Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-03, 00:42
candy candy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 10
Standard Grekiska krisen?

Jag har inte hunnit boka min resa än och har nu blivit lite uppskrämd av tidningar som rapporterar om den grekiska krisen? Vågar man verkligen boka en resa till grekland i juli?? Tänkte då vara på nån ö och inte på fastlandet.

Kommer det att påverka turisterna stort?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-03, 06:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Kommer det att påverka turisterna stort?
Ja, förmodligen kommer det att ha effekter på din resa till Grekland; vi blir ännu mer välkommna detta år!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-03, 07:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen?

Grekerna är ett folk som gärna välkomnar sina gäster så det blir nog ingen skillnad där. Många ute på öarna är beroende av turismen så de kommer säkert att försöka se till att allt fungerar som vanligt eller bli bättre.

Det som kan ställa till det för turister är väl om strejkerna drabbar färje och flygtrafiken. Reservkassan bör kanske vara större för oförutsedda utgifter om något händer som gör att flyget hem missas. Kontrollera också vilka kostnader som din hemförsäkring/reseförsäkring täcker.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-03, 07:55
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det som kan ställa till det för turister är väl om strejkerna drabbar färje och flygtrafiken. Reservkassan bör kanske vara större för oförutsedda utgifter om något händer som gör att flyget hem missas. Kontrollera också vilka kostnader som din hemförsäkring/reseförsäkring täcker.

Eva
Detta är just det jag är lite rädd för ! Jag MÅSTE resa med lågbudget, annars blir det ingen resa alls, så jag kan inte ha nån reservkassa (till all lycka finns det VISA!) men detta med reseförsäkringen är det viktigt att kontrollera!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-03, 08:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Grekiska krisen?

Hörde på nyheterna att färjetrafiken redan drabbats av vissa strejker. Det kommer nog att drabba flygtrafiken med. Tyvärr. Det är bara att hoppas.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-03, 09:15
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Grekiska krisen?

Jag brukar aldrig någonsin ta resebolagens försäkring utan har klarat mig med min vanliga reseförsäkring ("lägg ut pengar och få tillbaka sen" typ). Men inför min resa nu i maj/juni så har jag faktiskt tagit Apollos egna för 230 kr. Kanske mest ifall man blir fast pga aska, men som sagts tidigare i denna tråd, det kan hända vad som helst nu.

Jag har hört från dottern som jobbar på Kreta att polisen är på hugget. De har massor med fartkontroller och folk tror att det är för att staten ska få in pengar. Om det är en effektiv metod för att öka statsfinanserna eller inte, tja det kan man ju diskutera.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-03, 10:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Grekiska krisen?

Blir lite svettig i nacken när jag läser detta!
Har därför kontaktat vårt försäkringsbolag - hemförsäkringen - som lovade skicka papper att ta med på resan. - slarvat bort tidigare.
Flygstrejk har jag upplevt några gånger blivit bussad till Norge/Gardemoen och därifrån flyg. Inte speciellt kul men längtan till Grekland gör att jag klara det mesta.
Eftersom det är första gången jag reser till Kykladerna hoppas jag att färjan mellan Santorini/Naxos går.
Ska även se till att ha extra pengar med mig ifall ...

Lilla sjöborren
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-03, 11:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska krisen?

Själv känner jag mig inte mer orolig än i vanliga fall, strejker har dykt upp lite titt som tätt även tidigare tycker jag. Vi har aldrig själva blivit drabbade.
En stor skillnad jag däremot märkt inför årets resa är omgivningens reaktioner "vågar ni åka i år", "skall ni verkligen åka..." osv.
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-03, 12:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ja, förmodligen kommer det att ha effekter på din resa till Grekland; vi blir ännu mer välkommna detta år!

Det har du helt rätt i! Jag har suttit med tavernaägare som, med tårar i ögonen, oroar sig för bristande kundunderlag. De flesta försöker om möjligt sänka priserna, bl a har priset på flasköl sjunkit med 0,50 € på många ställen. Flera hotellägare har frångått kontrakten med researrangörer och sänkt veckoprisen för att på så sätt råda sig själva. Skulle det behövas så vet jag ett mysigt litet hotell i Agia Marina som hyr ut studios för 210-310€/veckan - då ingår pool, A/C och TV samt familjedriven taverna/poolbar

Än så länge är det lite ödsligt i byarna runt Chania men jag märker dagligen hur tavernor och strand sakta fylls på. Just nu har vi dessutom fantastiskt varmt och fint väder... Kan jag locka med något annat?

//Kickie
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-03, 14:56
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Grekiska krisen?

Nä det behövs verkligen inte. Det känns ändå "tradigt" att vara hemma.... Sitter här på jobb och lyssnar på 98,2 och längtar ner igen.Hur går det på ditt nya jobb?? Bra hoppas jag.
June
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-03, 15:23
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
...Hur går det på ditt nya jobb?? Bra hoppas jag.
June
Det går bara bra än så länge, men så är jag ju tillbaka i min "hemby" och blir så väl emottagen så! Cheferna ser jag inte till särskilt ofta vilket jag tycker är en trevlig omväxling

//Kikh
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-03, 20:24
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Själv känner jag mig inte mer orolig än i vanliga fall, strejker har dykt upp lite titt som tätt även tidigare tycker jag. Vi har aldrig själva blivit drabbade.
En stor skillnad jag däremot märkt inför årets resa är omgivningens reaktioner "vågar ni åka i år", "skall ni verkligen åka..." osv.
// Helén
Helt rätt Helén. Om vi som älskar Grekland börjar tvivla och inte vill hjälpa dem ur (visserligen självförvållad) krisen, då kommer det att gå åt pipsvängen. Visserligen vet jag att man i Grekland har levt långt över sina till gångar och inte heller varit helt lojal med skattepolitiken. Men
om vi nu sviker dem då är man ingen greklandsvän.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-04, 11:05
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Grekiska krisen?

Saxat från E24:
http://www.e24.se/pengar24/resor/tur...is_2026903.e24

För övrigt tycker jag mig se en styrka i Eurosamarbetet, tillsammans hjälps vi åt!
Vad vi svenskar kan göra; Alleman till grekland o konsumera mera!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-04, 12:25
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Vad vi svenskar kan göra; Alleman till grekland o konsumera mera!
Bravo! Som om jag skulle sagt det själv!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-04, 12:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Grekiska krisen?

Bra att kunna skoja om eländet också Pratade med en vän från Karpathos nyss och berättade att vi på Kalimera överger inte Grekland utan vi kommer och räddar ekonomin Vi skrattade gott båda två

Hade det varit så enkelt Vi får väl göra det lilla vi kan

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-04, 14:33
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Vad vi svenskar kan göra; Alleman till grekland o konsumera mera!
Det spelar tyvärr ingen roll om vi spenderar massor om inte grekerna betalar sina skatter.
Höjd moms räcker nog inte .....

Kanske höjd spritskatt
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-04, 15:13
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Själv känner jag mig inte mer orolig än i vanliga fall, strejker har dykt upp lite titt som tätt även tidigare tycker jag. Vi har aldrig själva blivit drabbade.
En stor skillnad jag däremot märkt inför årets resa är omgivningens reaktioner "vågar ni åka i år", "skall ni verkligen åka..." osv.
// Helén
Jag var själv i ATEN den 1 maj 2010 och det var mycket protester på många platser runt i stan men det var ingen som på något vis var hotful mot oss som turister trots att vi var mitt i bland demonstranterna. Det är ledningen högre upp i Greklands palament som protesterna riktas.

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Det spelar tyvärr ingen roll om vi spenderar massor om inte grekerna betalar sina skatter.
Höjd moms räcker nog inte .....

Kanske höjd spritskatt
Jag vet inget annat än att Grekerna betalar sina skatter men när vissa grupper i grekland har sådana förmåner som 14 månadlöner på ett år och pension vid 56 år så räcker inte pengarna till. Nu höjs troligen momsen ytterligare en gång i år och sprit + tobakskatt höjs. Det var nog bättre förr
PANAKAKIS
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-04, 15:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen?

I dagens DN eller VK minns inte vilket står det att grekiska frånskilda eller ogifta döttrar till offentliganställda ärver sina föräldrars pensioner. En nyhet för mig. Tydligen en dyr utgift för den grekiska staten.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-04, 19:22
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg


Jag vet inget annat än att Grekerna betalar sina skatter men ...
Jag vet egentligen inget alls om grekernas disciplin att betala skatt. Men bristen på skrivna kvitton och kassapparater tycker jag nog visar på en viss förmåga att dölja intäkter.

Småföretagarna som är betydligt fler än i Sverige ska naturligtvis dra sin del till stacken men stacken blir ganska liten om inte alla barr redovisas från början.

Att sedan bruket av tjänster och gentjänster är väl etablerat, så innebär det än mer brist i kassan, den kassa som ska betala de som pensioneras ut från systemet och andra tärande.
Själva korruptionen i systemet är nog försvinnande liten, i jämförelse med de brister på intäkter som ett otillräckligt kontrollsystem inte klarar av att redovisa.

Det är svårt att bygga en nationalekonomi på ett skenande budgetunderskott.

Tyvärr är det ju också så att den ökande levnadstandarden vi sett den senaste 15-20 åren ska betalas någonstans. Vägar ska byggas, sjukhus uppdateras, skolor ska ligga på topp mm mm Det är svårfinansierat om skatterna inte flyter in i den takt som lönerna ökar och som de styrande kalkylerar med.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-04, 19:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I dagens DN eller VK minns inte vilket står det att grekiska frånskilda eller ogifta döttrar till offentliganställda ärver sina föräldrars pensioner. En nyhet för mig. Tydligen en dyr utgift för den grekiska staten.

Eva
Japp, en halv miljard euro om året enligt vad jag läst. 40 000 ensamstående/skilda döttrar har ärvt sina fäders pension. Vilket man ju kan fundera lite över, i jämställdhetens tidevarv.

Jag läste också i dag att kommunisterna demonstrerade på Akropolis i morse - med paroller som "Europas folk, res er!" Är det verkligen en spridd uppfattning i Grekland, att de har resten av Europa på sin sida? Det låter minst sagt optimistiskt i mina öron.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT