Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-11-04, 15:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Kanske den här ”bleka ouzon” fungerar till morgondagens middag: steksill med potatis, mycket lök, samt lingon. Måste testa ..
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-11-04, 15:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Man tager vad man haver tänkte jag när jag skulle äta surströmming för ett tag sedan.
Som vanligt gör gör jag prydligt en klämma bestående av korntunnbröd, mandelpären, strömming och lök. I brist på en Skåne tog jag ouzo utan is och vatten.
Den smaken parade sig inte alls med den ljuvliga surströmmingsklämman!

Birgitta
Hu! Kan tänka mig att det var en ruskig upplevelse! Konstigt att det är så att vissa saker som är jättegoda var för sig inte alls funkar tillsammans. Kan tänka mig att surströmming och ouzo är ett sådant exempel.

Nu blev jag sugen på surströmming!

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-11-04, 15:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Måste erkänna en sak. Jag är faktiskt inte så värst förtjust i ouzo. Att säga det på Kalimera, är väl som att svära i kyrkan. Men så är det.

Jag har flera oöppnade pavor hemma, men dricker det ytterst sällan. I Grekland kan jag dricka det pliktskyldigast, men det egentligen mest "för att man ska". Då tycker jag nog nästan att Raki är godare. Mer rakt på och ibland en riktig hästspark.

Nä, jag är mer en whiskygubbe. Nästan varje kväll på ballen (balkongen alltså), så avslutar jag med en "virre" i den varma grekiska sommarnatten. Helst oblandad om det är en fin sort. I övrigt med lite is.

/Netwolf
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-11-04, 16:56
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Is i whiskyn är att förstöra de blandade smakerna Netwolf, framför allt då du dricker bättre kvalitéer. Det lärde jag mig tidigt. Ett glas vatten bredvid är OK.
Whisky finns inte ofta på vårt bord, men ett glas ouzo till helgen, tar vi alltid "hemma" i Sverige. Men fungerar inte så bra som snaps. Här på Kreta blir vi alltid bjudna på raki, men vi föredrar ouzon smakmässigt.
/ Jannis
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-11-04, 19:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Is har jag bara i fulwhisky. Aldrig i ädlare sorter. Då har jag precis som du säger ett glas vatten bredvid.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-11-04, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Jag är också whiskygubbe. För mig gäller samma sak för whisky som för ouzo. Dvs det ska inte blandas med vare sig is eller vatten, oavsett om det är blended eller singlemalt. Experterna hävdar ju att whiskyn ska spädas ner med några droppar vatten "för att frigöra aromerna". Och då är man ju glad och lycklig att man lever i ett fritt land och de kan göra som de vill med sin whisky så gör jag som jag vill med min.

Masse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-11-04, 23:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Alltså ni grabbar..Det där med ouzo..kan det vara så att det är vi tjejer som gillar det mest kanske?
-Starkt, grekiskt, kallt och lakritssmak och gärna just i Greklands ljumma kvällar!?
Jag har en guube som samlar på whisky!
Vissa sorter som avsmakas i mancaven i källaren har en doft som påminner om brända bildäck och olja! Brukar vara tvungen att bränna på en stekpanna med lök dan efter..the smell...the smell!!
Fast dom har så trevligt så det gör ingenting.
Vi quinnor vet ju att nästa gång blir det rött och massa babbel..så ja.. Det gäller att jämka!
/ Kajja
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-11-05, 01:16
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Måste erkänna att ouzo är så där, kan en riktigt varm kväll efter en god paidakia, vara helt ok. Men tar mycket hellre en 7 Star Metaxa! Visst, det är inte svart Renault men mycket gott ändå Och med en riktigt stark "greek coffee methrio" vid sidan njuter jag......
Catlady, som längtar efter miljön och smaken....
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-11-05, 08:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Vissa sorter som avsmakas i mancaven i källaren
Hehe. Jag har oxå en mancave i källaren. Där kan man sitta och pula med ditten och datten. Här trivs man allra bäst. Här han man en egen stil med, för allt som inte passar in i övriga stilen i huset (dvs, sånt som jag köpt), hamnar här.

Man skulle kunna säga att huset är inrett i Shabby Chic stil, men i min mancave är det bara Shabby...

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-11-05, 09:45
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Man skulle kunna säga att huset är inrett i Shabby Chic stil, men i min mancave är det bara Shabby...

/Netwolf
Hos oss heter mancaven "LP-rummet". Sista anhalten
innan sortergården..eller så kan man ju kalla grejerna för retroprylar för att ge dom lite extraliv.
/ Kajja
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-11-05, 11:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hehe. Jag har oxå en mancave i källaren. Där kan man sitta och pula med ditten och datten. Här trivs man allra bäst. Här han man en egen stil med, för allt som inte passar in i övriga stilen i huset (dvs, sånt som jag köpt), hamnar här.

Man skulle kunna säga att huset är inrett i Shabby Chic stil, men i min mancave är det bara Shabby...

/Netwolf
Kan ana att man nästan kan höra änglarna sjunga när man sitter där med en slurk Lagavulin eller Talisker i glaset!

Ojojoj! En massa whisky i en ouzotråd! Väldigt OT, men gott är det! Ursäkta Sjöborren!

Masse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-11-05, 11:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Från Ouzo till retsina metaxa och whisky. Rent eller blandat, is eller inte. Själv dricker jag det mesta. Men en sak är för mig, lite som att svära i kyrkan, det är när jag på en taverna får ett elegant långbent glas till en kanna/flaska retsina. Ofta ordnar det sig när jag förklarat att jag vill ha ett traditionellt vinglas och visat storleken - mellan tummen och pekfingret. Minns en gång på Kreta, när jag gav upp efter tre byten av glas. Förhoppningsvis var det första och sista gången jag fått dricka retsina ur ett rejält Whiskyglas. 🥃

När jag vid tidigare tillfälle - i en annan forum - skrev om samma sak, stormade det i vinglaset, så många arga reaktioner. Bland annat att man får ta seden man kommer.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2020-11-11, 11:47
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Måste jag hälla ut ouzon ...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Måste erkänna en sak. Jag är faktiskt inte så värst förtjust i ouzo. Att säga det på Kalimera, är väl som att svära i kyrkan. Men så är det.

Jag har flera oöppnade pavor hemma, men dricker det ytterst sällan. I Grekland kan jag dricka det pliktskyldigast, men det egentligen mest "för att man ska". Då tycker jag nog nästan att Raki är godare. Mer rakt på och ibland en riktig hästspark.

Nä, jag är mer en whiskygubbe. Nästan varje kväll på ballen (balkongen alltså), så avslutar jag med en "virre" i den varma grekiska sommarnatten. Helst oblandad om det är en fin sort. I övrigt med lite is.

/Netwolf

Om du tycker att dina oöppnade ouzoflaskor bara tar upp en massa plats, så är jag villig att (beroende på vad det är för märke) byta mot malt! Det var så länge sen man fick chans att bunkra ouzo vid utresan från Grekland och jag är inte så jätteförtjust i bolagets enda (Ouzo 12)...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT