Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-03, 15:54
Sofi Sofi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 3
Standard Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Hej!

Har tänkt ge oss ut & resa i slutet av september med vår 1½ åring (då), vore tacksam för tips på bra resmål. Vill hitta en plats som inte enbart är uppbyggd kring turismen & gärna där det finns lite häftig natur & mysiga småbyar runtomkring. Det är även viktigt att det finns en barnvänlig strand nära till & ett hyfsat utbud av olika tavernor. Har du några bra tips?

Har hört en del om Karphatos, undrar:
- är det ofta väldigt blåsigt så det blir jobbigt?
- Amopi, är det en trist & turistspäckad ort i sept?

Någon som varit på Thassos, hur är det?

Eller kanske någon som har en annan favoritplats att dela med sig av? Vi har bara en vecka på oss och vill helst inte få för lång transfer heller (typ mer än 1 tim med båt).

Någon som har erfarenheter av Airtours som researrangör?

Tack på förhand!
SoffiPropp
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-03, 18:07
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Hej!!

Det ända jag vet är att Thassos har fina stränder...

En nära vän var där sommaren 2004 och de var väldigt nöjda med Thassos det var det bästa resmålet om men gämför de resor de åkt efteråt...Så de gillade alltså Thassos MER änn Zakynthos och Samos...De har alla gånger åkt med Airtours och varit JÄTTE NÖJDA!!!!

Men även Naxos har jätte fina stränder, men då är det TVÅ TIMMAR med båt...men båtarna är väldigt bekväma av det jag har hört på här på Kalimera...., jag har tyvärr inte varit där, ska dit i sommar,
(Flyget bokat idag...)
Men fördelen med t.e.x. Karpathos är att ön har flygplats...Om man ska till Naxos el. Thassos så måste man åka båt..... men vill ni ha bra bad så kanske det är värt båtresan...två timmar/40 min(Thassos) är ju inte så jätte långtid ???


Lycka till med valet av öar....!!!!

Siri

Senast redigerad av Siri A den 2007-03-03 klockan 18:13.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-03, 18:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Naxos har mjuk sand och långgrunda stränder och allt det andra du frågar efter, utom möjligen att transfern är lite längre än du önskar. Detsamma gäller Paros.

Skiathos har flygplats och fanstastiska stränder för alla åldrar.

Ios är en annan bra ö för så små barn. Närmare från Santorini än Naxos. Jättemysig chora och väldigt vacker ö!

Koufounissi är också ett paradis för små barn, men dit tar det lite längre tid att komma.

Ja det var några förslag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-14, 21:58
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Hej!

Är ju lite sen med svaret men är det bara stränderna som ska styra så är Naxos helt klart ett bra alternativ.

Båtresan från Santortini ser jag inte som något stort problem utan en lagom avkoppling efter flygresan från Sverige.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-16, 17:23
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Jag rekomenderar även Syros, och byn Kini. Finfin ö för båda stora och små. I Kini finns en lagom strand för en 1,15 åring många bra restauranger och möjlighet att hyra bil med barnstol för ytterligare strandbesök runt hela ön. Inte så turistifierat och en spännande huvudstad att utforska. Vi har varit där med våra två barn, två gånger. Första gången var minstingen 1,3 år och storingen 3,5 år. Nu sist var de båda 2 år äldre. Det går att hitta billiga resor tor till Athen, och färjan till Syros tar några få timmar beroende på färja. Ett av de bästa boendena finns i Kini, tycker vi i alla fall: Argo Studios.

Bea
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-22, 16:14
springpojken springpojken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 1
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Hej
Var på Karpathos 2005 och det var mycket blåsigt.
Vi bodde vid stranden i storstaden.
Vill man ha sandstrand och storstad på samma gång är kanske Naxos att fundera på.
Vi väljer i år att för andra året i rad åka till Samos. Vi hade en mycket fin vecka i Kokkari med utflykter till bergsbyarna Vourliotes, Stavrinides, Manolates. Potami lite överreklamerat.
I år väljer vi södra sidan för att se om vi kan hitta några nya favoritbyar.
Go tur
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-22, 19:20
Christin Christin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Hej,
Vill man att själva resan inte ska vara allt för jobbig så röstar jag på Thassos. Var där förra sommaren och vill absolut tillbaka. Flera fina stränder, mysiga byar samt vacker och varierande natur. Kan rekommendera Golden Beach. Bodde inte där själv, men tror att det kanske kan passa er.

Skiathos och Samos är också bra alternativ tycker jag. Av dessa två öar har Skiathos bäst stränder tycker jag.

Om man inte vill åka båt allt för länge så rekommenderar jag inte Naxos. Var där för ett antal år sedan och båtresan från Santorini tog närmare fem timmar pga liten båt (tillbakaresan med större båt tog cirka fyra timmar).
Detta trots att det var lugnt väder.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-21, 11:52
Sofi Sofi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Karpathos, Thassos eller någon annan barnvänlig ö?

Stort tack för alla tips!!

Reseplaneringen har tyvärr fått ligga nere ett tag men nu tar vi nya tag. Har fastnat mest för Thassos eller Samos, delvis för enkelheten i resan, blir nog bara en vecka. Nu gäller det bara att hitta "rätt" ställe att bo på...

Letar efter mysig, inte pytteliten och helt "turistifierad" (dvs dessutom helt död i september...) ort, med flera mysiga tavernor & lätt att ta sig (per fots eller buss) till trevlig/barnvänlig strand.

Även på jakt efter boende, gärna lgh men hotell är ok. Promenadavstånd till kvällens restauranbesök är viktigt & inte helst alltför mycket trafik eller nivåskillnader/trappor till/från hotellet.

Har varit på Samos för många år sedan & hade en härlig semester, bodde då i Pythagorion och det var ok men skullle gärna vilja variera oss. Fick för mig att tex Votsalakia & Kokkari båda var rätt små & turistiga orter, eller??

Stort tack till alla er som kan hjälpa till med tips på mysig ort & bra boende på Samos eller Thassos i september m en 1½ åring!

Önskar även en trevlig resa till alla er som är på väg nu i maj/juni!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT