Kreta och skulle ta båt till Santorini. Det slutade med att vi fick ta oss till Ag. Nikolaos och ta båt därifrån någon dag senare. Vi lyckades dock få båtbiljetter två veckor senare när vi skulle tillbaka, men det var på håret.....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-05, 22:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fast några av dem kanske ska till andra destinationer. Båten fortsätter till Koufonissi, Naxos, Mykonos, Tinos och Rafina.
Ajdå! Kanske bäst att köpa i förväg då....fast jag skulle ändå inte gjort det, men det är jag det!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-05, 22:20
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av modestyblaise Visa inlägg
Jag skulle absolut rekommendera dig köpa biljetter innan. En gång har vi stått utan biljetter under alla våra båtluffar i Grekland och det var just när vi flög till Kreta och skulle ta båt till Santorini. Det slutade med att vi fick ta oss till Ag. Nikolaos och ta båt därifrån någon dag senare. Vi lyckades dock få båtbiljetter två veckor senare när vi skulle tillbaka, men det var på håret.....
Så det var fullbokat flera dagar efter varandra???
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-06, 09:52
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 28
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Så det var fullbokat flera dagar efter varandra???
Ja det var det. Helt galet. Iofs är det kanske 8 årsen och det är kanske större färjor som går idag. Då var det endast snabbfärjor från Iraklion. Fullbokade med dagsturister som skulle till Santorini över dagen.....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-06, 15:21
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Hej!
Visserligen gäller inte tråden "mina" öar, men ändå...
Är just nu på Samos och planerar en (mindre) ö-luff i juli-aug. Bl.a till Symi, Nisyros och Tilos (från o till Rodos). Är det ngn NACKDEL att köpa biljetter till färjorna här och nu??? Valutakursen bryr jag mig inte så jättemycket om. Jag har hyfsad koll på dagar o tider.
Hälsningar!
Maria
P.S Vädret är ngt bättre nu, lite varmare ute än inne, dock en del moln fortfarande.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-06, 17:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Är det ngn NACKDEL att köpa biljetter till färjorna här och nu???
Inte om du vet vilka dagar du ska åka. Om någon båt ställs in får du pengarna tillbaka.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-06, 17:43
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Kreta -Santorini -Amorgos

Tack!
Toppenbra att veta.
Då köper jag biljetterna ikväll.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT